Rok 1958 był wyjątkowy dla francuskiej powieściopisarki Françoise Sagan, która nie miała ani jednego, dwa filmowe wersje jej dzieł w hollywoodzkiej wersji: Pewien uśmiech I Witaj Smutku. Ten ostatni wyreżyserował Otto Preminger i spotkał się ze zmiennymi recenzjami, mimo że w obsadzie znaleźli się gwiazdorzy, w tym David Niven, Deborah Kerr i debiutantka Jean Seberg, która zadebiutowała w filmie Premingera. Święta Joanna rok wcześniej. Była fascynująca, ale ujęcie Premingera opowieści o dorastaniu Sagana, której akcja rozgrywa się na Francuskiej Riwierze, jest dziś w dużej mierze zapomniane. Oba filmy studyjne miały klimat wystawnej opery mydlanej, tak popularnej w przypadku szerokoekranowych romantycznych dramatów tamtych czasów. Teraz mamy nowe ujęcie.
Chociaż Witaj Smutku od tego czasu powstał też kilka razy dla francuskiej telewizji, jest to pierwsza duża międzynarodowa wersja filmowa od czasów Premingera i jest to przepięknie wyglądająca, dość kołysząca opowieść o przebudzeniu 18-letniej dziewczyny, która faktycznie wywołała skandal, gdy Sagan, wówczas 18-letnia, opublikowała swoją książkę. Z pewnością znała teren i emocje, aby dostarczyć historię o dorastaniu, która chwyciła i uczyniła ją sensacją. W dzisiejszym świecie to wszystko może wydawać się błahe, ale młoda publiczność może znaleźć coś, z czym może się utożsamić, ponieważ nasza główna bohaterka, Cecile (Lily McInerny), spędza ostatnie dni beztroskiego francuskiego lata ze swoim ojcem Raymondem (Claes Bang) i jego kochanką Elsą (Nailia Harzoune), która jest niewiele starsza od Cecile — być może dlatego tak dobrze się z nią dogaduje, mimo że tęskni za zmarłą matką.
Cecile spędza dni z chłopakiem Cyrilem (Aliocha Schneider), włócząc się po łotrzykowskiej plaży, całując się, jeśli nie posuwając się dalej, wciąż będąc dziewczyną, ale niewątpliwie na progu kobiecości. To idealne życie nie trwa długo, gdy jej ojciec ogłasza, że nowojorska projektantka mody Anne (Chloe Sevigny), stara przyjaciółka jego i jej matki przyjeżdża do nich. Wizyta zaczyna się dobrze, gdy Anne i Raymond przeżywają stare czasy, ale robi się dość chłodno, pomimo nasłonecznionego otoczenia, gdy Raymond zaczyna romantycznie zakochiwać się w Anne, co kończy związek z Elsą i wyprowadza Cecile w niebezpieczne sytuacje, w tym impulsywną niezapowiedzianą wizytę w sypialni Cyrila pewnej nocy, budząc go na impulsywne spotkanie seksualne. Wraca również do Elsy, próbując zająć stanowisko, gdy Anne próbuje zdobyć jej aprobatę, ale bezskutecznie. Wydarzenia wymykają się spod kontroli.
To debiutujący reżyser i scenarzysta z Montrealu Durga Chew BoseRęce wydają się bardziej prawdziwe dla powieści Sagan i stają się bardziej złożoną opowieścią o naturze kobiecych relacji, tajemnicach w nich zawartych i ich krętych ścieżkach. Mężczyźni są tu bardziej przedmiotami niż w pełni rozwiniętymi postaciami, ponieważ Cecile, Anne i Elsa odkrywają, że ich życia splatają się w sposób, którego żadna z nich nie mogła przewidzieć pod koniec idyllicznego lata. Być może potrzeba było kobiety, aby ujawnić te aspekty wciąż ukochanej powieści Sagan, a Bose’owi udało się dotrzeć prosto do zbolałego serca Cecile, podobnie jak McInerny, która może przypominać młodą Audrey Hepburn. Radzi sobie świetnie, pokazując sprzeczności młodej kobiety rozdartej w różnych kierunkach. Sevigny jest tutaj silną obecnością, ale nie do końca poczułem pociąg między nią a Raymondem, składnik tak ważny dla napędzania fabuły, ale musimy się z tym pogodzić. Elsa Harzoune jest tak czarująca, że nie sposób pojąć, dlaczego Raymond pozbył się jej tak nagle, poza kwestią wieku, co ironicznie jest wyraźną zaletą Anne.
Oszałamiające, słoneczne zdjęcia Maximiliana Pittnera sprawiają, że Witaj Smutkulokalizacja (kręcono w Cassis) to miejsce na wakacje, zwłaszcza jeśli można wynająć willę, w której się znajdują. Liryczna ścieżka dźwiękowa Lesley Barber również pomaga w budowaniu nastroju.
Producentami są Lindsay Tapscott i Katie Bird Nolan. Poszukuje się dystrybucji.
Tytuł: Witaj Smutku
Festiwal: Toronto (Odkrycie)
Reżyser-scenarzysta: Durga Chew Bose
Rzucać: Chloe Sevigny, Claes Bang, Lily McInerny, Nailia Harzoune, Aliocha Schneider, Nathalie Richard
Agenci sprzedaży: UTA (krajowy); Film Constellation (międzynarodowy)
Czas trwania: 1 godz. 50 min