Home Świat Producenci sera przyznają, że ulubiony ser świąteczny jest „pod presją” ze względu...

Producenci sera przyznają, że ulubiony ser świąteczny jest „pod presją” ze względu na spadającą sprzedaż i obojętność pokolenia Z

17
0


Duża brytyjska firma produkująca sery znalazła się w niebezpieczeństwie, ponieważ musi stawić czoła „doskonałemu zbiegowi okoliczności” w postaci gwałtownego spadku sprzedaży i obojętności pokolenia Z.

Stilton toczy rozpaczliwą walkę o przetrwanie po załamaniu się jego popularności, a zakłady mleczarskie stoją teraz w obliczu nieuchronnego zagrożenia zamknięcia z powodu rosnących kosztów.

Sprzedaż historycznego sera pleśniowego, którego początki sięgają początku XVIII wieku, spadła ze względu na zaostrzenie się konkurencji na rynku serów specjalistycznych.

Jak pokazują dane, wartość tego popularnego świątecznego sera wynosiła zaledwie 57 mln funtów z 4,2 mld funtów brytyjskiego rynku sera.

Tymczasem młodzi Brytyjczycy kręcą nosami na klasyczne produkty mleczne o intensywnym zapachu, wybierając łagodniejsze marki.

Brytyjscy szefowie kuchni specjalizujący się w serach obawiają się, że ser stilton może zniknąć z brytyjskich jadłospisów, jeśli nie stanie się „całorocznym” przysmakiem mlecznym, a nie jedynie świątecznym przysmakiem.

Stilton toczy rozpaczliwą walkę o przetrwanie po załamaniu się jego popularności – mleczarnie stoją teraz w obliczu nieuchronnego zagrożenia zamknięcia z powodu rosnących kosztów (zdjęcie archiwalne)

Pojawia się ona, gdy popularność klasycznego świątecznego sera spada wśród młodych Brytyjczyków (na zdjęciu widać kobietę filmowaną przez BBC w Manchesterze, próbującą w czwartek sera stilton)

Pojawia się ona, gdy popularność klasycznego świątecznego sera spada wśród młodych Brytyjczyków (na zdjęciu widać kobietę filmowaną przez BBC w Manchesterze, próbującą w czwartek sera stilton)

„Znaleźliśmy się w idealnej burzy” – powiedział BBC dr Matthew O’Callaghan, organizator Artisan Cheese Awards. „Wciąż jest bardzo kojarzony z tradycyjnym Bożym Narodzeniem, a ludzie odchodzą od tego.

‘Stilton naprawdę musi stać się całorocznym serem. Stilton ma rosnące koszty, zwłaszcza mleka – które podwoiły się – i energii, a następnie zwiększoną konkurencję.

„Mamy teraz około 300 producentów sera w Wielkiej Brytanii i Irlandii, produkujących ponad 1000 serów. A obecnie produkuje się mnóstwo serów pleśniowych… jest to naprawdę pod presją”.

Dodał, że zmieniające się gusta, w połączeniu z rosnącą konkurencją, zagrażają przyszłości producentów sera stilton.

Stilton jest serem chronionym i można go wytwarzać jedynie w hrabstwach Derbyshire, Leicestershire i Nottingham, a według Stowarzyszenia Producentów Sera Stilton, produkujących go, zarejestrowanych jest zaledwie sześć mleczarni.

Producenci twierdzą jednak, że klasyczny brytyjski ser nie przypadł do gustu młodszym Brytyjczykom, a liczba firm produkujących ser stilton zmalała w ciągu ostatniej dekady, ponieważ producenci zmagają się z problemem, jak sprawić, by ten wyrazisty ser przypadł do gustu pokoleniu Z.

Bill Mathieson, dyrektor zarządzający Long Clawson Dairy w Leicestershire, powiedział, że producenci sera stilton mają problem z przyciągnięciem uwagi pokolenia TikToka.

Dr Matthew O'Callaghan, organizator Artisan Cheese Awards, ostrzegał, że uwielbiany ser przeżywa obecnie „doskonałą burzę” w postaci spadającej sprzedaży i spadku popularności.

Dr Matthew O’Callaghan, organizator Artisan Cheese Awards, ostrzegał, że uwielbiany ser przeżywa obecnie „doskonałą burzę” w postaci spadającej sprzedaży i spadku popularności.

Jak wynika z danych, ukochany ser pleśniowy stanowił zaledwie 57 mln funtów z 4,2 mld funtów brytyjskiego rynku sera (zdjęcie archiwalne)

Jak wynika z danych, ukochany ser pleśniowy stanowił zaledwie 57 mln funtów z 4,2 mld funtów brytyjskiego rynku sera (zdjęcie archiwalne)

„Myślę, że to trochę niechęć ze strony młodszych nabywców. Mamy profil konsumenta, w którym większość ma ponad 50 lat. To jest duże wyzwanie” – powiedział Telegraf.

„Moim zdaniem najlepiej można to opisać w ten sposób: jeśli wyobrazimy sobie przeciekające wiadro, to prawdopodobnie więcej osób wpada do niego od dołu niż do góry”.

Najnowszym ciosem dla branży mleczarskiej jest ogłoszenie przez Arlę, największą brytyjską firmę mleczarską, że ograniczy produkcję w swojej 244-letniej mleczarni Tuxford & Tebbutt Creamery w Melton Mowbray w hrabstwie Leicestershire, po tym jak nie udało się znaleźć nabywcy.

Firma obwinia za to spadek popytu na specjalne sery.

Tymczasem Stilton spotkał się z mieszanym przyjęciem wśród mieszkańców Manchesteru – niektórzy młodsi mieszkańcy byli zniechęceni jego unikalnym smakiem.

„Ma słony smak i jest bardzo bogaty” – powiedziała jedna z kobiet w programie BBC Breakfast, po czym złapała oddech i powiedziała: „Sól uderza. OK” – dodała. „Myślę, że z odpowiednim jedzeniem i przystawkami byłoby dobre, ale nie wiem, czy zjadłabym je samo”.

Inny mężczyzna w Manchesterze powiedział BBC: „Myślę, że jest absolutnie wspaniały”. Kobieta dodała: „Smak był dość kwaśny, więc może nie każdemu przypadnie do gustu. Osobiście bardzo mi się podoba”.

Na zdjęciu mężczyzna w Manchesterze przymierza ser stilton, który według niego jest „cudowny”

Na zdjęciu mężczyzna w Manchesterze przymierza ser stilton, który według niego jest „cudowny”

Mieszkanka Manchesteru powiedziała BBC, że Stilton „może nie odpowiadać każdemu”

Mieszkanka Manchesteru powiedziała BBC, że Stilton „może nie odpowiadać każdemu”

Jednak inni nazwali go „staromodnym” serem, który był „nabytym smakiem”. Zapytany, czy był „zaskoczony” spadkiem sprzedaży stiltona, pewien młody mężczyzna powiedział BBC: „Nie, nie, ponieważ moim zdaniem nie jest zbyt dobry”.

Pewien starszy Brytyjczyk był jednak oszołomiony tą wiadomością i powiedział: „To dla mnie szokujące, bo myślałem, że Stilton cieszy się dużą popularnością wśród wszystkich”.

W 2013 r. przeprowadzono badanie, w którym stwierdzono, że młodzi Brytyjczycy odwracają się od sera stilton, ponieważ boją się zjeść pleśń.

Badanie przeprowadzone na zlecenie spółdzielni wykazało, że sprzedaż sera Blue Stilton spadła wśród osób poniżej 25 roku życia, a kupowali go głównie ludzie zbliżający się do wieku średniego.

Wyniki wykazały, że spożycie wśród osób poniżej 30 roku życia spadło o 23%, a niewielu ludzi poniżej 25 roku życia rozważałoby regularne zakupy.

„Miliony młodych ludzi nauczono, aby nie jedli spleśniałego jedzenia, a ten pogląd ma katastrofalny wpływ na Blue Stilton. Rzucają okiem na niebieskie żyłki biegnące przez ser, a potem odwracają się.

„Chcemy powiedzieć wszystkim, jak dobry jest Blue Stilton. To jeden z najlepszych serów na świecie i jest produkowany tutaj, w Wielkiej Brytanii – a jednak niewiele osób zdaje sobie sprawę, jaki klejnot mają pod nosem.