Home Biznes Ceny benzyny SPADAJĄ do najniższego poziomu od trzech lat – czy to...

Ceny benzyny SPADAJĄ do najniższego poziomu od trzech lat – czy to może oznaczać nieuchronną podwyżkę podatku paliwowego w budżecie?

40
0


Według danych AA średnia cena benzyny bezołowiowej spadła wczoraj do najniższego poziomu od trzech lat, wynoszącego 139,5 za litr.

Choć kierowcy przyjmą tę zmianę z zadowoleniem, na cenę wpływa obniżka podatku od paliwa o 5 pensów wprowadzona przez poprzedni rząd.

Organizacja motoryzacyjna apeluje do nowego rządu o kontynuację obniżek akcyzy na paliwo przed październikowym budżetem.

Wczoraj, 4 września, średnia cena benzyny spadła do 139,5 za litr, jak poinformowało AA – jest to najniższa cena od prawie trzech lat, co jest dobrą wiadomością dla kierowców

Zanim wczoraj cena benzyny spadła do 139,5 pensa za litr, poprzedni najniższy poziom odnotowano w styczniu 2024 r. i wynosił on 139,7 pensa.

Ostatni raz obecną średnią cenę odnotowano w październiku 2021 r., więc kierowcy mogą odetchnąć z ulgą, tankując paliwo od prawie trzech lat.

Ceny oleju napędowego podobnie spadły wczoraj do 144,2 pa litrów.

Wcześniej najniższa cena oleju napędowego wynosiła 144,3 litra za litr i miała miejsce w październiku 2021 r., w momencie wybuchu zakłóceń spowodowanych pandemią COVID-19, ale przed inwazją na Ukrainę.

Jednak rzeczywistość jest taka, że ​​gdyby nie obniżka podatku akcyzowego o 5 pensów (6 pensów z VAT), osiągnięcie najniższych stawek w ciągu trzech lat nastąpiłoby z opóźnieniem wynoszącym od 10 do 14 dni – twierdzi AA.

W marcu 2022 r. obniżono podatek paliwowy, a jego wpływu nie należy lekceważyć.

Średnia cena benzyny spadła o jednego centa w ciągu weekendu i w poniedziałek, a we wtorek o kolejne 0,4 pensa.

Nawet gdyby nie obniżka akcyzy na paliwo, to nawet gdyby ceny na stacjach utrzymały tempo spadku z wtorku, i tak zajęłoby ponad 10 dni, aby ceny spadły do ​​obecnego poziomu.

Gdyby nie obniżka cła, ceny na stacjach benzynowych wynosiłyby 145,5 pensów, a za olej napędowy 150,2 pensów.

‘Mówiąc wprost, jedynym powodem, dla którego ceny na stacjach są w tym tygodniu najniższe od trzech lat, jest obniżka cła na paliwo o 5 pensów.

„Zniesienie tego obowiązku grozi powrotem milionów kierowców o niskich dochodach do ery «wiecznie wysokich» cen paliw na drogach” — mówi Edmund King, prezes AA.

„Zniesienie obniżki podatku od paliwa oznacza szok w wysokości 3,30 funta za bak (standardowe 55 litrów) dla osobistych i rodzinnych budżetów 28 proc. kierowców, którzy wydają ustaloną kwotę na stacji benzynowej”.

Gdyby nie obniżka podatku akcyzowego o 5 pensów (6 pensów z VAT), te trzyletnie najniższe stawki zostałyby opóźnione o 10–14 dni – twierdzi AA

Gdyby nie obniżka podatku akcyzowego o 5 pensów (6 pensów z VAT), te trzyletnie najniższe stawki zostałyby opóźnione o 10–14 dni – twierdzi AA

Nastąpiło to po ostrzeżeniach AA, że gdyby obniżka akcyzy na paliwo nie została wprowadzona w marcu 2022 r., kierowcy w Wielkiej Brytanii musieliby płacić średnio ponad 150 pensów za litr benzyny od 21 lutego do 8 sierpnia.

Przed pandemią COVID-19 najwyższe ceny, z jakimi zmagali się kierowcy w Wielkiej Brytanii, wynosiły 142,48 za litr i obowiązywały w kwietniu 2012 r.

Portal This is Money donosi, że trzy czynniki: podwyżki akcyzy na paliwa, wzrost cen towarów i wysokie marże sprzedawców detalicznych mogą spowodować prawdziwe trudności finansowe.

„Zniesienie obniżki podatku od paliwa powoduje szok w wysokości 3,30 funta za bak (standardowe 55 litrów) w budżetach osobistych i rodzinnych 28 procent kierowców, którzy wydają ustaloną kwotę, gdy jadą na stację benzynową” – mówi prezes AA Edmund King

„Zniesienie obniżki podatku od paliwa powoduje szok w wysokości 3,30 funta za bak (standardowe 55 litrów) w budżetach osobistych i rodzinnych 28 procent kierowców, którzy wydają ustaloną kwotę, gdy jadą na stację benzynową” – mówi prezes AA Edmund King

Jak podwyżka podatku paliwowego wpłynie na kierowców?

W obliczu sugestii rządu Partii Pracy, że w finansach publicznych pozostała „czarna dziura” o wartości 22 miliardów funtów, którą musi załatać odchodzący reżim torysów, podwyżka podatku od paliw drogowych wydaje się nieunikniona.

Byłaby to pierwsza podwyżka od 2011 roku.

Podczas gdy wiele grup motoryzacyjnych spodziewa się, że zniesienie podatku paliwowego w wysokości 5 pensów pozwoliłoby odzyskać około 2,4 miliarda funtów rocznie do skarbu państwa, nadchodzące złe wieści dla kierowców na tym się nie skończą: niektórzy eksperci przewidują, że kanclerz pójdzie znacznie dalej, podnosząc podatek o 10 pensów za litr.

Howard Cox, polityk partii Reform UK i założyciel grupy kampanijnej FairFuelUK, powiedział w zeszłym tygodniu:

„Mam wiarygodne informacje, że Skarb Państwa praktycznie podjął decyzję… o podniesieniu podatku od paliwa o 10 pensów za litr”.

Potencjalnie może to spowodować wzrost podatku od każdego litra benzyny i oleju napędowego do 62,95 pensów.

„Przewiduję, że ostatecznym efektem październikowego budżetu będzie to, że brytyjscy kierowcy zostaną oszukani na skalę nieobserwowaną od 1997–2010 r., kiedy to Partia Pracy podniosła akcyzę na paliwo o oszałamiające 46 procent” – kontynuował Cox.

Kierowcy są ostrzegani, aby przygotować się na podwyżkę podatku od paliwa i wyższe koszty na stacjach benzynowych, ponieważ kanclerz Rachel Reeves (na zdjęciu) przygotowuje podwyżki podatków w „bolesnym” budżecie

Kierowcy są ostrzegani, aby przygotować się na podwyżkę podatku od paliwa i wyższe koszty na stacjach benzynowych, ponieważ kanclerz Rachel Reeves (na zdjęciu) przygotowuje podwyżki podatków w „bolesnym” budżecie

AA przeanalizowało wpływ zniesienia obniżki podatku paliwowego o 5 pensów na pracowników zarabiających minimum socjalne, którzy prowadzą pojazdy o znacznej wartościl przebieg dojazdów do pracy lub w trakcie podróży.

Są to pracownicy, którzy pracują 40 godzin tygodniowo za 11,44 funta za godzinę i obecnie zarabiają 20 653,94 funta rocznie.

W kwietniu 2022 r. ten sam pracownik otrzymujący godziwą płacę, wynoszącą 9,50 GBP za godzinę, zarabiał 17 748,60 GBP rocznie, co stanowi różnicę w wysokości 2905,34 GBP.

Gdyby zniesiono obniżkę podatku od paliwa o 5 pensów, skutkowałoby to wzrostem ceny benzyny na stacjach o 6 pensów za litr oraz wzrostem kosztu napełnienia typowego 55-litrowego zbiornika paliwa o 3,30 funta.

W przypadku pracownika tankującego raz w tygodniu roczny wzrost kosztów paliwa wyniósłby 171,60 GBP.

Ceny ropy spadły z ponad 80 dolarów za baryłkę w połowie sierpnia do 73 dolarów w tym tygodniu, co jest szczególnie pozytywne, ponieważ zmiany cen ropy naftowej są mocno odczuwalne na stacjach benzynowych: każdy wzrost ceny ropy o 2 dolary za baryłkę powoduje wzrost ceny benzyny o 1 pensa za litr

Ceny ropy spadły z ponad 80 dolarów za baryłkę w połowie sierpnia do 73 dolarów w tym tygodniu, co jest szczególnie pozytywne, ponieważ zmiany cen ropy naftowej są mocno odczuwalne na stacjach benzynowych: każdy wzrost ceny ropy o 2 dolary za baryłkę powoduje wzrost ceny benzyny o 1 pensa za litr

Koszty ropy spadają – jak ceny ropy wpływają na ceny na stacjach benzynowych?

Drugim powodem wczorajszego spadku cen paliw są ceny ropy naftowej: cena ropy spadła z ponad 80 dolarów za baryłkę w połowie sierpnia do 73 dolarów w tym tygodniu.

W rezultacie gwałtownego spadku cen hurtowych paliwa w tym tygodniu ceny na stacjach paliw spadły.

Zmiany cen ropy naftowej są mocno odczuwalne na stacjach benzynowych.

Standardem branżowym jest opłata w wysokości 1 pensa za litr na każdej zmianie ceny ropy o 2 dolary za baryłkę.

Oznacza to, że podwyżka o 20 dolarów spowoduje wzrost kosztów napełnienia typowego 55-litrowego zbiornika paliwa o 5,50 funta.

KTÓRE KRAJE EUROPEJSKIE PŁACĄ NAJWYŻSZE CŁO NA BENZYNĘ?
KRAJ CENA ZA LITR (EUR)
Holandia (NL) 0,79
Włochy (IT) 0,73
Finlandia (FI) 0,72
Grecja (GR) 0,70
Francja (FR) 0,68
Niemcy (DE) 0,67
Dania (DK) 0,64
Zjednoczone Królestwo (GB) 0,62
Belgia (BE) 0,60
Szwecja (SE) 0,58
Estonia (EE) 0,56
Portugalia (PT) 0,55
Luksemburg (LU) 0,54
Republika Czeska (CZ) 0,52
Słowacja (SK) 0,51
Łotwa (LV) 0,51
Hiszpania (ES) 0,50
Irlandia (IE) 0,48
Austria (AT) 0,48
Słowenia (SI) 0,47
Litwa (LT) 0,47
Cypr (CY) 0,43
Chorwacja (HR) 0,41
Polska (PL) 0,37
Bułgaria (BG) 0,36
Malta (MT) 0,36
Rumunia (RO) 0,36
Węgry (HU)** 0,29
Przeciętny 0,53
Minimalna stawka 0,36
Źródło: Tax Foundation Europe

Niektóre linki w tym artykule mogą być linkami afiliacyjnymi. Jeśli na nie klikniesz, możemy zarobić niewielką prowizję. Pomaga nam to finansować This Is Money i zachować jego bezpłatne użytkowanie. Nie piszemy artykułów w celu promowania produktów. Nie pozwalamy, aby jakiekolwiek relacje komercyjne wpływały na naszą niezależność redakcyjną.



Source link