SAG-AFTRA w czwartek zadał mocny cios w trwającym sporze o umowę dotyczącą mediów interaktywnych, ujawniając, że 80 firm produkujących gry wideo i ich deweloperów podpisało już umowy o zróżnicowanym budżecie lub umowy tymczasowe ze związkiem zawodowym, aby móc nadal zatrudniać swoich artystów podczas strajku.
Według związku zawodowego studia, które zgodziły się na warunki SAG-AFTRA, to m.in. Studio Wildcard i Little Bat Games.
Gildia poinformowała również, że niektóre gry, których produkcja została już zakończona — a zatem nie będą objęte strajkiem ani nie będą musiały podpisywać nowej umowy — dobrowolnie podpisały tymczasową umowę, aby z mocą wsteczną zapewnić ochronę sztucznej inteligencji dla tych dzieł.
„Te umowy sygnalizują, że firmy zajmujące się grami wideo w grupie zbiorowego układu pracy nie reprezentują woli większej branży gier wideo. Wiele firm, które chętnie zgadzają się na nasze warunki dotyczące sztucznej inteligencji, dowodzi, że te warunki są nie tylko rozsądne, ale także wykonalne i zrównoważone dla przedsiębiorstw” – powiedział w oświadczeniu dyrektor wykonawczy i główny negocjator Duncan Crabtree-Ireland.
SAG-AFTRA nie przedstawiła pełnej listy firm, które podpisały umowy, ani nie podała informacji na temat tego, ile z nich podpisało umowę tymczasową, a ile umowę o budżecie wielopoziomowym.
Umowy o zróżnicowanym budżecie są od dawna oferowane niezależnym studiom i obecnie nie są zawierane, podczas gdy podpisanie umowy tymczasowej oznacza, że studio prewencyjnie podpisuje się pod warunkami ostatecznej umowy o mediach interaktywnych i zgadza się działać zgodnie z proponowanymi warunkami SAG-AFTRA w międzyczasie. Wszystkie umowy obejmują postanowienia dotyczące sztucznej inteligencji.
Deadline skontaktował się z SAG-AFTRA w celu uzyskania dodatkowych informacji. Ten post zostanie zaktualizowany, jeśli/kiedy odpowiedzą.
W lipcu związek zawodowy wstrzymał pracę 10 największych producentów gier, gdy ponad 18-miesięczne negocjacje dotyczące sztucznej inteligencji zostały gwałtownie przerwane.
10 firm objętych strajkiem to: Activision Productions Inc., Blindlight LLC, Disney Character Voices Inc., Electronic Arts Productions Inc., Epic Games, Inc., Formosa Interactive LLC, Insomniac Games Inc., Take 2 Productions Inc., VoiceWorks Productions Inc. i WB Games Inc.
W środę SAG-AFTRA ogłoszony że Lightspeed LA, założona przez producenta gier wideo Steve’a Martina, zgodziła się produkować dzieła na mocy tymczasowej umowy o mediach interaktywnych, która według związku zawodowego obejmuje „zdroworozsądkowe zabezpieczenia sztucznej inteligencji”.
Jak wcześniej donosił Deadline, AI jest jedynym problemem w tym strajku, ponieważ związek zawodowy znalazł wspólny język z deweloperami w każdej innej kwestii. Dokładniej rzecz biorąc, związek zawodowy stwierdził, że punktem spornym w tych negocjacjach jest Wszystko wykonawców w jakichkolwiek przepisach dotyczących sztucznej inteligencji, bez luk związanych z tym, czy podobizny aktorów są rozpoznawalne.
W grach wideo, podobnie jak w innych formach treści animowanych, wykonawcy przechwytywania ruchu oraz aktorzy głosowi często wcielają się w stworzenia lub inne postacie niebędące ludźmi, co sprawia, że ich głos i wizerunek są nierozpoznawalne.
W oświadczeniu wydanym w czwartek przewodnicząca Komitetu Negocjacyjnego ds. Umowy o Mediach Interaktywnych Sarah Elmaleh powiedziała: „To praca akcja polega na tworzeniu prac z wystarczającą ochroną AI. Ogromna liczba firm, które podpisały umowy SAG-AFTRA, pokazuje, jak rozsądne są te zabezpieczenia. Jesteśmy podekscytowani, że nasi aktorzy będą nadal pracować na podstawie uczciwych umów związkowych z firmami, które wiedzą, jak nieocenieni są nasi wykonawcy dla swoich gier”.
W jego najnowsze oświadczenie dla Deadline, rzecznik firm produkujących gry wideo odrzucił opis rozmów przedstawiony przez SAG-AFTRA, mówiąc, że firmy „ciężko pracowały, aby przedstawić propozycje z rozsądnymi warunkami, które chronią prawa wykonawców, a jednocześnie zapewniają, że możemy nadal korzystać z najnowocześniejszej technologii, aby tworzyć wspaniałe wrażenia rozrywkowe dla fanów”.