Inwestor boso ujawnił, dlaczego odmawia inwestowania w Tesla mimo iż przyznał, że mylił się co do przyszłej popularności taksówek autonomicznych.
Scott Pape, 46 lat, powiedział w swojej kolumnie dla Dziennik Telegraph że nie jest przekonany, iż cena akcji Tesli gwałtownie wzrośnie, jeśli uda im się wypuścić na rynek własne taksówki-roboty.
Jego rada była odpowiedzią na list czytelnika o imieniu Trevor, który zapytał, czy Barefoot Investor „zmienił podejście” do inwestowania w Teslę.
„Guru Ark Invest, Cathie Wood, właśnie zwiększyła swój udział w firmie, przewidując rewolucję w zakresie taksówek robotycznych” – napisał.
„Jej prognozy wskazują, że będzie to globalny rynek o wartości 10 bilionów dolarów, z czego większość zdobędzie Tesla, a cena akcji Tesli wzrośnie dziesięciokrotnie”.
Następnie Trevor opisał założyciela Tesli Elon Musk jako „geniusza”, który wierzy, że „taksówki-roboty są przyszłością” firmy.
„Czy zatem biorąc pod uwagę ostatni gwałtowny spadek cen akcji, nadszedł czas, aby kupić trochę akcji?” – napisał.
Ulubiony inwestor finansowy Australii przyznał, że mylił się co do pojazdów.
Inwestor Barefoot, Scott Pape (na zdjęciu), przyznał, że mylił się co do taksówek autonomicznych, ale nadal nie zainwestuje w Teslę
„Przez lata byłem bardzo sceptyczny co do możliwości całkowicie autonomicznej jazdy” – napisał.
‘Jednak z przyjemnością przyznaję, że się myliłem.
„Waymo, firma Google’a oferująca roboty taksówki, nie tylko oferuje taksówki bezkierowcowe, ale także realizuje 100 000 płatnych przejazdów tygodniowo w USA (w porównaniu z 50 000 kilka miesięcy temu).”
Pan Pape dodał, że pojazdy autonomiczne okazały się bezpieczniejsze niż jazda „śmierdzącymi ludźmi”, przy czym odnotowano mniej kolizji.
„Więc przynajmniej w dużych miastach wygląda na to, że robotaksówki naprawdę są kolejną rewolucją” – powiedział.
Choć przyznał się do błędu, guru finansowy zakwestionował liczby podane przez Catherine Wood, dyrektor generalną Ark Invest.
„Nie chciałbym, żeby Cathie była w kokpicie mojego portfela: jej Ark Invest zniszczył majątek o wartości 14 mld dolarów (20,8 mld dolarów) w ciągu ostatniej dekady, według Morningstar, który monitoruje jej fundusze” – powiedział.
Barefoot Investor znów wykazał się cynizmem, ujawniając prawdziwy powód, dla którego jego zdaniem pani Wood zachwala akcje Tesli swoim inwestorom.
„Przyglądając się jej badaniom na temat Tesli, rozumiem dlaczego” – powiedział.
„To zwykła manipulacja ze strony zarządzającej funduszem, która próbuje podnieść cenę akcji spółki, której już jest właścicielem”.
Pan Pape podważył wiarygodność badań pani Wood, zastanawiając się, skąd wzięła się jej gigantyczna prognoza, że Tesla osiągnie 1000-procentowy zwrot z inwestycji.
„Cathie przewiduje, że za niecałe pięć lat aż 90 procent przyszłych zysków Tesli będzie pochodzić z czegoś, co jeszcze nie istnieje: Robotaxis” – napisał.
„Uczciwie rzecz biorąc, Elon Musk ogłosił, że Tesla jest na dobrej drodze, aby do 2020 roku na drogach pojawił się milion robotycznych taksówek”.
Tesla nie wypuściła jeszcze swoich taksówek robotycznych, które miały zostać wprowadzone na rynek w 2020 r. (na zdjęciu stockowe ładowanych pojazdów Tesla)
Barefoot Investor ujawnił, że w 2024 r. Tesla nie będzie miała „żadnej robotaksówki”, dodając, że na ich stronie internetowej „w drobnym druku” napisano nawet, że Autopilot firmy „nie czyni pojazdu autonomicznym”.
Pan Pape stwierdził, że chociaż firma nie wprowadziła jeszcze na rynek swoich robotycznych taksówek, to teraz wierzy, że to nastąpi. Nie sądzi jednak, aby inwestorzy mogli się wzbogacić na ich wprowadzeniu na rynek.
„W tym punkcie nadal jestem bardzo sceptyczny. W końcu w Chinach głównym argumentem sprzedaży robotaksówek jest to, że są tanie jak barszcz” – napisał.
Inwestor stwierdził, że koszty nie są na tyle duże, by zapewnić ludziom zwrot z inwestycji, zwłaszcza że w Chinach cena bazowa za przejazd taksówką prowadzoną przez człowieka zaczyna się od 83 centów, podczas gdy cena bazowa za przejazd taksówką prowadzoną przez człowieka wynosi 3,73 dolara.
„Moim zdaniem to brzmi jak wyścig na dno bez kierowców” – powiedział Barefoot Investor.