Home Sport Zainteresowanie sportem kobiecym rośnie. To właśnie daje początek Atlanta Dream

Zainteresowanie sportem kobiecym rośnie. To właśnie daje początek Atlanta Dream

28
0


Mecz domowy z zeszłego miesiąca jednak prowadzeni przez Caitlin Clark fani Indiany Fever cieszyli się tak dużym zainteresowaniem, że Dream zdecydowali się na przeniesienie meczu na State Farm Arena, gdzie rekordowe 17 500 fanów w końcu obejrzę z trybun. Ten sam mecz jest w telewizji Najchętniej oglądany film wszech czasów.

Źródło: Jason Getz / Jason.Getz@ajc.com

ikona do powiększania obrazu

Źródło: Jason Getz / Jason.Getz@ajc.com

To zwrot o 180 stopni dla drużyny, która do 2021 r. nigdy nie wyprzedała ani jednego meczu, kiedy to trójka jej właścicieli — dyrektorzy ds. nieruchomości Larry Gottesdiener i Suzanne Abair oraz była zawodowa koszykarka Renee Montgomery — wykupiła grupę, która była właścicielem drużyny przez dekadę.

Wzrost sprzedaży biletów sprawił, że Dream rozważa rozbudowę swojego repertuaru w Gateway Center i rozważa konieczność przeniesienia przynajmniej części repertuaru do większego obiektu.

„Minęły czasy, gdy Atlanta Dream było osobistym hobby lub zabawną organizacją charytatywną” — powiedział prezes i dyrektor operacyjny Atlanta Dream Morgan Shaw Parker. „Nie jesteśmy tylko małym zespołem niszowym. Widzimy zróżnicowany rynek i różnorodną bazę fanów, którzy wychodzą, aby wesprzeć tę organizację”.

Zawodnik drużyny Atlanta Dream Cheyenne Parker-Tyus (32) walczy o pozycję z zawodnikiem drużyny Chicago Sky Angel Reese (5) i obrońcą drużyny Chicago Sky Diamond DeShields (0) w drugiej połowie meczu na Gateway Center Arena 2 lipca 2024 r. w Atlancie. Chicago Sky wygrało z drużyną Atlanta Dream 85-77. (Hyosub Shin/AJC)

Źródło: HYOSUB SHIN / AJC

ikona do powiększania obrazu

Źródło: HYOSUB SHIN / AJC

Niedawny sukces Dream odzwierciedla ciężką pracę, jaką grupa właścicieli wykonała, aby odbudować franczyzę. Ale pokrywa się to również z większym trendem wzrostu: oglądalność i frekwencja rosną w przypadku elitarnych kobiecych sportów, ponieważ marki, reklamodawcy i nadawcy inwestują więcej w rozwijającą się branżę. Ligi się rozwijają i zwiększają opłaty pobierane od sieci telewizyjnych lub streamerów za pokazywanie swoich gier.

Coraz więcej sportsmenek staje się powszechnie znanych, od Clark po nową zawodniczkę WNBA i rywalkę Angel Reese, która stała się gwiazdą bieżni Sha’Carri Richardson i zawodowa mistrzyni tenisa Coco Gauff, między innymi, zyskają szerokie uznanie podczas Letnich Igrzysk Olimpijskich 2024 w Paryżu. Reprezentacja kobiet w piłce nożnej USA ponownie będzie głównym pretendentem, a gwiazda gimnastyki Simone Biles poprowadzi drużynę USA na Igrzyskach.

Oczekuje się, że globalnie przychody z elitarnego sportu kobiecego przekroczyć 1 miliard dolarów po raz pierwszy w tym roku, według szacunków firmy konsultingowej Deloitte. Prognoza jest czterokrotnie wyższa niż prognoza na 2021 r. i uwzględnia przychody ze sponsoringu klubowego i umów partnerskich, sprzedaży detalicznej i towarów oraz umów nadawczych, między innymi.

PLIK - Sha'Carri Richardson świętuje zwycięstwo w finale biegu kobiet na 100 metrów podczas US Track and Field Olympic Team Trials, w sobotę 22 czerwca 2024 r. w Eugene w stanie Oregon. Richardson zadebiutuje na olimpiadzie po szeroko komentowanej i dyskutowanej nieobecności na ostatnich Igrzyskach z powodu pozytywnego wyniku testu na obecność marihuany. (AP Photo/Chris Carlson, File)

Źródło: AP

ikona do powiększania obrazu

Źródło: AP

Choć przychody ze sportu kobiecego są wciąż niewielkie w porównaniu do przychodów generowanych przez najlepsze ligi męskie, dodatkowe fundusze mogłyby pobudzić jeszcze większy wzrost.

Zespoły korzystają ze zwiększonych przychodów na wiele sposobów. Więcej dolarów może prowadzić do lepszych obiektów treningowych i treningowych, lepszych stadionów, lepszych zasobów do angażowania się w społeczność poprzez obozy młodzieżowe lub kliniki lub działania rekrutacyjne. Dla ligi może to oznaczać zwiększenie wynagrodzeń i świadczeń dla graczy, dodanie nowych zespołów i, co najważniejsze, stworzenie ścieżki do stabilności finansowej.

„To dopiero zaczyna się rozwijać i nawet nie musnęło powierzchni” — powiedział Bob Hope, dyrektor ds. mediów w Atlancie, który od dziesięcioleci pracuje nad promowaniem możliwości dla kobiet w sporcie. „To, co widzimy dzisiaj, to dopiero początek”.

Wyświetl, wyświetl, wyświetl

„Jeśli to pokażesz, przyjdą” – to zawsze było mantrą w kobiecym sporcie, powiedziała Charlotte Howell, profesor mediów na Uniwersytecie w Bostonie. Pokaż mecz w telewizji, a publiczność pójdzie za nim.

Przez lata mecze kobiet często odbywały się w niepożądanych przedziałach czasowych, lub emitowane w sieciach niższego szczebla lub pakietach streamingowych. W marcu ubiegłego roku około jedna piąta z 1000 ankietowanych amerykańskich fanów sportu stwierdziła, że ​​transmisje na żywo z kobiecych sportów nie są łatwo dostępne, zgodnie z firma badawcza mediów Nielsen.

To zaczyna się zmieniać. Sieci i streamerzy zaczynają zdawać sobie sprawę z utraconej okazji biznesowej, jaką jest zawieranie umów na transmisje meczów kobiet, ponieważ transmisje sportowe na żywo stały się jednym z ostatnich sposobów na przyciągnięcie stałej widowni do tradycyjnej telewizji. Posiadanie praw do transmisji meczów daje firmom medialnym przewagę nad konkurentami. Ponadto większa liczba widzów oznacza większe przychody z reklam dla firm, które chcą przyciągnąć uwagę.

Firmy medialne płacą więc rekordowe kwoty, aby podpisać lub odnowić kontrakty na transmisję meczów najważniejszych lig męskich i żeńskich.

Kiki Pickett (23) z Bay FC wykonuje wślizg na Courtney Brown (16) z Washington Spirit FC w drugiej połowie meczu piłki nożnej NWSL w San Jose w Kalifornii, w sobotę 6 lipca 2024 r. (Jose Carlos Fajardo/Bay Area News Group via AP)

Źródło: AP

ikona do powiększania obrazu

Źródło: AP

Na początku tego roku National Women’s Soccer League podpisała największą umowę medialną w historii sportu kobiecego. ESPN, CBS, Amazon i Scripps Sports zabezpieczyły umowę o wartości 240 milionów dolarów na relacjonowanie meczów NWSL w ciągu najbliższych czterech lat. Roczna wartość umowy, według anonimowych źródeł cytowanych przez Front Office Sports, jest 40 razy większa od poprzednich krajowych przychodów telewizyjnych ligi.

Umowa WNBA dotycząca praw medialnych z ESPN, Ion i Prime Video wygasa po sezonie 2025. Komisarz Cathy Engelbert chce „przynajmniej podwoić” opłatę, mówiąc CNBC w kwietniu, że opłaty za transmisje w sporcie kobiecym były „niedoceniane przez zbyt długi czas”.

Oglądalność nadal rośnie. Według Nielsena, kwietniowy mecz o mistrzostwo koszykówki kobiet NCAA pomiędzy Iowa i South Carolina prawie podwoił oglądalność w porównaniu z poprzednim rokiem, a w 2022 r. prawie ją poczwórnie zwiększył. Był to najchętniej oglądany mecz koszykówki kobiet w historii i pierwszy raz w historii turnieju NCAA, kiedy mecz o mistrzostwo kobiet miał wyższą oglądalność niż mecz mężczyzn.

Leron Rogers, prawnik z kancelarii Fox Rothschild w Atlancie specjalizujący się w sporcie i rozrywce, doradzał klientów do inwestowania w ligę kobiecą ze względu na jej tendencję wzrostu.

„Wzrost oglądalności, który będzie skierowany na sporty kobiece, spowoduje większe inwestycje ekonomiczne w reklamę” – powiedział Rogers. „To spowoduje większy zwrot z inwestycji dla właścicieli drużyn i właścicieli lig”.

Istnieją inne czynniki wpływające na wzrost oglądalności. Same drużyny i ligi zwiększają swoje budżety marketingowe, aby spróbować dotrzeć do nowych odbiorców, powiedział Howell z Boston University, a gracze wykorzystują media społecznościowe do budowania swoich marek.

Ekspert ds. mediów na Georgia State University, Ethan Tussey, porównał rywalizację między Clarkiem z Indiana Fever i Reese’em z Chicago Sky do rywalizacji między Larrym Birdem i Magicem Johnsonem, która przyczyniła się do wzrostu oglądalności NBA w latach 80.

„Kontrakty i oceny pokazują, że nadszedł czas, aby liga zaczęła się rozwijać. I teraz jest czas, aby to kontynuować” – powiedział Tussey. „Będzie potrzebna ta rywalizacja i dramat, aby ludzie pokochali całą ligę, wykorzystując gwiazdy jako bramę”.

„Najpierw inwestuj w siebie”

Rozpoczynając planowanie sezonu 2025, Dream będzie chciał się rozwijać. Zespół, który miał 7-13 w tym sezonie do środy, planuje dodać miejsca siedzące do Gateway Center. Próbują również ustalić swój długoterminowy dom. Najprawdopodobniej połączą Gateway Center i inną arenę, powiedział Parker.

Rozwój zawsze był priorytetem dla nowego zespołu właścicieli Dream. W ciągu ostatnich trzech lat zespół zwiększył liczbę pracowników etatowych z siedmiu do ponad 50. Inwestowała w swoich zawodników, unowocześniła swoje obiekty i przeznaczyła więcej środków na kliniki i obozy dla młodych sportowców.

Trenerka koszykówki kobiet z Karoliny Południowej Dawn Staley i obrończyni Atlanta Dream Allisha Gray witają się na Gateway Center Arena 2 lipca 2024 r. w Atlancie. Chicago Sky wygrało 85-77 z Atlanta Dream. (Hyosub Shin/AJC)

Źródło: HYOSUB SHIN / AJC

ikona do powiększania obrazu

Źródło: HYOSUB SHIN / AJC

„Biorąc pod uwagę rosnące przychody, nie możemy tutaj oczekiwać, że sponsorzy i fani zainwestują w nas, jeśli sami najpierw nie zainwestujemy w siebie” – powiedział Parker.

W połowie sezonu przychody drużyny z biletów i gadżetów podwoiły się w porównaniu z poprzednim rokiem, a jej sponsoring prawie się potroił, powiedział Parker. Dream mają najniższą wycenę spośród wszystkich drużyn WNBA — 55 milionów dolarów, według Czerwcowy raport Sportico — ale jest też najnowszym w lidze i ma najmniejszą arenę.

„Jest wiele osób, które zastanawiają się, czy to tylko chwilowe zajrzenie, czy też chodzi tylko o jednego sportowca. Ale wszystkie znaki wskazują na to, że tak nie jest” — powiedziała Parker. „Poprzeczka dla sportu kobiecego będzie znacznie wyżej w przyszłości. I myślę, że właśnie wyznaczamy nową poprzeczkę, jeśli chodzi o to, jak będzie wyglądać w ciągu najbliższych pięciu do dziesięciu lat”.