Home Aktualności Jak Black Myth: Wukong rzucił światło na chiński przemysł gier | Gry

Jak Black Myth: Wukong rzucił światło na chiński przemysł gier | Gry

25
0


A Chińska gra o nazwie Black Myth: Wukong stała się największym hitem lata, sprzedając się w 10 milionach egzemplarzy w ciągu zaledwie trzech dni, według jej twórcy Game Science, a ponad milion osób gra w nią każdego dnia na rynku gier Steam. Lokalny przemysł gier w Chinach jest absolutnie ogromny, ale koncentruje się niemal wyłącznie na urządzeniach mobilnych: była to pierwsza przebojowa gra na konsole i komputery PC, która trafiła na rynek w tym kraju, co czyni ją szczególnie interesującą. Jest to również niezwykle udana gra dla jednego gracza, która pojawiła się po kilku głośnych porażkach w trybie wieloosobowym, co sugeruje, że istnieje Nadal rynek na tego rodzaju przygody jest o wiele większy, niż sądzili dyrektorzy gier wideo.

Ale Wukong trafił na pierwsze strony gazet również z innego powodu. W listopadzie ubiegłego roku IGN sporządził raport zbiera wulgarne i prymitywne komentarze publiczne od szeregu pracowników Game Science, z których niektórzy są dobrze znani w chińskiej branży gier. IGN rozmawiał również z kilkoma kobietami, które wyraziły swoją frustrację i frustrację z powodu wszechobecnego seksizmu w grach i w Chinach szerzej. To fascynujący i dobrze zbadany artykuł, który nie wyróżnia Game Science konkretnie, ale umieszcza go w kontekście szerszej walki feministycznej w Chinach. Ale oczywiście wywołał gniew więcej wokali Gracze „anty-przebudzeni” znaleźli miejsce spotkań na YouTube i w mediach społecznościowych. Niektórzy z nich oskarżyli IGN o próbę sabotażu Black Myth: Wukong poprzez zmyślenie historii.

W rezultacie, czy nam się to podoba, czy nie, Black Myth: Wukong stał się czymś w rodzaju talizmanu dla wojen kulturowych gier wideo. Sytuacja stała się jeszcze gorsza, gdy kilka tygodni temu wczesne kopie gry wysłane do streamera z wytycznymi zakazującymi dyskusji o Covid, chińskim przemyśle gier i „propagandzie feministycznej”, obok bardziej ogólnych zakazów fetyszyzacji i obraźliwego języka. Nie jest niczym niezwykłym, że wczesne kopie gier wysyłane do osób wpływających na opinię publiczną (choć nie do prasy) są opatrzone tymi terminami, ale „propaganda feministyczna” jest z pewnością czymś nowym.

Gracze w Szanghaju grają w Black Myth: Wukong w dniu premiery. Zdjęcie: Hector Retamal/AFP/Getty Images

Te wytyczne mogą mieć więcej wspólnego z chińskimi przepisami antycenzuralnymi niż z Game Science. Rozmowy online na te tematy mogą przysporzyć ludziom poważnych kłopotów w chińskim ogrodzie internetowym i pod rządami Xi Jinpinga. przyjął bardziej rygorystyczny, tradycyjny pogląd płeć i seksualność oraz wykazują mniejszą tolerancję dla aktywizmu feministycznego – co ilustruje Aresztowanie pięciu feministekpostrzegane jako część szerszej antyfeministycznej akcji represyjnej wielu kobiet piszących w Chinach. Pomimo tego Game Science stanowczo odmawia zajęcia się tą kontrowersją lub zdystansowania się od niej. Kiedy Tom Regan z Guardiana zapytał o to na letnim wydarzeniu podglądowym, został zablokowany.

Historia sukcesu Black Myth: Wukong ma tak wiele warstw, dlatego jest tak wciągająca. Przez 15 lat nie można było nawet kupić konsole do gier wideo w Chinach, ponieważ rząd zakazał ich używania z powodu obaw o zdrowie młodych ludzi. Przemysł gier był historycznie skoncentrowany niemal wyłącznie na urządzeniach mobilnych i kawiarenkach internetowych, co czyni Black Myth: Wukong znakiem znaczących zmian. Niesamowity sukces dużych chińskich firm zajmujących się grami, takich jak Tencent, gdzie kiedyś pracowali twórcy Wukonga, obecnie finansuje twórców na całym świecie poprzez inwestycje; Wukong, przeciwnie, jest niezależną grą.

Kolejna warstwa: Wukong opiera się na Journey to the West, kamieniu węgielnym literatury światowej i historii, którą każdy Chińczyk zna bardzo dobrze. W rezultacie historia ta została również przyjęta przez chińskich nacjonalistów, a Shannon Liao z Inverse polecane w tym tygodniu że takie wsparcie może również stanowić podstawę jej sukcesu. (Liao nie był pod wrażeniem samej gry, którą uważał za przeciętną; tymczasem nasza krytyk Patricia Hernandez, daj pięć gwiazdek.)

Niezależnie od tego, czy uważasz, że jest to świetna gra, czy nie, z pewnością jest to jedna z najciekawszych historii w roku pełnym nieoczekiwanych sukcesów, od Piekielny Nurek 2 ten Świat PrzyjacielaJeśli Helldivers ożywił znużony rynek strzelanek wieloosobowych, a Palworld podważył granicę między hołdem a plagiatem, to Wukong pokazał, co towarzyszy światowej krytyce, której nieuchronnie doświadczają gry, które nagle odnoszą sukcesy.

W co grać?

Astro Bot: „pełen pomysłów” Zdjęcie: Sony/Tim Asobi

W tym roku studia Sony nie wypuściły zbyt wielu nowości, ale Astro Bot ma się ukazać w piątek i to najlepsza gra platformowa w jaką grałem od lat. Jeśli kupiłeś PS5, znasz tego uroczego małego robota z Astro’s Playroom, zabawnego (choć krótkiego) pokazu możliwości PS5 i długiej historii PlayStation. Astro Bot rozszerza to do pełnoprawnej gry, w której Astro i setki jego małych przyjaciół-botów rozbijają swój statek kosmiczny i zostają rzuceni przez małą galaktykę planet, którą eksplorujesz za pomocą swojego statku kosmicznego w kształcie kontrolera DualSense. Jest absolutnie pełen pomysłów i jeszcze bardziej rozwija PS5. Bądź na bieżąco z naszą pełną recenzją w czwartek.

Dostępne w: PlayStation 5
Szacowany czas gry:
20+ dżemów

Co czytać

Harmonia. Zdjęcie: Sony Interactive Entertainment
  • Pamiętacie, co właśnie napisałem o niesławnej porażce trybu wieloosobowego? Cóż, Sony nagle ogłosiło we wtorek, że wycofuje swoją nową strzelankę drużynową online, HarmoniaWydany zaledwie dwa tygodnie temu może sprzedaż jest bardzo słabaSony posunęło się nawet do zwrotu pieniędzy każdemu, kto kupił grę.

  • W tym miesiącu przypada 20. rocznica powstania rapera-wojownika z lat 2000. Def Jam: Walcz o Nowy Jorkgra konkurencyjna podczas lunchu w jednej z redakcji, w której pracuję. Thomas Hobbs szuka osób, które tam dotarły, aby się dowiedzieć jak oni to mogą połączyći dlaczego do tej pory nie doczekaliśmy się remastera ani kontynuacji.

  • NaprawaStudio stojące za kultowymi grami Control i Alan Wake nawiązało współpracę z wydawcą gier i producentem filmów artystycznych Annapurna w celu współprodukcji Control 2 i przeniesienia świata gry do do telewizji i filmów.

  • Gazeta New York Times właśnie opublikowano nekrolog z Mabel Addis (£), która napisała pierwszy tytuł edutainment IBM z historią i postaciami: Sumerian Game. To uczyniło ją pierwszą kobietą projektantką gier, twierdzi NYT.

pomiń promocje w newsletterze

Co kliknąć

Blok pytań

Na farmie: Stardew Valley. Zdjęcie: ConcernedApe Photo do kolumny High Scores

Czytelnik Adam zapytać:

„Regularnie gram w gry online z przyjacielem i szukamy nowej przygody online z trybem współpracy, która ma swoją historię. Mamy problem ze znalezieniem czegoś, co pasowałoby do naszych krótkich sesji w piątkowe wieczory. Macie jakieś sugestie? Jako kicker, coś, co wymagałoby od niego metodycznego i rozważnego działania, a ja impulsywnego tworzenia chaosu, który on musi posprzątać, byłoby idealne”.

Zakładam, że grałeś lub odrzuciłeś wszystkie najlepsze gry wszech czasów, które są wyraźnie opartymi na fabule grami kooperacyjnymi dla dwóch graczy, A Way Out, It Takes Two, Portal 2 i Brothers: A Tale of Two Sons – a także serię Borderlands, jeśli lubisz strzelanki i młodzieżowy humor. I nie sądzę, żeby Baldur’s Gate 3, o którym słyszałem niewiarygodnie ogromny w trybie kooperacji (jak w grach takich jak Divinity: Original Sin 2), wpasuje się w twoje krótkie sesje gry. (Właściwie wiem, że nie, ponieważ próbowałem grać z partnerem i po prostu nie mamy czasu.)

Mam więc jeszcze dwie inne sugestie: Dolina Stardewco pozwala na zaskakującą kreatywność i rozrywkę podczas budowania farmy; i Monster Hunter Światktóra ma świetną ogólną historię, ale pozwoli ci również pokonać prawdziwego smoka w 30 minut. Twój przyjaciel może być strzelcem, a ty możesz tam pobiec z gigantycznym mieczem i zobaczyć, co się stanie.

Jeśli masz pytanie do bloku pytań lub chcesz podzielić się czymś innym w związku z tym newsletterem, kliknij „Odpowiedz” lub napisz do nas na adres e-mail: naciśnij przycisk@theguardian.com.