Home Świat Projekt Great Montado Route w Centralnym Alentejo zyskuje swój pierwszy ekologiczny szlak...

Projekt Great Montado Route w Centralnym Alentejo zyskuje swój pierwszy ekologiczny szlak | Alentejo

17
0


Międzygminna wspólnota Centralnego Alentejo (CIMAC) zamierza rozwinąć Grande Rota do Montado (GRM) na terenie 14 gmin dystryktu Évora, obejmując 182 kilometry. Zainaugurowano już pierwszą fazę projektu – 37,7-kilometrową ścieżkę ekologiczną.

Trasa Reguengos Ecopista, która przebiega przez gminy Évora, Redondo i Reguengos de Monsaraz, wzdłuż starej odnogi kolejowej, która łączyła te gminy Alentejo, została zainaugurowana we wtorek. Inwestycja wyniosła 850 tys. euro i była współfinansowana ze środków programu Alentejo 2020.

Nowy obiekt, będący częścią większego projektu międzygminnego mającego na celu utworzenie Grande Rota do Montado, jest częścią Narodowego Planu Eko-Track opracowanego przez IP Património, część spółki Infraestruturas de Portugal, wyjaśnił CIMAC.

Zdaniem społeczności międzygminnej Reguengos Ecopista, podzielony na trzy etapy, „oferuje wyjątkową okazję do rozwoju pieszych, rowerzystów i innych form miękkiej mobilności”.

Prezes CIMAC, David Galego, podkreślił dziś, że „coraz bardziej atrakcyjne są produkty turystyczne oparte na „przestrzeniach wiejskich” oraz „promocji i korzystaniu z terytorium” poprzez naturę”. „Zrównoważona mobilność, jakość życia, promocja zdrowia są coraz bardziej cenione, a te przestrzenie umożliwiają spacery, jazdę na rowerze, wszystko, co pozwala na lepszą jakość życia na terytorium i przyciąga ludzi, którzy „podróżują”, aby znaleźć tę przestrzeń do promowania natury”, podkreślił.

Prezes CIMAC, który przewodniczy również Radzie Redondo, wyjaśnił, że Reguengos Ecopista to „pierwszy etap” GRM, po którym nastąpią „wszystkie pozostałe zaplanowane etapy, które obejmą całe Centralne Alentejo”.

„To jest wielki projekt. Jest 182 kilometry, które krok po kroku, wzdłuż nieczynnych linii kolejowych, zrobimy tak, aby można było je przejechać rowerem lub pieszo, w całym Centralnym Alentejo, w bezpiecznych warunkach”, wyjaśnił.

Całkowity koszt projektu wynosi około czterech milionów euro, a pozostałe fazy, które również były zaplanowane w ramach programu Alentejo 2020, ale ostatecznie zostały opóźnione, będą kandydatami do programu Alentejo 2030.

„Mamy gotowe wnioski, ogłoszenia zostaną otwarte i jesteśmy przekonani, że w tym procesie ciągłości strategii, którą mamy dla wnętrza kraju, a konkretnie dla Centralnego Alentejo, jest to jasny zakład” – argumentował, zapewniając, że inicjatywa zostanie wdrożona w ramach wspólnotowych ram obowiązujących do 2030 roku.

Otwarty już szlak ekologiczny i samo GRM mają na celu podkreślenie dziedzictwa naturalnego i kulturowego Alentejo, ze szczególnym uwzględnieniem montado, „jednego z najbardziej reprezentatywnych ekosystemów w regionie”.

„Większość trasy (GRM) przebiega przez obszary montado, które są tak tradycyjne w naszym Alentejo i stanowią przestrzeń chronioną. Montado jest w rzeczywistości przestrzenią chronioną i tak charakterystyczną dla naszego terytorium”, dlatego ważne jest, aby je promować – podkreślił David Galego.

Na nieczynnych już odcinkach linii kolejowych znajdują się budynki i inne przestrzenie, które IP Património już przyznało lub chce przyznać, jak na przykład stacja Nossa Senhora de Machede w Évorze, przyznana prywatnej firmie na prezentację win i organizowanie innych wydarzeń, a także na stworzenie bazy turystycznej.



Source link