Sprzedawcy detaliczni na głównych ulicach Wielkiej Brytanii wznoszą się i upadają.
To, co kiedyś było kinem, teraz może być McDonald’spodczas gdy wiele naszych ulubionych marek zniknęło ze sklepów.
Niektóre z nich były tytanami swoich czasów, z ogólnopolską siecią oddziałów, w których pokolenia tworzyły wspomnienia weekendowych spotkań zakupy wycieczki z młodości.
Oto kilka, o których mogłeś zapomnieć.
Przebój
Czy pamiętasz czasy, gdy przed pojawieniem się serwisów streamingowych decydowanie, co obejrzeć w piątkowy wieczór, wiązało się z przeszukiwaniem półek w sklepie Blockbuster?
Netflix rozpoczął działalność 22 lata po założeniu Blockbustera, jako wysyłkowa konkurencja dla sieci wypożyczalni DVD.
Mimo że Netflix powstał późno, stał się gigantem streamingu, podczas gdy Blockbuster zamknął ostatni ze swoich sklepów w Wielkiej Brytanii w 2013 r.
W szczytowym okresie, zaledwie dziesięć lat wcześniej, liczba ta wynosiła około 800.
C&A
Na całym świecie nadal działa ponad 1000 sklepów C&A, a ubrania tej marki można kupić online.
Jednak w 2001 r. holenderska sieć po 89 latach działalności na rynku brytyjskim ogłosiła zakończenie działalności i sprzedała część ze swoich 109 sklepów firmie Primark.
Jego upadek w tym kraju nastąpił z powodu konkurencji ze strony wschodzących marek sieciowych, z których niektóre – jak Topshop – również nie przetrwały.
Wieszak na krawaty
Marka ta, która powstała w 1981 roku na najsłynniejszej ulicy brytyjskiego handlu detalicznego – londyńskiej Oxford Street – do 2009 roku rozrosła się do sieci liczącej ponad 300 sklepów w 31 krajach.
Możesz kupić nowy krawat na pierwszy dzień w biurze, spinki do mankietów na specjalne okazje lub prezent na Dzień Ojca w ostatniej chwili.
Ale w 2013 roku wszystko zostało zamknięte na dobre.
Sporty JJB
Sklep ten był kiedyś tak samo rozpoznawalny w swoim rodzinnym mieście Wigan, jak jego właściciel David Whelan, który później kupił Wigan Athletic.
Pod jego kierownictwem marka rozrosła się z pojedynczego sklepu przy głównej ulicy w jednego z największych sprzedawców detalicznych odzieży sportowej w kraju.
Jednakże całkowita wartość akcji spadła z 500 milionów funtów w 2010 r. do zaledwie 1,2 miliona funtów w 2012 r., kiedy firma ogłosiła upadłość i zamknęła 180 sklepów.
Opieka nad matką
Ile wspomnień wiąże się z zakupami ubranek lub wózków dla pierwszego, drugiego lub trzeciego dziecka przez rodziców w ciągu 58 lat istnienia Mothercare na głównych ulicach miast?
Był to ulubiony sklep większości rodziców, dopóki duże supermarkety, marki odzieżowe i zakupy online nie zaczęły go ograniczać.
Ponieważ ubranka dla niemowląt i dzieci były dostępne wszędzie, firma nie miała już wystarczającej pozycji rynkowej, aby utrzymać otwartych 150 sklepów.
Choć firma została zamknięta w 2019 r., marka Mothercare przetrwała w produktach sprzedawanych przez Boots.
Wełniany
Około 27 000 miejsc pracy zostało utraconych, gdy w 2009 roku Woolworths zamknął ponad 800 sklepów.
Sklep działał zaledwie kilka miesięcy przed 100. rocznicą, odkąd Nowojorczyk, założyciel amerykańskiej marki, otworzył go w Liverpoolu.
Sprzedawano tam wszystko, od słodyczy i biżuterii po ubrania i elektronikę. Był to wygodny sklep, w którym można było kupić niemal wszystko, czego potrzebowało się w danym momencie.
Jednak firma nie przetrwała kryzysu finansowego, mając niewielkie rezerwy gotówkowe i duże długi.
Laura Ashley
Ta popularna marka odzieżowa i meblowa padła ofiarą pandemii Covid-19 wraz z setkami innych przedsiębiorstw, dużych i małych.
Był to pierwszy duży sprzedawca detaliczny, który zbankrutował w 2020 r., co oznaczało koniec 67 lat sprzedaży odzieży, poduszek i zasłon jako samodzielnej marki.
Jednak przetrwał na półkach setek sklepów Next i w sprzedaży internetowej, gdzie jest nadal sprzedawany.
Wilko
Ostatnie 111 sklepów Wilko zamknęło swoje podwoje w październiku ubiegłego roku, przywołując wspomnienia dni spędzonych na pchaniu wózków sklepowych wzdłuż alejek.
Znajdujące się tam artykuły papiernicze, pościel, a nawet narzędzia ogrodnicze sprawiały, że było to idealne miejsce dla każdego, od młodych rodzin po studentów urządzających swoje mieszkania, którzy po raz pierwszy opuszczali dom.
Dla 10 000 osób tam pracujących było to ratunkiem.
Dixonowie
Dixons, niegdyś wiodący sprzedawca detaliczny sprzętu elektronicznego, takiego jak nawigacje satelitarne, lodówki i aparaty cyfrowe, działa nieprzerwanie od prawie 70 lat.
Jednak nawet mając 190 sklepów, sieć nie nadążała za zmianami technologicznymi i wymaganiami rynku.
W 2006 roku firma sprzedała 190 swoich sklepów firmie Currys i zaczęła prowadzić sprzedaż internetową.
Wówczas prezes John Clare powiedział: „Niektórzy klienci mogą czuć nostalgię w związku z tą decyzją, ale nie jest to decyzja, którą podjęliśmy lekkomyślnie.
„Główne ulice handlowe stały się coraz trudniejszym otoczeniem, a koszty utrzymania tam obecności wzrosły, głównie z powodu wzrostu czynszów i stawek”.
Skontaktuj się z naszym zespołem ds. wiadomości, wysyłając wiadomość e-mail na adres webnews@metro.co.uk.
Aby zobaczyć więcej takich historii, sprawdź naszą stronę z aktualnościami.
WIĘCEJ : Musisz obejrzeć ten seksowny serial, który jest już „nową obsesją” fanów Buffy
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Polityka prywatności I Warunki korzystania z usługi stosować.