Home Rozrywka Jedna rzecz, która łączy filmy z grami wideo i anime (i dlaczego...

Jedna rzecz, która łączy filmy z grami wideo i anime (i dlaczego to musi się skończyć)

39
0






Przekleństwo adaptacji gier wideo może już nie istnieć, ale średnia adaptacji gier wideo nadal jest gorsza niż świetna. Podczas gdy my mamy znakomity serial telewizyjny „Fallout” na początku tego roku, ledwo dostaliśmy największą bombę roku z okropny film “Borderlands”. To powiedziawszy, w końcu osiągnęliśmy punkt, w którym adaptacje gier wideo są tak różnorodne, jak same gry wideo. Programy takie jak „Arcane” i „Cyberpunk Edgerunners” ożywiają swoje światy za pomocą spektakularnych efektów wizualnych (opowiadając oryginalne i poruszające historie, które przewyższają te z materiału źródłowego), podczas gdy „The Last of Us” sprawia raczej wrażenie filmu instruktażowego.

Z wyjątkiem jednej rzeczy, która szokująco wiele filmów o grach wideo ma ze sobą wspólnego, a mianowicie z anime. Kiedy pierwszy Zwiastun filmu „Minecraft” spadł, niektórzy widzowie byli zaskoczeni, gdy dowiedzieli się, że film opowiada o grupie ludzi, którzy pozornie zostali przeniesieni do fantastycznej scenerii samej gry Minecraft. Tak, film „Minecraft” jest isekai, co jest najbardziej irytująco popularnym i płodnym gatunkiem anime ostatniej dekady.

Isekai, dosłownie „inny świat”, to gatunek fikcji, w którym postać lub grupa postaci zostaje przeniesiona do innego świata, a fabuła zwykle przedstawia ich próbę powrotu do pierwotnego świata, gdy postacie zyskują nowe moce i status w świecie fantasy. Początków gatunku można doszukiwać się w książkach takich jak „Alicja w Krainie Czarów”, „Piotruś Pan”, „Opowieści z Narnii” i „Czarnoksiężnik z Krainy Oz”.

W anime tytuły takie jak „Inuyasha” i doskonały „Digimon Adventure” w latach 90., a następnie „Spirited Away” w 2001 r. sprawiły, że gatunek ten stał się popularny w Japonii. Jednak to adaptacja anime z 2012 r. powieści internetowej „Sword Art Online” z 2002 r. sprawiła, że ​​gatunek ten zyskał na popularności, inspirując falę adaptacji powieści internetowych (nazywanych również powieściami świetlnymi) o postaciach przenoszonych do krainy fantasy (zwykle poprzez reinkarnację po uderzeniu przez ciężarówkę w prawdziwym świecie). Gatunek ten stał się tak wybitny i popularny, że „isekai” dodano do Oxford English Dictionary w 2024 r.

Problem z isekai

W latach 2020. co sezon wydawane są dziesiątki nowych anime isekai, wszystkie z bezsensownymi i absurdalnie długimi tytułami, takimi jak „Zdobyłem umiejętność oszukiwania w innym świecie i stałem się niezrównany w prawdziwym świecie” lub „Nieprzystosowany z Akademii Króla Demonów: Najsilniejszy Król Demonów w historii reinkarnuje się i idzie do szkoły ze swoimi potomkami”. Gatunek jest kontrowersyjny, ponieważ jest po prostu tak wybitny, ale większość historii jest zasadniczo taka sama. To formuła tak ugruntowana, że ​​mieliśmy wywrotowe isekai, które łamały formułę, a następnie isekai, które łamały tę wywrotowość i wracały aż do oryginalnej formuły, co skutkowało obiema parodiami I parodie parodii, które ostatecznie wydają się pozbawione wyobraźni i inspiracji.

To sprowadza nas z powrotem do adaptacji gier wideo. Podobnie jak gatunek isekai istnieje od dziesięcioleci i obecnie dominuje w medium anime, motyw przeniesienia do innego świata jest preferowaną ramą narracyjną hollywoodzkich adaptacji gier wideo od czasu pierwszego filmu aktorskiego opartego na grze wideo — „Super Mario Bros.” z 1993 r. Wiele gier, które doczekały się adaptacji, zwłaszcza w latach 90. i 00., to gry bez fabuły. Dodajmy do tego pomysł, że dyrektorzy prawdopodobnie bali się, że widzowie będą się śmiać z głupoty świata gry wideo, a pomysł przeniesienia się do świata gry i wskazania wszystkich dziwnych rzeczy nabiera sensu.

Ale teraz jest to po prostu formuła, która zwykle nie działa. Oczywiście istnieją wyjątki zarówno w adaptacjach anime, jak i gier wideo — „Jumanji: Przygoda w dżungli” rządzi, podobnie jak pierwsze dwa filmy z serii „Tron” — ale jest to po prostu oklepana formuła, która jest całkowicie przewidywalna i pozbawiona wyobraźni gier, które zainspirowały filmy.

Premiera filmu „A Minecraft Movie” planowana jest na 4 kwietnia 2025 roku.




Source link