Oznaczenie kubka ceramicznego koronacja króla Jerzy VI który przez ponad 20 lat stał i zbierał kurz na strychu, został sprzedany za 13 500 funtów.
87-letni puchar został zaprojektowany przez brytyjskiego artystę Erica Raviliousa dla Wedgwood dla upamiętnienia koronacji króla Jerzego VI i królowej Elżbiety w 1937 roku.
Stał nietknięty na strychu sprzedawcy od końca lat 90., zanim wartość pamiątkowego kubka oszacowano na Gildings Auctioneers w Market Harborough w Leics.
Licytatorzy oszacowali wartość kubka na przyzwoitą kwotę 800 funtów, jednak kwota ta została zaniżona, gdy wpadł pod młotek i został sprzedany prywatnemu nabywcy za aż 13 500 funtów – ponad 16 razy więcej niż cena katalogowa.
Dyrektor Gildings, Will Gilding, powiedział: „Jesteśmy podekscytowani osiągnięciem tak zdumiewającego rezultatu w przypadku tego wyjątkowego kubka, który choć bardzo kolekcjonerski, nadal jest po prostu zwyczajnym przedmiotem gospodarstwa domowego.
87-letni kubek leżał nienaruszony na strychu sprzedawcy od końca lat 90., zanim wartość pamiątkowego kubka oszacowano na Gildings Auctioneers w Market Harborough w Leics
Projekt pucharu został zaadaptowany z poprzedniej wersji, przeznaczonej dla uczczenia wstąpienia na tron króla Edwarda VIII. Mówi się, że jest to rzadki egzemplarz ze względu na unikalne żółto-zielone detale
Koronacja króla Jerzego VI i królowej Elżbiety w Mau w 1937 r. 87-letni puchar został zaprojektowany przez brytyjskiego artystę Erica Raviliousa dla Wedgwood dla upamiętnienia koronacji króla Jerzego VI i królowej Elżbiety w 1937 r.
„Nie znaleźliśmy żadnych innych przykładów tej konkretnej kolorystyki, która ma również nieco inny kształt krawędzi niż pozostałe kubki w sprzedaży, więc ten może być wyjątkowy.
„W rezultacie wiedzieliśmy, że ma potencjał, aby przekroczyć cenę orientacyjną.
„Ale cena młotka zniżka na 13 500 funtów jest naprawdę niezwykła i pokazuje magię, jaka może się wydarzyć, gdy dwóch zdeterminowanych kolekcjonerów zidentyfikuje skarb, który trzeba mieć.
Projekt pucharu został zaadaptowany z poprzedniej wersji, mającej upamiętniać wstąpienie na tron króla Edwarda VIII przed jego abdykacją. Na motywie znajdują się uroczyste fajerwerki i herb królewski.
Mówi się, że jest to rzadki egzemplarz ze względu na unikalne żółto-zielone detale
Filiżanka pochodziła z kolekcji pięciu kubków koronacyjnych Wedgwooda z 1937 r. firmy Ravilious. Trzy z kubków są częściej spotykane, ale nadal poszukiwane.
Ostatnio wersje kolorystyczne w kolorze turkusowym, niebieskim i różowym kosztowały odpowiednio 270, 360 funtów i 2700 funtów.
Inna niebieska wersja wykonana na planowaną koronację Edwarda VIII kosztowała 480 funtów.
Urodzony w 1903 roku Eric Ravilious był cenionym malarzem, projektantem, ilustratorem książek i drzeworytem mieszkającym w Sussex.
Najbardziej znany jest ze swoich modernistycznych akwarelowych interpretacji angielskich krajobrazów i scen II wojny światowej, z których część jest prezentowana w Imperial War Museum w Londynie.
Filiżanka pochodziła z kolekcji pięciu kubków koronacyjnych Wedgwooda z 1937 r. firmy Ravilious. Trzy z kubków są częściej spotykane, ale nadal poszukiwane. Ostatnio wersje kolorystyczne w kolorze turkusowym, niebieskim i różowym sprzedawano odpowiednio za 270, 360 i 2700 funtów
Kubek został zaprojektowany przez Erica Raviliousa dla Wedgwood. Najbardziej znany jest ze swoich modernistycznych akwarelowych interpretacji angielskich krajobrazów i scen II wojny światowej, z których część jest eksponowana w Imperial War Museum w Londynie
W grudniu 1939 Ravilious został oficjalnym artystą wojennym II wojny światowej w randze honorowego kapitana Royal Marines.
2 września 1942 roku dołączył do jednego z trzech samolotów wysłanych na misję poszukiwawczo-ratowniczą dla samolotu, który nie wrócił do RAF Kaldadarnes na Islandii.
Samolot, na który wsiadł, nie wrócił, a cztery dni później on i czteroosobowa załoga zostali uznani za zaginionych w akcji, co czyni go pierwszym z trzech brytyjskich artystów wojennych, który zginął w czynnej służbie podczas drugiej wojny światowej.
Gilding powiedział: „Ten znikomo rzadki przykład uderzającego projektu znanego artysty, który poniósł tragiczną śmierć w czasie wojny, został sprzedany w bardzo dobrym stanie, biorąc pod uwagę jego wiek i charakter ceramiki.
„Taka jest siła niedoboru i popyt na dzieła Raviliousa. Ta wysokiej jakości, ale stosunkowo niedroga pamiątka kilkadziesiąt lat później nabrała niewyobrażalnej wcześniej wartości.
„Kiedy opuściłem młotek, myślę, że wszyscy w pokoju poczuli, że potrzebujemy filiżanki herbaty, aby nas wszystkich uspokoić – zwłaszcza kupującego – ale w nieco tańszym kubku”.