W poniedziałek przed ratuszem w Calgary odbył się wiec poparcia dla zielonej linii kolei miejskiej (LRT).
Organizatorzy demonstracji stwierdzili, że Zielona Linia jest projektem niezbędnym i że przywódcy polityczni muszą znaleźć rozwiązanie, które umożliwi jej budowę.
Wcześniej w tym miesiącu prowincja ogłosiła, że wycofa swój udział w finansowaniu projektu w wysokości 1,53 miliarda dolarów, w oczekiwaniu na reorganizację Zielonej Linii. Decyzja ta zapadła po tym, jak Rada Miasta Calgary zdecydowała o skróceniu pierwszej fazy linii z powodu wzrostu budżetu o ponad 700 milionów dolarów.
Miasto rozważa teraz, w jaki sposób przekazać projekt prowincji. Dzieje się tak, ponieważ prowincja twierdzi, że sprowadza własnych inżynierów, aby przyjrzeli się różnym trasom, w tym możliwości przesunięcia się w górę Deerfoot Trail.
Rada miasta odrzuciła 10 lat temu pomysł budowy linii lekkiej kolei przebiegającej przez Deerfoot Valley i Nose Creek po tym, jak badanie z 2012 r. wykazało szereg wad tego rozwiązania.
Otrzymuj najnowsze wiadomości krajowe
Zarejestruj się, aby otrzymywać najświeższe wiadomości dotyczące Kanady i świata, które będą do Ciebie wysyłane na bieżąco.
Uczestnicy poniedziałkowego wiecu twierdzą, że ten pomysł nie wypali.
„Pomysły wychodzące z biura premiera i UCP to plany wyciągnięte z kurzu lat 80. Nie służą mieszkańcom Calgary, nie służą miastu, w które przekształca się Calgary” – powiedział Jeff Binks z Green Foundation LRT, grupy adwokackiej działającej na rzecz budowy linii.
„Jeśli prowincja chce zbudować Green Line, to z przyjemnością się za to zabierzemy. Jeśli prowincja chce zbudować wszystko, co próbuje zbudować i o czym teraz marzy, nie sądzę, żeby mieszkańcy Calgary to poparli”.
W poniedziałek odbyło się strategiczne posiedzenie rady, na którym radni dyskutowali nad budżetem projektu.
Burmistrz Jyoti Gondek powiedziała, że wycofanie funduszy prowincjonalnych oznacza, że program Green Line w obecnej formie zostanie zakończony.
„Jest wiele niepewności co do tego, co prowincja chce zrobić. Jedyne, co mamy na pewno, to to, że program Green Line, jaki znaliśmy, dobiegł końca” – powiedział Gondek w poniedziałek.
„To, co proponują wprowadzić, pozostaje tajemnicą”.
We wtorek rada podejmie decyzję o zamknięciu pierwszego etapu Zielonej Linii i przekazaniu zarządzania projektem rządowi prowincji.
—z materiałami Adama MacVicara i Michaela Kinga, Global News.