Nigeria odnotowała zmniejszenie importu benzyny w następstwie „usunięcia dotacji do paliwa” przez prezydenta Bolę Tinubu w maju 2023 r.
Według najnowszego raportu Narodowego Biura Statystycznego (NBS) dotyczącego dystrybucji produktów naftowych, import benzyny spadł w drugiej połowie 2023 roku o 3,58 miliarda litrów w porównaniu z pierwszą połową roku.
Kraj zaimportował 8,36 miliarda litrów Premium Motor Spirit (PMS) w drugiej połowie 2023 r., co oznacza znaczny spadek w porównaniu z 11,94 miliarda litrów importowanych w pierwszej połowie 2023 r., co oznacza redukcję o 29,99%.
Spadek o 30,22% r/r
- Ta tendencja spadkowa jest jeszcze bardziej widoczna w porównaniu do II połowy 2022 r. W drugiej połowie 2022 r. import benzyny wyniósł 11,98 mld litrów, co oznacza spadek o 30,22% w porównaniu do II połowy 2023 r., co oznacza redukcję o 3,62 mld litrów .
- Ponadto w całym roku 2023 Nigeria zaimportowała 20,30 miliarda litrów Premium Motor Spirit (PMS), co oznacza spadek w porównaniu z 23,54 miliarda litrów importowanych w 2022 roku. Odzwierciedla to redukcję o około 13,77% rok do roku.
Liczby te podkreślają głęboki wpływ zniesienia dotacji na wolumen benzyny importowanej do kraju.
Ogłoszenie o zniesieniu dopłat do paliw nastąpiło 29 maja 2023 roku podczas przemówienia inauguracyjnego Prezydenta Tinubu. Wkrótce potem ceny paliwa poszybowały w górę w całej Nigerii, a na niektórych stacjach PMS sprzedawano po cenach sięgających nawet 700 N za litr.
Co powinieneś wiedzieć
Według całorocznych danych dotyczących handlu zagranicznego za 2023 r. koszty importu paliwa do Nigerii spadły o około 2,6%, z 7,7 bln N w 2022 r. do 7,5 bln N w 2023 r. W porównaniu półrocznym kraj poniósł 3,5 bln N bilionów kosztów importu paliw w drugiej połowie 2023 r., co stanowi spadek o 10,26% w porównaniu z 3,9 biliona N odnotowanymi w pierwszej połowie roku.
Ponadto w pierwszym półroczu 2024 r. rachunek za import benzyny w tym kraju wyniósł 5,8 biliona funtów. W porównaniu z tym samym okresem 2023 r. rachunek za import benzyny w kraju wzrósł o 87,09% z 3,1 biliona dolarów. Znaczący wzrost importu benzyny można wiązać z wysokimi cenami ropy naftowej w połączeniu z osłabieniem nairy.
Minister informacji Idris Mohammed powiedział wcześniej, że po zniesieniu dotacji do paliw krajowe zużycie benzyny w Nigerii spadło z 2 miliardów benzyny o 50%. Mohammed powiedział, że spadek importu sugeruje, że import ten jest przekierowywany do miejsc innych niż Nigeria.
Usunięcie dotacji nie obyło się bez kontrowersji. Choć rząd upiera się, że posunięcie to było niezbędne do uwolnienia zasobów dla kluczowych sektorów, takich jak opieka zdrowotna, edukacja i infrastruktura, ekonomiści argumentują, że usunięcie to nieproporcjonalnie dotyka Nigeryjczyków o niższych dochodach. Wiele osób wyraziło obawy związane z nagłym wzrostem kosztów życia, zaostrzonym przez wyższe ceny paliwa.
Ponadto toczy się debata na temat tego, czy rzeczywiście wyeliminowano dotację, ponieważ pojawiły się doniesienia sugerujące, że nigeryjska National Petroleum Company (NNPC) może w dalszym ciągu ponosić pewne koszty związane z importem paliw.
Kontrowersje pogłębiły się, gdy ujawniono, że NNPC zwróciła się do rządu federalnego o pomoc finansową na pokrycie kosztów importu paliwa, nawet po zniesieniu dotacji. Rodzi to pytania o przejrzystość polityki rządu w zakresie dotacji oraz o to, czy usuwanie jest w pełni realizowane.