Na aukcję trafił niezwykle rzadki dwusuwowy Welbike zbudowany do przewozu brytyjskich spadochroniarzy na bitwę podczas II wojny światowej.
Rower z 1942 r., którego właścicielem i przywiezionym z wojny był podpułkownik Dennis O’Rorke z brytyjskiego pułku czołgów, trafi do sprzedaży 10 listopada w sklepie Iconic Auctioneers, a jego szacunkowa cena będzie wynosić od 5 000 do 10 000 funtów.
Będzie to naprawdę niezwykła i poruszająca okazja do zebrania fragmentu historii ruchu oporu.
Mały Excelsior Welbike Mk2 z 1942 r., o pojemności 98 cm3, został wyprodukowany przez motocykle Excelsior w fabryce w Tyburn dla Zarządu Operacji Specjalnych (SOE) jako jednorazowa maszyna jednorazowego użytku, która przewoziła brytyjskich spadochroniarzy do bitwy pod Arnhem
Mały Excelsior Welbike Mk2 z 1942 r., o pojemności 98 cm3, został wyprodukowany przez motocykle Excelsior w fabryce w Tyburn dla Zarządu Operacji Specjalnych (SOE) jako jednorazowa maszyna jednorazowego użytku, która przewoziła brytyjskich spadochroniarzy do bitwy pod Arnhem.
Wyposażony w dwusuwowy silnik Villiers Junior o pojemności 98 cm3, Welbike był najmniejszym motocyklem kiedykolwiek używanym przez brytyjskie siły zbrojne i był najlżejszym środkiem transportu żołnierzy na ziemi.
Jednomiejscowy rower składany zamówiony do produkcji przez Stację 9 – „Biuro Badań Inter Services” z siedzibą w Welwyn – można by złożyć w kapsułę i zrzucić na spadochronie wraz z żołnierzami.
W latach 1942-1943 zbudowano 3641 egzemplarzy (plus prototyp i kilka modeli pilotażowych).
Niektóre zostały wydane brytyjskiej 1. i 6. Dywizji Powietrznodesantowej, niektóre zostały użyte w D-Day, a jeszcze inne w Arnhem podczas operacji Market Garden.
Ale w rzeczywistości bardzo niewiele z tych motocykli było kiedykolwiek używanych w czynnej służbie.
Uważa się, że rower podpułkownika Dennisa O’Rorke nie był używany w służbie, dlatego jest prezentowany w tak doskonałym, nieodrestaurowanym stanie – wydaje się nawet, że ma oryginalny lakier.
We wrześniu 2024 r. mija 80 lat od operacji Market Garden, która miała na celu utworzenie drogi dla sił alianckich do północnych Niemiec we wrześniu 1944 r.
Jest prezentowany w tak doskonałym, nieodnawianym stanie – wydaje się nawet, że ma oryginalny lakier
Mark Bryan, szef działu motocykli w Iconic Auctioneers, mówi: „Ten motocykl jest szczególnie rzadki, ponieważ jest całkowicie nieodrestaurowany i taki sam, jak 70 lat temu, gdy był przygotowywany do działania na europejskim teatrze działań wojennych.
Podpułkownik Dennis O’Rorke z brytyjskiego pułku czołgów przywiózł motocykl wyprodukowany w 1942 roku pod koniec drugiej wojny światowej
„Rowery okazały się mieć ograniczone zastosowanie, jeśli bezpiecznie wylądowały przy drodze lub torze obok żołnierzy, którzy z nimi skoczyli, wówczas mogły być całkiem przydatne, ale najczęściej były zrzucane z dróg na polach uprawnych, gdzie nie były bardzo skuteczny”.
Rower zszedł z linii produkcyjnej w listopadzie 1942 roku i od zakończenia wojny jest własnością podpułkownika O’Rorke. Od chwili jego śmierci pozostaje w jego rodzinie.
Zwycięski licytant otrzyma rower (w większości kompletny) wraz z niektórymi częściami zamiennymi, w tym tylnym błotnikiem oraz niektórymi materiałami oryginalnymi i reprodukcjami.
Początkujący historycy zainteresują się umową komisową MOD o numerze 294/23/S, ale oferenci powinni pamiętać, że rower nie jest zarejestrowany w Wielkiej Brytanii.
Biorąc pod uwagę wzruszającą historię związaną z tą wyjątkową maszyną, może ona znacznie przekroczyć górną szacunkową kwotę 10 000 funtów, gdy trafi do sprzedaży podczas listopadowej wyprzedaży NEC Classic Motor Show.
Zapisy na aukcję zamykają się 9 października.
Arnhem i operacja Market Garden
Brytyjscy spadochroniarze, których zadaniem było zdobycie i utrzymanie mostów w Arnhem, stanęli w obliczu znacznie bardziej zaciekłego niemieckiego oporu, niż przewidywał wywiad aliantów
We wrześniu 1944 r. feldmarszałek Bernard Montgomery wymyślił operację Market Garden.
Plan zakładał przyspieszenie zakończenia drugiej wojny światowej poprzez otwarcie nowych szlaków w Niemczech i przedarcie się przez Holandię do północnych Niemiec.
Trzy alianckie dywizje powietrzno-desantowe miały spaść do Holandii i zabezpieczyć terytoria i mosty wokół miast Eindhoven, Nijmegen i Arnhem, po czym Brytyjczycy mieli przedostać się korytarzem do Niemiec.
Jednak brytyjscy spadochroniarze, którym powierzono zadanie zdobycia i utrzymania mostów w Arnhem, stanęli w obliczu znacznie bardziej zaciekłego niemieckiego sprzeciwu, niż przewidywał wywiad aliantów, zwłaszcza elitarnych czołgów pancernych.
Klęska pod Arnhem była kosztowna – zginęło około 1984 żołnierzy alianckich. W sumie siły alianckie straciły podczas operacji Market Garden ponad 17 000 ludzi.
Członkowie sił zbrojnych składają wieńce podczas ceremonii na cmentarzu wojennym Arnhem Oosterbeek w Holandii dla upamiętnienia 80. rocznicy bitwy pod Arnhem w ramach operacji Market Garden
Księżniczka królewska spotyka się z weteranem podczas ceremonii na cmentarzu wojennym Arnhem Oosterbeek w Holandii z okazji 80. rocznicy bitwy pod Arnhem
Pomimo porażki, dzisiejsza Operacja Market Garden jest pamiętana jako największy desant powietrzno-desantowy w historii i jedna z najodważniejszych operacji alianckich II wojny światowej.
Ale co najważniejsze, operacja, a w szczególności bitwa pod Arnhem, została zapamiętana jako dumny przykład oporu, odwagi i poświęcenia.
Doprowadziło to także do wyzwolenia dużej części Holandii i ocalenia tysięcy Holendrów, którzy do 1944 r. byli na skraju głodu.
Niektóre linki w tym artykule mogą być linkami partnerskimi. Jeśli je klikniesz, możemy otrzymać niewielką prowizję. Pomaga nam to finansować This Is Money i zapewniać swobodę korzystania z niej. Nie piszemy artykułów promujących produkty. Nie pozwalamy, aby jakiekolwiek relacje handlowe wpływały na naszą niezależność redakcyjną.