Minister robót David Umahi ujawnił, że rząd federalny nada priorytet ukończeniu czterech kluczowych projektów drogowych w każdej strefie geopolitycznej w 2025 r., koncentrując się na kończeniu bieżących projektów, a nie na rozpoczynaniu nowych.
Decyzja ta, jak Umahi ujawnił podczas wydarzenia transmitowanego przez Channels Television, jest odpowiedzią na wyzwania gospodarcze, takie jak inflacja, płynność nairy i zniesienie dopłat do paliwa, a wszystkie one znacznie podniosły koszty infrastruktury.
Wyjaśnił dalej, że administracja pod przewodnictwem Tinubu odziedziczyła 2600 projektów drogowych o wartości 13 bilionów dolarów, podkreślając potrzebę usprawnienia zasobów i skupienia się na ukończeniu czterech kluczowych projektów w każdej strefie, aby zapewnić efektywną dostawę infrastruktury krytycznej.
„Ta administracja odziedziczyła 2600 projektów o łącznym koszcie 13 bilionów N. Wraz z upłynnieniem kursu nairy i zniesieniem dotacji do paliwa znaczący wpływ wywarła inflacja.
„W 2025 roku wybieramy kilka projektów, które są w toku. Nie zamierzamy rozpoczynać nowych projektów. Zatem w każdej strefie zostaną wybrane cztery projekty, a następnie wpłacone zostaną środki, które pozwolą na ich ukończenie” – dodał. Powiedział Umahi.
Zapowiedź Ministra Robót oznacza, że w 2025 r. do realizacji zostaną wybrane 24 projekty drogowe, po cztery z każdej z sześciu stref geopolitycznych Nigerii, co zapewni bardziej ukierunkowane wykorzystanie zasobów.
Planujemy wprowadzenie opłat za główne drogi w całym kraju
Minister Robót wyjaśnił dalej, że Inicjatywa Rozwoju i Zarządzania Autostradami (HDMI) odegrała kluczową rolę w mobilizowaniu sektora prywatnego do wzięcia udziału w rozwoju infrastruktury drogowej w Nigerii.
Podkreślił, że w ramach tej inicjatywy zaangażowane zostały już 63 drogi, a prywatne firmy finansują i budują drogi, za które następnie zostaną pobrane opłaty w ramach zwrotu kosztów.
Umahi zauważył, że droga Keffi-Makurdi jest w pełni ukończona, ale nie została jeszcze otwarta do pobierania opłat, ponieważ rząd ściśle współpracuje z Federalnym Ministerstwem Finansów nad wdrożeniem elektronicznego i bezgotówkowego systemu poboru opłat. To nowoczesne podejście do poboru opłat ma na celu zapewnienie płynności transakcji i minimalizację zakłóceń dla użytkowników dróg.
Oprócz tego Minister potwierdził, że po ukończeniu pobierane będą opłaty za kilka innych kluczowych projektów drogowych, w tym drogę ekspresową Lagos-Ibadan, drogę Makurdi do Ninth Mile oraz drogę Abudża do Kano, co zapewni prawidłowe utrzymanie tych dróg poprzez przychody generowane z opłat za przejazd.
Ponadto podkreślił, że poza inicjatywą HDMI po zakończeniu budowy płatne zostaną również autostrada przybrzeżna Lagos–Calabar, której pierwszy odcinek ma zostać ukończony do maja 2025 r., wraz z odcinkami 2A i 2B drugiego mostu w Nigrze , zapewniając ciągłość konserwacji i stabilność finansową.