Ponowne potwierdzenie przez Centralny Bank Nigerii (CBN) utrzymania programu Ways and Means Advances dla rządu federalnego na poziomie progu 5 procent w latach 2024–2025 przyciągnęło uwagę ekspertów prawnych, którzy ostrzegają przed potencjalnymi konsekwencjami prawnymi i ekonomicznymi.
Ten instrument, który umożliwia CBN zaliczkę w wysokości do 5 proc. przychodów z poprzedniego roku na pokrycie niedoborów budżetowych, jest przeznaczony do spłaty w ciągu roku fiskalnego, aby zapobiec długoterminowemu obciążeniu fiskalnemu.
Starszy Rzecznik Nigerii (SAN) dr Olisa Agbakoba wyjaśnił powody ograniczenia zadłużenia do 5 procent.
„Decyzja CBN ma na celu przede wszystkim kontrolę zadłużenia sektora publicznego i inflacji.
„Chodzi o to, aby zapobiec nadmiernemu drukowaniu pieniędzy, które w przeciwnym razie napędzałoby inflację” – stwierdził.
Agbakoba ostrzegł jednak, że pomimo tych ograniczeń pożyczanie bez solidnych podstaw ekonomicznych może przynieść odwrotny skutek. „Jeśli pożyczanie służy celom produkcyjnym, może być uzasadnione, ale pożyczanie tylko w celu pokrycia powtarzających się zobowiązań stwarza poważne ryzyko inflacyjne” – dodał.
Mike Ozekhome z SAN zwrócił uwagę na zawiłości prawne działań CBN, powołując się na artykuł 38 ustawy CBN z 2007 r., który pozwala bankowi centralnemu udzielać rządowi tymczasowych zaliczek na ściśle określonych warunkach.
„Choć może się to wydawać podejrzane, CBN ma prawne uprawnienia do udzielania tych zaliczek. Jednak bez dodatkowego budżetu od Zgromadzenia Narodowego te zaliczki stają się niekonstytucyjne” – zauważył.
Ozekhome skrytykował brak przejrzystości tych transakcji, stwierdzając, że praktyka ta, jeśli nie zostanie odpowiednio uregulowana, może łatwo stać się kanałem korupcyjnym.
Opatola Victor, prawnik działający w interesie publicznym, podziela te poglądy, wyrażając obawy co do sposobu, w jaki CBN finansuje te postępy.
„CBN nie ma niezależnego strumienia przychodów, więc bank ucieka się do drukowania pieniędzy, aby zaspokoić potrzeby pożyczkowe rządu, co prowadzi do inflacji. Ma to bezpośredni wpływ na Nigeryjczyków poprzez wzrost cen i zmniejszenie siły nabywczej” – zauważył.
Podczas gdy Biuro Zarządzania Długiem (DMO) niedawno przekształciło 22,7 biliona N niezapłaconych zaliczek Ways and Means w dług długoterminowy, rozkładając spłatę na 37 lat, Victor podkreślił długoterminowe konsekwencje.
„Ten zabezpieczony dług jest teraz częścią długu narodowego Nigerii, co będzie obciążeniem dla przyszłych administracji i ograniczy fundusze dostępne na kluczowe projekty rozwojowe” – ostrzegł.