Treść artykułu
Czy zastanawiałeś się kiedyś, dokąd trafiają wszystkie odpady nuklearne z kanadyjskich elektrowni? Odpowiedź może po prostu wkrótce przejechać przez Twoją okolicę – wieloma ciężarówkami.
Reklama 2
Treść artykułu
Organizacja ds. Zarządzania Odpadami Nuklearnymi (NWMO), utworzona przez liberalny rząd Jeana Chrétiena w 2002 r. w celu znalezienia rozwiązania dla kanadyjskich odpadów nuklearnych, chce przewieźć miliony wiązek radioaktywnych odpadów nuklearnych kanadyjskimi autostradami do miejsca ostatecznego spoczynku. Planuje zakopać go głęboko pod ziemią w Ontario, w pobliżu jeziora Huron lub na północy w pobliżu Dryden, w głębokim składowisku geologicznym (DGR).
Plan NWMO zakłada przewożenie ciężarówek wypełnionych odpadami radioaktywnymi po całym kraju z obiektów nuklearnych w GTA, hrabstwie Bruce nad jeziorem Huron, Nowym Brunszwiku, Quebecu i Manitobie. Wolno poruszające się ciężarówki będą przewozić masywne stalowe kontenery wypełnione 192 paczkami zużytego paliwa jądrowego. Każdy ładunek będzie ważył 35 ton i będzie zawierał odpady radioaktywne przez tysiące lat. NWMO szacuje, że dowiezienie tego wszystkiego w rejon Dryden wyniesie 84 miliony kilometrów podróży.
Treść artykułu
Reklama 3
Treść artykułu
Ile ciężarówek to zajmie? Obecnie działające reaktory docelowo wyprodukują sześć milionów wiązek paliwa jądrowego. Nie obejmuje to zapowiedzianych reaktorów „Bruce C” ani żadnych dalszych elektrowni jądrowych, które nie zostały jeszcze ogłoszone. Bruce C dodałby co najmniej dwa miliony dodatkowych pakietów. Osiem milionów paczek będzie wymagało 40 000 ładunków ciężarówek przez co najmniej 40 lat.
Ale będzie też 20 000 kontenerów w suchych beczkach, w których wcześniej przechowywano paliwo jądrowe, które również będzie wymagało transportu do DGR. Puste, każdy waży 60 ton i będzie radioaktywny. Ze względu na wagę trzeba będzie je przeciąć na pół, co oznacza kolejne 40 000 ładunków ciężarówek. Jeśli udają się do DGR w pobliżu Dryden, liczba ciężarówek podwoi się i łączna liczba podróży ciężarówkami po kanadyjskich drogach wyniesie 168 milionów kilometrów. (NWMO nie dokonało tego oszacowania.)
Reklama 4
Treść artykułu
Czy wszystkim jest z tym dobrze? Czy większość Kanadyjczyków jest w ogóle świadoma tych scenariuszy?
NWMO twierdzi, że kontenery na ciężarówkach przetrwają każdy możliwy wypadek drogowy i nie wydostanie się z nich żadna substancja radioaktywna. Ale czy wiesz, jak często NWMO mówiło o ryzyku wypadków związanych z tysiącami ciężarówek przemierzających miliony kilometrów? Ani razu.
Wyobraź sobie taką sytuację: 80 000 ciężarówek z materiałami radioaktywnymi pokonuje 168 milionów kilometrów przez kanadyjskie miasta i miasteczka, w tym przez zablokowane GTA. Czy mamy wierzyć, że na 168 milionach kilometrów przejechanych przez nas samochodów ciężarowych ani jedna ciężarówka nie ulegnie poważnemu wypadkowi? Wydaje się, że jest to zbyt duży zakład, aby go lekceważyć.
I tutaj sytuacja staje się jeszcze bardziej niepewna. Tylko dwa małe miasteczka – jedno w pobliżu Dryden i drugie w pobliżu jeziora Huron – wraz z dwoma Pierwszymi Narodami mają wpływ na to, gdzie będzie zlokalizowany ten składowisko odpadów nuklearnych. Jak to sprawiedliwe, że tak mała liczba ludzi decyduje o czymś, co może mieć wpływ na miliony mieszkańców Ontario, zwłaszcza tych mieszkających wzdłuż szlaków komunikacyjnych? Ontario daje gminom prawo do wyrażenia „tak” lub „nie” nowym farmom wiatrowym i fotowoltaicznym. Jakie znaczenie ma Twoja gmina w ramach NWMO rządu federalnego przewożącego przez Twoją społeczność ogromne ciężarówki z odpadami nuklearnymi?
Reklama 5
Treść artykułu
Lider Saugeen Ojibway Nation powiedział niedawno, że nie wierzy, że odpady ze stacji Bruce kiedykolwiek opuszczą tradycyjne terytorium jego społeczności, jeśli wybrana zostanie lokalizacja w pobliżu Dryden. „Jeśli pomyślisz o tym, przez ile (innych) terytoriów objętych traktatem musiałyby przejść te odpady, nie sądzę, że tak się stanie”.
Jest oczywiste, że nie ma konsensusu, a przy tak dużej stawce, czy inni Pierwsi Narody i gminy również nie powinni mieć nic do powiedzenia? Najwyższy czas, aby więcej z nas zwróciło uwagę na tę kwestię. Ryzyko związane z transportem odpadów radioaktywnych przez nasze dzielnice i wiele tradycyjnych terytoriów Pierwszego Narodu przez dziesięciolecia jest realne. Istnieje kilka innych opcji, których NWMO nie rozważyło odpowiednio, w tym ulepszenie składowania na miejscu, aby utrzymać odpady nuklearne tam, gdzie się znajdują.
NWMO może uważać, że najlepszym rozwiązaniem będzie przewożenie odpadów nuklearnych przez własne podwórko, ale nie jestem o tym przekonany. Ty też nie powinieneś.
-William Leiss jest emerytowany profesor na Queen’s University i autor książki Deep Disposal: A Documentary Account of Burying Nuclear Waste in Canada (2024)
POLECANE WIDEO
Treść artykułu