Home Rozrywka „Sorry/Not Sorry” przygotowuje grunt pod ujawnienie przez kobiety „tajemnicy poliszynela” Louisa CK

„Sorry/Not Sorry” przygotowuje grunt pod ujawnienie przez kobiety „tajemnicy poliszynela” Louisa CK

22
0




Wiadomości CNN

Co zrobić z dziwną sprawą Louisa CK? To pytanie leży u podstaw „Sorry/Not Sorry”, dokumentu, który zadaje drażliwe pytania o to, jaką kulturową karę powinien ponieść komik za swoje niewłaściwe zachowanie seksualne, nierówną dynamikę władzy i jak sława może sprawić, że ludzie przeoczą „tajemnice poliszynela” w środowisku komediowym.

Nie pozwól nikomu zapomnieć, Louis CK przyznaje się z opóźnieniem obnażyć się i masturbować przed kobietami po tym, jak artykuł w „New York Times” szczegółowo opisał różne zarzuty, początkowo stracił kontrakt i został odrzucony powrót do pokazu około dziewięć miesięcy później.

Wyprodukowany przez Times i z udziałem kilku jego reporterów, film reżyserek Caroline Suh i Cary Mones skupia się na trzech kobietach — komiczkach Jen Kirkman, Abby Schachner i Megan Koester — które mówią o tym, co trzy nazywają „tajemnicą poliszynela” w środowisku komediowym. One i inne osoby omawiają niechęć kobiet do mówienia w przestrzeni zdominowanej przez mężczyzn i ironię, że kobiety, które mówią, wydają się płacić wyższą cenę za samo powiedzenie prawdy o zachowaniu Louisa CK niż on sam.

Obecność komika w roli głównego narratora dodaje rozmowie humoru i dowcipu, ale jest w niej też coś ostrzejszego, od egoistycznego przedstawienia wydarzeń na scenie przez Louisa CK po ustalonych aktorów. Dave Chappelle I Rachunek Maheraktórzy szczycą się swoimi wywrotowymi poglądami i sposobem, w jaki postrzegają problem.

Ale w centrum tego wszystkiego leżą problemy, których nie da się łatwo rozwiązać, w tym fakt, że kobiety próbujące zrobić karierę w komedii – dziedzinie, w której stanowią mniejszość – nie chcą być postrzegane jako osoby narzekające na kogoś, kto ma moc wpływania na ich przyszłość, oraz to, jak inni mężczyźni w komedii radzą sobie (lub, co zdarza się częściej, nie radzą sobie) z pytaniami o kogoś, kogo wiele z nich lubi i podziwia.

„Kiedy chodzi o powiedzenie prawdy o jednym z nas, nagle po prostu zamilkliśmy” — mówi komik Michael Ian Black, podczas gdy producent telewizyjny Michael Schur — który pracował z Louisem CK przy „Parks and Rec” i wyprodukował programy takie jak „The Good Place” — mówi z perspektywy czasu: „Fakt, że myślałem, że to nie mój problem, był problemem”.

Jednocześnie „Sorry/Not Sorry” nie zajmuje się wyłącznie problemem złego zachowania, z braku lepszego słowa, ale także odpowiednią karą, biorąc pod uwagę stosunkowo krótki czas, jaki Louis CK spędził na komediowym wygnaniu.

„Jak długo człowiek może przetrwać bez pracy?” – pyta Noam Dworman, właściciel Comedy Cellar w Nowym Jorku, gdzie Louis CK rozpoczął swój powrót na scenę, stopniowo przenosząc się do większych lokali, a w końcu na areny takie jak Madison Square Garden.

Jeśli nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie, „Sorry/Not Sorry” podważa pogląd, że nikt tak naprawdę nie ucierpiał z powodu działań Louisa CK, a także mentalność, która najpierw przymykała oczy na to, co komik początkowo odrzucił jako „plotki”, a następnie przyjęła je z otwartymi ramionami.

Chociaż Kirkman przypisuje to w dużej mierze kulturze stand-upu – „Zostałaś wychowana w świecie, w którym mężczyźni mogą traktować kobiety tak, jak chcą” – mówi – problem jest głębszy, sięga szerszych nierówności w miejscu pracy i skutków, lub ich braku, ruchu #MeToo.

Louis CK odmówił wywiadu na potrzeby filmu, ale jak pokazuje zwiastun, zmienił historię, a rewelacje na temat jego „dziwactw”, jak je opisuje, są częścią przedstawienia.

Podobnie jak w przypadku większości jej komedii, znajduje tam humor i zażenowanie; mimo to niektórzy bez wątpienia poczują mdłości oglądając „Sorry/Not Sorry”, zdając sobie sprawę, że w przeciwieństwie do kobiet, które opowiadają o swoich doświadczeniach, ona, po raz kolejny, śmieje się przez całą drogę do banku.

Premiera filmu „Sorry/Not Sorry” odbędzie się w wybranych kinach oraz w wersji cyfrowej 12 lipca.