Stockton Rush, współzałożyciel OceanGate i dyrektor generalny odpowiedzialny za niefortunny okręt podwodny Titan, stwierdził, że kadłub z włókna węglowego statek do głębokiego nurkowania został opracowany przy pomocy NASA i producentów z branży lotniczej.
Jednak urzędnik NASA powiedział, że miała ona niewielki udział w tym procesie.
Głos zabrał także urzędnik Boeinga, który stwierdził, że zalecenia producenta z branży lotniczej i kosmicznej zostały zignorowane.
Justin Jackson, inżynier materiałowy w NASA, powiedział, że agencja zamierzała odegrać rolę w budowie i testowaniu kadłuba z włókna węglowego, ale pandemia Covid-19 uniemożliwiła jej wypełnienie tej roli.
Zamiast, NASA konsultowała się z OceanGate na makiecie Tytana w skali jednej trzeciej, a nie na prawdziwej łodzi podwodnej, która eksplodowała z pięcioma osobami, w tym Rushem, na pokładzie podczas schodzenia do wraku Titanica 18 czerwca 2023 r.
Jackson rozmawiał z Radą Śledczą Morskiej Straży Przybrzeżnej (MBI) podczas czwartkowego przesłuchania na temat relacji między NASA a OceanGate, mówiąc, że NASA wzbraniała się przed zezwoleniem na używanie jej nazwy przez firmę Rusha.
NIESAMOWITE WIDEO POKAZUJE ZANUROWANY STOŻEK OGONOWY TITANA NA DNIE OCEANU
„Język, którego używali, był zbyt bliski naszego poparcia, więc nasi rodzice mieli zgagę” – Jackson powiedział MBI podczas przesłuchania. Przesłuchanie było częścią śledztwa mającego na celu ustalenie przyczyny implozji Tytana pod powierzchnią u wybrzeży Nowej Fundlandii w Kanadzie.
Według doniesień Boeing był również zaangażowany na początku procesu w studium wykonalności, które dotyczyło zastosowania włókna węglowego w kadłubie Tytana oraz w czujnikach akustycznych OceanGate na statku.
Mark Negley, inżynier ds. materiałów i procesów w Boeingu, powiedział, że OceanGate odeszła od zaleceń Boeinga dotyczących grubości kadłuba i orientacji warstw włókna węglowego, które zapewniłyby największą wytrzymałość.
Na początku przesłuchania przed MBI na początku tego miesiąca urzędnicy Straży Przybrzeżnej powiedzieli, że statek nie został poddany niezależnemu przeglądowi przed wypłynięciem na dno morza zgodnie ze standardową praktyką.
Projekt statku został również poddany analizie przez członków Komitetu ds eksploracja podmorska wspólnota.
MILIARDER Z OHIO PLANUJE „POWRÓT NA TITANICA” POMIMO SkazaneJ na Zagładę rejsu podwodnego TITAN
Inspektor morski Straży Przybrzeżnej John Winters zeznał w czwartek, że Rush sprzeciwiał się przepisom, które, jak twierdził, tłumił innowacje, chociaż nigdy nie próbował obejść żadnego z przepisów ustanowionych przez Straż Przybrzeżną.
Winters powiedział panelowi, że wiedział o dwóch innych łodziach podwodnych używanych przez OceanGate, zanim dowiedział się, że stworzył on nowy statek, który mógłby zejść głębiej, aby dotrzeć do Titanica.
Powiedział, że nie wie, czy firma powiadomiła Straż Przybrzeżną o budowie Tytana lub czy zwróciła się do Straży Przybrzeżnej o wskazówki.
„Nie wnikaliśmy w to, według jakich standardów został zbudowany ani kto go zbudował. Żadna z tych kwestii nie była omawiana” – powiedział Winters. „To było po prostu: «Hej, mamy łódź podwodną. Wystarcza na 4000 metrów. Mamy teraz łódź podwodną, która to zrobi»”.
Oczekuje się, że podczas rozprawy, która potrwa do piątku, zeznawać będą kolejni świadkowie.
KLIKNIJ TUTAJ, ABY POBRAĆ APLIKACJĘ FOX NEWS
Trwające dochodzenie MBI to najwyższy poziom dochodzenia w sprawie wypadków morskich prowadzonego przez Straż Przybrzeżną.
Po jego zakończeniu zalecenia zostaną przekazane komendantowi Straży Przybrzeżnej.
Sprawę prowadzi także Krajowa Rada Bezpieczeństwa Transportu.
Do powstania tego raportu wnieśli swój wkład Louis Casiano i Associated Press z Fox News Digital.