Pierwszy raz kiedy uruchomiłem Astro RobotGrałem przez siedem godzin bez przerwy, a każdy poziom w tej kolorowej platformówce wydawał się ekscytującą nową przygodą. Kiedy położyłem się spać tej nocy, w mojej głowie pojawiła się myśl: „Nie mogę się doczekać, żeby się obudzić i grać dalej”. Astro Robot.„Naprawdę nie pamiętam, kiedy ostatni raz czułem się w ten sposób podczas gry.
Astro Robot jest arcydziełem, dziełem pomysłowości gra platformowa wypełniona żywymi światami i pomysłowym designem. To gra, która emanuje kreatywnością, nieustannie zachwycając i zaskakując graczy nowymi mechanikami, zmianami rozgrywki, pomysłowymi walkami z bossami i oszałamiającymi momentami. Ale co więcej, jest to również wielkie święto Gry na PlayStation i historii gier wideo jako całości — jedynej gry, która może się z nią równać Super Smash Bros. w takim razie. Astro Robot jest najlepszą jak dotąd grą na PS5 i platformówką, która może śmiało konkurować z dziełami Mario.
Co stare, to nowe
Astro Robot jest pierwszą pełną grą dla najnowszej maskotki PlayStation, podążającą śladami PSVR Misja ratunkowa Astro Bot i gry w pakiecie PS5 Astro PlayroomAle w przeciwieństwie do tych gier, Astro Robot jest prawdziwą grą platformową, w której sterujesz małym botem, który skacze po różnych platformach, ratuje inne boty, walczy z wrogami i rozwiązuje rozmaite zagadki. Astro Robot sprytnie integruje historię PlayStation, aby zbudować swój świat, sprawiając wrażenie, jakbyś biegał przez świat przypominający Toy Story w swoim ożywionym PlayStation — kontrolery i sprzęt z przeszłości służą jako statki kosmiczne, kultowe kształty przycisków są wbudowane w strukturę świata, a dziesiątki robotów inspirowanych poprzednimi grami czekają na ratunek, jak GoW: Ragnarok Kratos lub Solid Snake z Metal Gear.
Historia zaczyna się, gdy Astro żegluje przez kosmos z setkami swoich przyjaciół w ich statku-matce PS5, ciesząc się życiem kwantowego robota. Ten raj zostaje zniszczony, gdy źli kosmici rozbijają imprezę, kradnąc części statku-matki i rozrzucając setki botów po całym wszechświecie. Teraz nadszedł czas Astro Robot aby naprawdę złożyć wszystko w całość.
Najprostszy sposób na opisanie Astro Robot szczerze porównaj go do Mario, ponieważ używa podobnej struktury „świata”. Istnieje sześć tematycznych galaktyk, które będziesz eksplorować, każda wypełniona kilkoma głównymi światami fabularnymi, ukrytymi dodatkowymi poziomami i wyzwaniami, walkami z bossami i ostatecznym światem tematycznym nawiązującym do głównej serii PlayStation.
Ten ogólny format wydaje się prosty w przypadku jednej z najbardziej kreatywnych gier, w jakie kiedykolwiek grałem w życiu — i Astro Robot wyjaśnia to bardzo jasno w ciągu zaledwie kilku godzin. Jest ponad 80 poziomów w Astro Roboti co dla mnie jest niesamowite, to to, że nie mogę pomyśleć o żadnym, który byłby zbyt podobny do pozostałych lub w jakikolwiek sposób rozczarowujący. Jest kilka różnych powodów, pierwszy jest taki, że Astro RobotRdzeń rozgrywki jest solidny jak tytan. Jeśli grałeś w jakąkolwiek inną platformówkę w stylu Mario, wiesz, czego się spodziewać, ale Team Asobo naprawdę stworzył grę, która jest niesamowicie satysfakcjonująca, nawet w najmniejszych szczegółach. Masz pełną kontrolę nad skokami i ciosami Astro, a sprytne funkcje, takie jak lasery wystrzeliwujące z jego stóp, otwierają jeszcze więcej opcji rozgrywki.
Trzeba powiedzieć, że kładzie się prawdziwy nacisk na Astro Robot w żaden sposób nie karzące; nie ma absolutnie żadnej kary za utratę życia, a gdy już podniesiesz przedmiot kolekcjonerski, jest on twój — nawet jeśli się odrodzisz, już go posiadasz. To może być rozczarowujące dla niektórych, ale jest to celowy wybór projektowy, który przynosi korzyści grze, ponieważ Astro Robot bardziej skupiony na „doświadczeniu” i chce, aby gracze bawili się bez filtrów. Istnieją jednak opcjonalne poziomy wyzwań, które są odblokowywane później dla każdego, kto ich chce.
Świat jest Twoją ostrygą
Ale gdzie jest prawdziwy geniusz? Astro Robot staje się oczywiste w samym świecie, który stale dodaje unikalne cechy, sztuczki i mechaniki, ale wszystkie one integralnie budują tę podstawową podstawę rozgrywki. Każdy poziom w grze wydaje się wyjątkowy i odrębny. Na jednym poziomie naciskasz przycisk, który zmienia poziom między dniem a nocą, zmieniając jednocześnie cały układ. Na innym zmniejszasz się do małej myszki, widząc rzeczy z zupełnie nowej perspektywy i odblokowując nowe, szalone rozwiązania zagadek. Następnie na innym poziomie sadzisz kwiaty, aby wspiąć się po gigantycznej, rosnącej drabinie doniczek. Są muzyczne numery do grania, tory przeszkód, gigantyczne roboty do wskrzeszenia i wiele więcej. Mógłbym mówić i mówić o każdym unikalnym poziomie, ale magia Astro Robot leży w samym odkryciu.
To tylko trzy przykłady, ale dosłownie każdy poziom w grze ma jakiś unikalny pomysł lub projekt. Jest pewna powtarzalność w kwestii ulepszeń, które dają Ci Astro Bots, małe urządzenia lub stworzenia, które dają im nowe ruchy. Na przykład, ulepszenie psa pozwala Ci biec prosto przed siebie i rozbijać ściany, zegar pozwala Ci spowolnić czas, pingwin daje Ci sprint przez wodę, a małpa trzyma talerz, który wysyła potężną falę uderzeniową. Chociaż te ulepszenia pojawiają się na wielu poziomach, są zawsze używane w połączeniu z unikalnym projektem tego poziomu, dzięki czemu wydają się świeże. To skupienie na różnorodności rozciąga się również na grafikę i estetykę gry, a gra maluje duże połacie zapadających w pamięć lokacji — od upiornych nawiedzonych rezydencji po jałowe osady pustynne i rozległe stacje kosmiczne.
To dużo do omówienia, ale poczucie różnorodności naprawdę zaczyna się na ostatnim poziomie każdej galaktyki. Na tych poziomach grasz w świecie, który nie tylko jest inspirowany serią PlayStation, ale także zbudowany wokół mechaniki tej serii. To bez wątpienia najważniejszy punkt gry i ekscytujące jest widzieć, jak Team Asobo bierze rozgrywkę z kultowej serii i łączy ją z Astro Robotformuła. Na przykład w GoW: Ragnarok świata, dostajesz topór Kratosa i wszystkie jego zdolności do rzucania. RagnarokTymczasem świat Ape Escape pozwala ci polować na małpy za pomocą sieci i czujników z tej gry, i naprawdę sprawia wrażenie, jakby poziom został wzięty prosto z Ape Escape. Niesamowite, jak blisko jest. Astro Robot udało się naśladować oryginalną grę, jednocześnie dodając swój własny, unikalny styl Astro, i sprawiło, że zapragnąłem gry, która byłaby właśnie taka.
Ale to nie jest jedyny sposób Astro Robot świętuj historię, ponieważ ta idea wiąże się również bezpośrednio z przedmiotami kolekcjonerskimi w grze. Na każdym poziomie jest wiele botów do uratowania i elementów układanki do znalezienia. Elementy układanki pomagają odkryć nowe funkcje w Twojej bazie na miejscu katastrofy, takie jak kostiumy. Ratowanie botów sprowadzi je do Twojej bazy, ale posiadanie większej liczby botów pozwala również rozwiązywać zagadki w miejscu katastrofy. Co jest naprawdę interesujące, około 160 z 300 botów w grze jest związanych z poprzednimi grami PlayStation i nosi urocze małe kostiumy. W swojej bazie możesz również wydawać monety w automatach, aby odblokować przedmioty dla tych tematycznych botów, dając im małe motywy, z którymi możesz wchodzić w interakcje.
Zaskakujące jest to, że chociaż zawarte w niej odniesienia są tak obszerne, Astro RobotNie jest to tylko świętowanie pierwszych produktów PlayStation, ale także wielu rzeczy, które definiowały gry na przestrzeni dziesięcioleci. Łowca potworówIndonezyjski: Kanał kosmiczny 5Indonezyjski: EliminacjaIndonezyjski: Legenda SmokaIndonezyjski: Tony HawkLista jest długa. Oczywiście, nie ma możliwości, aby pokazać wszystko z czterech dekad grania, ale nieustannie jestem zdumiony ogromną różnorodnością odniesień i gier na wystawie. Znalezienie tego małego bota jest jak spacer ścieżką wspomnień, z rozrzewnieniem wspominając czasy spędzone z tymi ukochanymi tytułami, jednocześnie dodając wartości do obecnego doświadczenia.
Duża część współczesnej rozrywki, w tym gry wideo, ma prawdziwy problem z wabieniem nostalgii, które bierze ludzkie wspomnienia i próbuje je wykorzystać, nie tworząc przy tym niczego nowego ani oryginalnego. Dlatego wciąż widzimy tak wiele remake’ów i remasterów, ale Astro Robot nie wpada w tę samą pułapkę. Wygląda jak święto, z głębokimi i znaczącymi odniesieniami, które naprawdę rozumieją specyfikę serii, którą prezentują. Ale ponad wszystkimi tymi odniesieniami jest fenomenalna gra, która tworzy swoją własną tożsamość i odważnie robi swoje. To jest kluczowa różnica.
Narodziła się nowa ikona
Ponad wszystko, mój czas z Astro Robot zdominowany przez jedno słowo: zaskoczenie. Były momenty, które sprawiły, że opadła mi szczęka, momenty, które sprawiły, że zaśmiałam się na głos, a nawet łza lub dwie. Astro Robot to wszystko, co kocham w grach wideo — potencjał, jaki niosą ze sobą, by wywoływać zachwyt i radość, skłaniać do autorefleksji, a co najważniejsze, zapewniać rozrywkę.
Gry platformowe od dawna podążają śladami Mario, a niezliczone tytuły próbują naśladować osiągnięcia wąsatego hydraulika. Astro RobotJej czysta kreatywność i pomysłowość sprawiają, że jest to jedna z pierwszych platformówek, która wydaje się być poza cieniem Mario. To świetna celebracja dziedzictwa PlayStation i znak jego przyszłości.
Teraz mam nadzieję, że drużyna Asobo dostanie wszystko, czego będzie chciała w następnym meczu, bo ja też tam byłem.
10/10
Astro Robot premiera 6 września na PS5. Inverse zrecenzowało grę na PS5.
WSTECZ ETOSA RECENZJI GIER WIDEO: Każdy Wstecz Recenzje gier wideo odpowiadają na dwa pytania: Czy gra jest warta Twojego czasu? Czy dostałeś to, za co zapłaciłeś? Nie tolerujemy niekończących się zadań, niezdarnej mechaniki ani błędów, które psują wrażenia. Bardzo zależy nam na projektowaniu gier, budowaniu świata, łukach postaci i spójnej fabule. Wstecz nigdy nie zapukamy, ale nie boimy się atakować. Kochamy magię i science fiction tak samo, i chociaż uwielbiamy doświadczać bogatych historii i światów poprzez gry, nie będziemy ignorować kontekstu świata rzeczywistego, w którym osadzone są te gry.