Home Świat Ostatni znany nienaruszony statek z niewolnikami jest zbyt „zepsuty” i powinien pozostać...

Ostatni znany nienaruszony statek z niewolnikami jest zbyt „zepsuty” i powinien pozostać pod wodą

38
0


Treść artykułu

MOBILE, Alabama — Ostatni znany amerykański statek z niewolnikami jest zbyt „zepsuty” i zniszczony, aby wydobyć go z mętnych wód Zatoki Alabamskiej bez rozczłonkowania, ogłosiła grupa robocza złożona z archeologów, inżynierów i historyków po wieloletnim dochodzeniu.

Reklama 2

Treść artykułu

Zespół zadaniowy kierowany przez Alabama Historical Commission poinformował w czwartek, że Clotilda, ostatni znany statek transportujący zniewolonych Afrykanów do Stanów Zjednoczonych, został złamany na pół przez duży statek i poważnie zniszczony przez bakterie. W 500-stronicowym raporcie napisano, że „odpowiedzialnym” sposobem upamiętnienia statku jest ochrona go pod wodą, gdzie został odkryty w 2019 r.

„Nie ma innego miejsca na świecie, które przedstawiałoby tak fizyczne dowody jak Clotilda” – powiedział James Delgado, główny archeolog morski w śledztwie, który powiedział, że priorytetem jest zachowanie tych fizycznych dowodów. „Clotilda jest miejscem zbrodni, więc wszystko, co zrobiliśmy, było zgodne z metodą badania miejsca zbrodni”.

Drewniany szkuner, będący sercem śledztwa, został zamówiony w 1860 r. przez Timothy’ego Meahera, rok przed powstaniem Konfederacji i dekady po tym, jak w 1808 r. za karę śmierci uznano import niewolników. Kapitanem był William Foster, statek udał się do Afryki Zachodniej i nielegalnie przemycił 110 Afrykanów z powrotem do Alabamy. Następnie Foster próbował spalić i zatopić statek, aby ukryć zbrodnię.

Reklama 3

Treść artykułu

Zapiski historyczne wskazują, że po tym, jak wojna domowa uwolniła ocalałych z Clotildy, 32 z nich kupiło ziemię od Meahera i założyło miejscowość, która obecnie nazywa się Africatown, formalnie znaną jako Plateau, około 3 mile (4,8 km) na północ od Mobile.

Pozostałości statku pozostały niezidentyfikowane w słonawej rzece Mobile aż do 2019 roku. W czwartek grupa zadaniowa przedstawiła zdjęcia niektórych zwęglonych szczątków kadłuba, które wydobyto w trakcie śledztwa — dowody, które wspierały historię udokumentowaną przez historyków i członków społeczności przez dziesięciolecia.

Przed dochodzeniem finansowanym przez państwo za 1 mln dolarów nie było jasne, jak dobrze statek przetrwał ponad 160 lat pod wodą. Niektórzy mieli nadzieję, że jest na tyle nienaruszony, aby można go było w pełni wykopać i przekształcić w muzeum na lądzie.

Treść artykułu

Reklama 4

Treść artykułu

POLECANY FILM

Załadunek...

Przepraszamy, ale nie udało się załadować tego filmu.

„Muzea mają moc, a statek traci ją, gdy stoi na wodzie” – powiedział Ben Raines, były lokalny reporter, który napisał książkę o Clotildzie.

Raines powiedział, że nadal jest optymistą, że statek może zostać wykopany i przekształcony w muzeum, ponieważ grupa zadaniowa stwierdziła, że ​​opcja ta jest nadal możliwa naukowo i technicznie. Raines powiedział, że muzeum byłoby znaczącym zasobem dla wszystkich potomków niewolników w USA i mogłoby przynieść bardzo potrzebne dochody społeczności Africatown. Wielu mieszkańców obecnych na czwartkowym spotkaniu wyraziło podobne odczucia.

Delgado nie wykluczył tej opcji, ale stwierdził, że taki proces wymagałby rozmontowania statku „kawałek po kawałku, gwóźdź po gwoździu” i mógłby zagrozić niektórym pozostałym fizycznym wskazówkom dotyczącym przeżyć zniewolonych ludzi na pokładzie.

Reklama 5

Treść artykułu

Kluczowe dowody historyczne obejmują dolny kadłub, w którym przetrzymywani byli zniewoleni Afrykanie. Głębokie nurkowania wodne ujawniły, że zamknięte komory, w których przetrzymywano 110 osób, pozostały w większości nienaruszone.

Prezes Stowarzyszenia Potomków Clotildy, Jeremy Ellis, stał się widocznie wzruszony, gdy Delgado podzielił się szczegółami dotyczącymi przedziału, w którym przetrzymywani byli jego przodkowie.

„Od kiedy mogliśmy dowiedzieć się więcej o tym, czego naprawdę doświadczyli, jak mała była ta ładownia i jak bardzo byli na sobie, to jest to bardzo przerażające” — powiedział Ellis, który ma niewiele ponad 40 lat i jest potomkiem szóstego pokolenia ocalałych z Clotildy, Pollee i Rose Allen. „I to sprawia, że ​​chcę kontynuować wysiłki na rzecz pojednania i uzdrowienia dla potomków”.

Reklama 6

Treść artykułu

Zamiast wykopalisk raport zalecał plan, który chroniłby konstrukcję pod wodą poprzez zainstalowanie dużych filarów wokół statku, aby chronić go przed innymi statkami i jednostkami pływającymi. Statek jest zanurzony w wyznaczonym obszarze zarządzania dziką przyrodą, a miasto jest wpisane do Krajowego Rejestru Miejsc Historycznych, co oznacza, że ​​proces będzie wymagał od Korpusu Inżynieryjnego Armii USA uzyskania federalnego pozwolenia na zainstalowanie zabezpieczeń. Przedstawiciele Korpusu Inżynieryjnego Armii, którzy odegrali kluczową rolę w dochodzeniu, stwierdzili, że proces może zostać rozwiązany w ciągu kilku miesięcy, o ile nie będzie poważnych konfliktów między ochroną środowiska a potrzebami statku.

Odkrycie statku w 2019 r. ponownie rozpaliło długotrwałą debatę na temat tego, jak zająć się wstrząsającym dziedzictwem Clotildy, zwłaszcza dla bezpośrednich potomków ocalałych. Rodzina Meaher nadal posiada nieruchomości warte miliony dolarów w tym rejonie, a także parki i drogi noszące rodzinne nazwisko.

Reklama 7

Treść artykułu

Bestsellerowa książka Zory Neale Hurston „Barracoon” dokumentuje życie Cudjo Lewisa, ostatniego żyjącego zniewolonego Afrykanina z Clotildy. Wydana w 2018 r. „Barracoon” zawiera historie o wychowaniu Lewisa w Afryce, doświadczeniach na pokładzie statku z niewolnikami i podczas niewoli oraz jego roli w znalezieniu Africatown. Lewis zmarł w 1935 r. w wieku 94 lat.

W rezultacie Africatown i Clotilda są często cytowane w ogólnokrajowej debacie na temat reparacji.

Ostatecznie zespół zadaniowy stwierdził, że plan konserwacji podwodnej ochroni konstrukcję tylko przez około 100 lat, zanim całkowicie ulegnie erozji. Dodali, że harmonogram ten może zostać skrócony przez zmiany klimatyczne, które prawdopodobnie wpłyną na poziom, temperaturę i zasolenie wody wokół statku.

Reklama 8

Treść artykułu

Jednak wielu potomków stwierdziło, że nie mają nic przeciwko pozostawieniu statku pod wodą.

Veda Robbins, 55 lat, jest również potomkinią Pollee i Rose Allen w szóstym pokoleniu. Robbins dorastała w pobliskim Mobile, ale wyraźnie pamięta, że ​​w dzieciństwie chodziła do domu swojej prababci w Africatown. Robbins wyszła za mąż w lokalnym kościele Africatown, a później ochrzciła tam swoje dzieci.

Robbins powiedział, że statek nie jest tak ważny jak potrzeba ożywienia społeczności Africatown, która od początku swojego istnienia ucierpiała z powodu skażenia środowiska i braku inwestycji.

„Nie chcę, żeby statek zajmował przestrzeń w społeczności, która mogłaby być wykorzystana na cele mieszkaniowe i rzeczy dla samej społeczności” – powiedział Robbins. Populacja niemunicypalnego miasta znacznie zmalała do nieco poniżej 2000 osób.

Robbins powtórzył oficjalne stanowisko Stowarzyszenia Potomków Clotildy: Ostatecznie statek jest mniej ważny niż historie ludzi, którzy przeżyli katastrofę, a także potomków, którzy już walczą o zachowanie integralności społeczności Africatown.

Treść artykułu



Source link