Począwszy od końca lat 80. Komiksy DC Elseworlds zachwyciła czytelników, przedstawiając na nowo klasycznych bohaterów, takich jak Batman, Superman i Green Lantern, w świeżych i oryginalnych sceneriach. Od wiktoriańskiego Mrocznego Rycerza polującego na Kubę Rozpruwacza po Człowieka ze Stali wychowywanego przez Darkseida – nadruk był odpowiedzią firmy na pytania Marvela Co jeśli…? szereg. Nawet dzisiaj wielu czytelników uważa historie za takie Przyjdź Królestwo I Gotham od Gaslight znaleźć się wśród najlepszych historii, jakie kiedykolwiek opowiedziało DC.
Podczas gdy wiele komiksów Elseworlds wykorzystało potencjał bohaterów, inne są po prostu dziwaczne, jeśli chodzi o traktowanie postaci, wybrane inspiracje, a nawet styl opowieści. Od umieszczenia Batmana w świecie słynnego musicalu po wyobrażenie Supermana jako skeczu Monty Pythona, piętno nigdy się nie powstrzymywało. Chociaż firma jest najbardziej znana ze swoich legendarnych przygód, dziwne i dziwaczne historie są równie niezapomniane.
10 Superman Na krańcu Ziemi
Toma Veitcha i Franka Gomeza
Po sukcesie Franka Millera i Klausa Jansona Powrót Mrocznego Rycerzaprzemysł komiksowy traktował innych superbohaterów jako „starca”. Tam, gdzie sędziwy Hulk Petera Davida dobrze współpracował z Maestro, próba zbadania Supermana na starość w Superman: Na krańcu Ziemi stał się jednym z najbardziej absurdalnych komiksów lat 90. Akcja rozgrywa się w świecie Kamandi po katastrofie i opowiada o osłabionym Clarku Kencie, który postanawia zapobiec zniszczeniu Gotham.
Superman: Na krańcu Ziemi to jeden z najbardziej przereklamowanych komiksów swojej dekady, pełen potwornego Batmana, mutanta Bruce’a Wayne’a i sklonowanych wersji Adolfa Hitlera. Fabuła obejmuje ekscesy z lat 90. i podąża za twardym Supermanem, który łączy siły z siwym gangiem motocyklistów dziecięcych z ulic miasta, aby wyzwolić je spod władzy ciemiężycieli.
9 Ja, Joker
Boba Halla
Batman i Joker znaleźli się w czołówce najlepszych i najdziwniejszych komiksów w historii DC, ale niewielu jest takich tak surrealistyczne jak Ja, Joker. Akcja rozgrywa się w dystopijnej przyszłości Gotham, gdzie fanatycy mający obsesję na punkcie legendy o Batmanie organizują rytualne polowania na ludzi, przypominających galerię łotrów. Fabuła skupia się na niewinnej osobie zmuszonej do wcielenia się w Jokera, który stopniowo układa w całość pamięć o swoim dawnym życiu i buntuje się przeciwko reżimowi.
Ja, Joker to przerażające spojrzenie na podgatunek dystopii, odwracając sytuację w Gotham, gdy wyznawcy Batmana zostają obsadzeni w roli sadystycznych zabójców, a fałszywy Joker staje się nieprawdopodobnym bohaterem. W historii, którą czyta się jak połączenie Wyścig Śmierci, Twardy cel i odwrócony Zabójczy żartFani Batmana otrzymują historię, w której mogą kibicować Jokerowi.
8 JLA: Wyspa doktora Moreau
Roya Thomasa i Steve’a Pugha
Na podstawie powieści science fiction/horroru HG Wellsa pod tym samym tytułem. JLA: Wyspa doktora Moreau podąża za bohaterami, którzy są ponownie wyobrażani sobie jako hybrydowi bohaterowie zwierzęco-ludzcy. Opowiedziana z perspektywy Lucasa Carra, gdy przewożący go statek dokuje na wyspie, historia podąża za narratorem, który eksploruje wyspę, aż w końcu znajduje Moreau przeprowadzającego jeden ze swoich pokręconych eksperymentów. Jednocześnie zespół godzi się z naturą swojego istnienia, kwestionując swój cel.
JLA: Wyspa doktora Moreau łączy klasyczną akcję Ligi Sprawiedliwości z science fiction i tajemnicą o stworzeniach, podczas gdy zespół wyrusza na poszukiwanie Kuby Rozpruwacza. Naturalnie okazuje się, że ta wersja seryjnego mordercy jest oryginalnym dziełem Moreau, co sprawia, że konfrontacja Ligi z nim jest jeszcze bardziej wstrząsająca.
7 Rocznik LEGION nr 5
Iana Peyera, Aurica G. McKone’a i Scaramangi Fauchera
Podobnie jak oryginalna seria opowiadająca historię Lobo, LEGION zawiera niektóre z najdziwniejszych historii antybohatera. Niewiele numerów obejmuje to, podobnie jak piątą coroczną część wydarzenia DC Elseworlds, które na nowo wyobraża sobie Głównego Człowieka jako nadmiernie macho parodię Jamesa Bonda. Fabuła opowiada o „Jamesie Lobo” wyruszającym na misję odnalezienia międzynarodowego przestępcy Crystalnighta po zamordowaniu innego agenta i kradzieży radzieckiego programu komputerowego.
Po „Szpiegu, który mnie włamał” pojawiają się inne parodie, ale nowy status Lobo jako międzynarodowego tajemniczego człowieka dziwnie pasuje. Numer czyta się jak satyrę na przesadnie macho bohaterów akcji, co idealnie pasuje do głównego człowieka Keitha Giffena.
6 Superman: Dziki człowiek ze stali
Darrena Vincenzo, Franka Fosco i Stana Wocha
Superman: The Feral Man of Steel na nowo przedstawia historię Supermana jako historię przerażającego obrońcy dżungli wychowanego przez wilki po upadku z nieba do serca XIX-wiecznych Indii. Napisany w stylu historii Rudyarda Kiplinga spotyka Edgara Rice’a Burroughsa, komiks jest kontynuacją wysiłków odkrywcy, Sir Richarda Francisa Burtona, aby sprowadzić tego człowieka do porządku.
Dziki Człowiek ze Stali to fantastyczna historia akcji/przygodowa, która w przeciwieństwie do niektórych opowieści z Elseworlds przedstawia naprawdę inną, wyjątkową wersję historii Supermana. Numer bada ideę przeznaczenia Kal-Ela jako bohatera, nawet jeśli oznacza to obronę indyjskich dżungli, a nie ulic Metropolis. To powiedziawszy, coś w Człowieku ze Stali w kostiumie tygrysiej skóry nigdy nie będzie dziwne.
5 Rycerz Hollywoodu
Boba Laytona
Hollywood Knight opowiada historię Byrona Wyatta, hollywoodzkiego aktora z lat 30. XX wieku. W tym świecie Batman jest filmową postacią graną przez Wyatta, który postrzega ekranowego mściciela jako część siebie. Kiedy para oszustów pracujących dla konkurencyjnego studia filmowego Arkham Pictures atakuje parcelę Batmana, strzelają do aktora i zostawiają go na śmierć, a ratuje go nieznajomy Alfred Penny. Jednak po przebudzeniu Byron cierpiący na amnezję zaczyna wierzyć, że naprawdę jest Brucem Waynem i rozpoczyna misję mającą na celu wymierzenie sprawiedliwości swoim napastnikom.
Hollywood Knight to, pomimo swojej dziwnej koncepcji, świetne połączenie klasycznej tajemnicy noir i podstawowych elementów historii o Batmanie. Tutaj pochodzenie mściciela jest niemal bardziej tragiczne niż jego odpowiednika z Pierwszej Ziemi, a prawdziwy mężczyzna zostaje zatracony w swojej ekranowej osobowości.
4 Legendy Mrocznego Rycerza: Obywatel Wayne
Briana Augustyna, Marka Waida, Joe Statona i Horacio Ottoliniego
Na podstawie kultowego filmu Obywatel Kane„Obywatel Wayne” rozpoczyna się od odkrycia dwóch martwych mężczyzn w kostiumach, w tym Bruce’a Wayne’a. Historię o tragedii opowiadają postacie bliskie Bruce’owi, ujawniając, że zamaskowanym mścicielem w Gotham był w rzeczywistości Harvey Dent, który szukał zemsty za atak Sal Maroniego na niego.
„Obywatel Wayne” wykonał świetną robotę, zmieniając scenariusz na Batmana, obsadzając Harveya Denta w roli zamaskowanego strażnika i Bruce’a Wayne’a w roli niechętnego bohatera. Od ekscentrycznych projektów postaci po nowe spojrzenie na klasyczny film, ta historia jest świetną lekturą, rzucając inne światło na oddanie Bruce’a swojemu miastu.
3 Maska Batmana
Mike’a Grella
Efektem skoku było wykorzystanie istniejących historii przez Elseworlds, ale Maska Batmana stworzony z myślą o naprawdę nieprzewidywalnym połączeniu charakteru i historii. Tutaj Batman zostaje obsadzony w roli tytułowego bohatera w powieści Gastona Leroux Upiór w Operze. Historia opowiada o Laurze Avian, młodej śpiewaczce operowej, która przyciąga uwagę Bruce’a Wayne’a i Harveya Denta. Podczas gdy Wayne jest bohaterską postacią z bliznami, która prowadzi podwójne życie jako zamaskowany strażnik, Dent zmienia się w zło po tym, jak ma blizny na połowie twarzy.
Maska Batmana okazuje się być zaskakująco pasującym połączeniem odpowiednich materiałów źródłowych, a Bruce płynnie wciela się w rolę Erika. Biorąc to pod uwagę, historia ta na papierze wygląda po prostu dziwacznie, a jej gotycki ton doskonale pasuje do Mrocznego Rycerza.
2 Superman: Prawdziwy Brytyjczyk
Kim Johnson, John Cleese, John Byrne i Mark Farmer
Superman: Prawdziwy Brytyjczyk Akcja rozgrywa się w świecie, w którym zamiast wylądować w Kansas i zostać przygarniętym przez Kentów, Kal-El trafia do Anglii, gdzie dorasta jako Colin Clark. Jednak zamiast zachęcać ich do zostania superbohaterem, tak jak zrobili to Kentowie, Clarkowie zamiast tego zniechęcali jego umiejętności, zamiast tego chcieli, aby wyrósł na zwykłego Anglika.
Prawdziwy Brytyjczyk historia nie jest tak dziwna, jak stojący za nią zespół kreatywny – John Cleese z Monty Pythona współpracuje z legendami komiksów, takimi jak John Byrne. Tę historię czyta się bardzo podobnie do skeczu z Latającego Cyrku Cleese’a, w którym czytelnik nieustannie wysuwa przesady i stereotypy na temat brytyjskiej kultury i życia rodzinnego, a wszystko to powinno cieszyć się dobrą zabawą.
1 Superman i Batman: Najzabawniejsza na świecie
Evan Dorkin, Mike Allred, Brian Bolland, Frank Cho, Sephen DeSteefano, Dave Gibbons, Joe Giella, Alex Ross, Frank Miller, David Mazzucchelli, Ty Templeton, Bruce Timm, Jim Woodring, Glen Murakami, Doug Mahnke, Phil Jimenez, Jay Stephens i Stuarta Immonena
Od lat pięćdziesiątych Batman i Superman przeżywali jedne z najbardziej kapryśnych, mrocznych i ekscytujących przygód w historii DC. To partnerstwo zostało uhonorowane w historii Elseworlds Najzabawniejsze na świeciegdzie ich rywale z piątego wymiaru, pan Mxyzptlk i Bat-Mite, sieją spustoszenie wśród bohaterów. Historia ta, prowadząc czytelników w podróż po różnych wcieleniach Zamaskowanego Krzyżowca i Człowieka ze Stali, przedstawia absurdalne podstępy przeciwko swoim wrogom, od użycia gigantycznego banana do podpalenia Flasha po przekształcenie Robina w ser szwajcarski.
Najzabawniejsze na świecie zasługuje na swoją nazwęi wykorzystuje moce i osobowości Bat-Mite’a i Mxyzptlka do ich pełnego potencjału, pokazując nieprzerwaną głupotę i włączenie różnorodnych bohaterów. Historia jest absurdalna i nostalgiczna, a ogromna różnorodność artystów wnosi w życie swoje własne, unikalne interpretacje najlepszych na świecie, od Franka Millera po Alexa Rossa.