Home Rozrywka Reżyser „Stranger Eyes” Yeo Siew Hua opowiada o tym, jak nadzór wpłynął...

Reżyser „Stranger Eyes” Yeo Siew Hua opowiada o tym, jak nadzór wpłynął na jego thriller kryminalny – Venice

14
0


Po zostaniu pierwszym singapurskim filmowcem, który zdobył Złotego Lamparta w Locarno za Wyimaginowana krainaYeo Siew Hua znów wkracza na nowe tereny dzięki tajemniczemu thrillerowi Dziwne oczyktóry jest pierwszym singapurskim filmem, którego premiera odbyła się w ramach konkursu na Festiwalu Filmowym w Wenecji.

W koprodukcji Singapur-Tajwan-Francja-USA występuje wyłącznie tajwańska obsada, w tym legendarny aktor i reżyser Lee Kang-Sheng, Wu Chien-Ho, Annica Panna i Vera Chen. W filmie występują również malezyjski aktor Pete Teo i singapurska aktorka Xenia Tan.

Yeo wymyślił Dziwne oczy projektu od ponad 10 lat, ale on i doświadczony producent z Akanga Film Asia, Fran Borgia, zaliczyli kilka „ślepych zaułków” w kwestii finansowania.

„Postanowiliśmy, że spróbujemy czegoś innego i uruchomimy inne projekty, i tak właśnie Wyimaginowana kraina „Stało się” – Yeo opowiedział Deadline.

Wyimaginowana krainaDrugi film fabularny Yeo zdobył także nagrody za najlepszy scenariusz oryginalny i najlepszą muzykę oryginalną na Taipei Golden Horse Film Awards 2019.

“Po Wyimaginowana kraina odnieśliśmy sukces, postanowiliśmy to zbadać ponownie Dziwne oczy”, powiedział Yeo. Tym razem finansowanie stało się znacznie łatwiejsze i Yeo zaczął prowadzić warsztaty Dziwne oczy w różnych laboratoriach od 2020 do 2022 r., w tym w Southeast Asia Fiction Film Lab, Produire au Sud i Nipkow Programm.

Oprócz Borgii do projektu dołączyli także jako producenci Stefano Centini (Volos Films), Jean-Laurent Csinidis (Films de Force Majeure) i Alex C. Lo (Cinema Inutile).

Nadzór i obrazowanie

Dziwne oczy opowiada historię młodej pary, która otrzymuje dziwne nagrania podczas badania tajemniczego zaginięcia córki. Uświadamiają sobie, że ktoś filmuje ich codzienne życie, w tym najbardziej intymne chwile. Policja rozstawia obserwację wokół ich domu, aby złapać podglądacza, ale napięcia w rodzinie rosną, gdy sekrety wychodzą na jaw pod czujnym okiem obserwujących ich ze wszystkich stron.

Ponowne odwiedziny Dziwne oczy Po dekadzie Yeo wprowadził do filmu znaczące zmiany, zwłaszcza w celu odzwierciedlenia zmian, jakie zaszły w dyskursie na temat nadzoru od czasu pandemii. Dziwne oczy został nakręcony w Singapurze i Malezji.

„Jesteśmy już w pewnego rodzaju państwie nadzoru, ale podczas pandemii coś się zmieniło. Przestaliśmy mówić o naruszeniach prywatności i zaczęliśmy mówić o czymś innym, o tym, że samonadzór jest moralną odpowiedzialnością podczas pandemii” – powiedział Yeo. „Nie kwestionujemy już nawet, czy jesteśmy obserwowani. Zamiast tego rozmawiamy o tym, jak współistnieć, będąc obserwowanym przez państwo, duże korporacje i siebie nawzajem”.

Yeo dodał, że dla bohaterów jego filmu ważne było życie w singapurskich mieszkaniach komunalnych (zwanych „mieszkaniami HDB”), które są powszechne na całej wyspie.

„Coś w tym filmie wzięło się z życia w HDB, mieszkaniu, w którym nieustannie obserwujesz swoich sąsiadów, a sąsiedzi prawdopodobnie obserwują ciebie, a jednocześnie wiesz, że państwo obserwuje ciebie, obserwującego kogoś innego. Jest taka gra polegająca na obserwowaniu siebie nawzajem i myślałem o tym, jak mogę przełożyć to na kino poprzez grę subiektywności i zmieniających się perspektyw”.

Singapurski reżyser podkreślił również, że bardzo zależy mu na zbadaniu roli obrazów i „ekranów w ekranach” w filmie.

„Kino kocha podglądaczy, ponieważ możemy zajrzeć w życie innych ludzi” – powiedział Yeo. „Myślałem o tym, co znaczy być obrazem w czasach, w których żyjemy, w których coraz częściej stajemy się obrazami do oglądania przez innych i w których obrazy stały się tak dużą częścią naszej tożsamości. Obraz stał się nawet bardziej realny niż to, kim czasami jesteśmy”.

Współpracownicy międzynarodowi

Dzięki wsparciu TAICCA Yeo udało się także obsadzić w rolach kilku wybitnych tajwańskich aktorów Dziwne oczyw tym Lee Kang-sheng, filar twórczości filmowej Tsai Ming-lianga od ponad 30 lat.

Yeo powiedział, że styl gry aktorskiej Lee idealnie pasował do roli Lao Wu, „cichego podglądacza” w Dziwne oczy. „Praca Lee była bardzo oszczędna w dialogach, więc naprawdę włada językiem ciała. Jest bardzo dobry w wykorzystywaniu mocy swoich oczu i sposobie poruszania się” – powiedział Yeo. „Jest bardzo skromnym i cichym człowiekiem, a także poświęca wiele uwagi swojej roli i postaciom. Dał radę i nie było ani jednego momentu, w którym byłbym rozczarowany, że mogę pracować z moimi bohaterami”.

Yeo współpracował także z francuskim redaktorem Jeanem-Christophe’em Bouzy’m, który pracował nad nagrodzoną Złotą Palmą książką Tytanoraz montażysty dźwięku Tu Duu-Chih.

Tu jest znany z ról w filmach Tsai Ming-lianga, Wong Kar-waia, Edwarda Yanga i Hou Hsiao-hsiena.

„Był zaangażowany w filmy wszystkich i nadal jest obecny, więc dla mnie było naprawdę ekscytujące móc pracować z kimś z takim doświadczeniem” – powiedział Yeo. „Jeśli chodzi o perspektywy i subiektywności, widać to wizualnie, ale wiele dzieje się również w sposobie, w jaki projektujemy dźwięk, aby to przedstawić i wydobyć te elementy”.

Yeo przyznaje, że praca z nowymi międzynarodowymi współpracownikami była ekscytująca i orzeźwiająca, ale chciał też kontynuować współpracę z kilkoma swoimi stałymi partnerami, w tym z operatorem Hideho Uratą (Wyimaginowana krainaz Japonii Plano 75), a także scenograf James Page i projektantka kostiumów Meredith Lee.

„Zawsze świetnie jest pracować z nowymi konfiguracjami współpracowników, ale jednocześnie zadbałam o to, aby pracować z niektórymi moimi stałymi klientami. Praca z zespołem, który już znałam, była bardzo wygodna i uziemiająca”.