Home Świat Przyspieszenie ceł na import samochodów wpływa na przewidywalność

Przyspieszenie ceł na import samochodów wpływa na przewidywalność

16
0


„Rynek domaga się przewidywalności, ale chce przyspieszenia stawek celnych na import” – mówi ekspert Bright Consulting w tym artykule




Ilość chińskich pojazdów przybywających do Brazylii nie daje spać krajowym producentom

Zdjęcie: Bright Consulting / Car Guide

Wiele mówi się o wzroście importu pojazdów z Chin i środkach ograniczających ten import, które ostatecznie zastępują pojazdy produkowane w Chinach. Najbardziej wymowne oświadczenie pochodzi od Anfavea, a MDICS odpowiedział, że sprawa jest badana.

W tym artykule podsumujemy dotychczasowe kroki i omówimy zasadność przeglądania trasy w trakcie jej trwania.

Zwolnienie z podatku importowego dla pojazdów elektrycznych – całkowite zwolnienie dla BEV i prawie całkowite zwolnienie dla HEV i PHEV – zostało wprowadzone w 2015 r. jako sposób na wprowadzenie technologii do Brazylii i umożliwienie markom, sieciom infrastruktury i klientom pierwszych doświadczeń z jej wykorzystaniem w kraju. Do 2023 r. uzyskane efekty były dokładnie takie, jakie przewidywano dla tego środka.

Motywowane nadwyżką zdolności produkcyjnych w kraju i poszukiwaniem rynków o niskim udziale pojazdów elektrycznych, dwie duże chińskie marki otworzyły w 2022 r. oddziały w tym kraju i od maja 2023 r. rozpoczęły intensywne przyspieszanie sprzedaży. Klientów przyciągnęły energiczne kampanie marketingowe i rozbudowane warunki gwarancji na pojazdy o wysokim poziomie zaawansowania technologicznego i przystępnych cenach.

Wolumen importowanych pojazdów wzrósł o 47% od pierwszych 7 miesięcy 2023 r. do analogicznego okresu w 2024 r. Ponad 35% importowanych pojazdów jest w jakiś sposób zelektryfikowanych, a wzrost importu miał miejsce praktycznie we wszystkich krajach pochodzenia, z wyjątkiem Argentyny. W 2014 r. sprzedaż pojazdów chińskich była 6-krotnie większa niż w 2023 r., co widać w poniższej tabeli pochodzącej z platformy AutoDash firmy Bright Consulting.



Pochodzenie i wolumen pojazdów importowanych przez Brazylię w latach 2023 i 2024

Pochodzenie i wolumen pojazdów importowanych przez Brazylię w latach 2023 i 2024

Zdjęcie: Bright Consulting / Car Guide

Oznacza to, że podczas gdy chińscy producenci bardziej agresywnie wykorzystują to częściowe zwolnienie z podatku importowego, wiele innych marek zyskuje te same korzyści, wprowadzając własne pojazdy elektryczne.

Krótko podsumowując zmianę przepisów, rozporządzenie Gecex-Camex opublikowane 23 listopada 2023 r. przywróciło pierwotny podatek importowy dla tych produktów w fazach, a stawki stopniowo wzrastały do ​​35% w lipcu 2026 r. Obecnie zelektryfikowane importy płacą odpowiednio 25%, 20% i 18% w przypadku technologii PHEV, HEV i BEV.

Wszystkie te stawki osiągną 35% w lipcu 2026 r., z nowym pośrednim wzrostem w lipcu 2025 r. W ramach tego samego rozporządzenia przyznano kwoty importu wolnego od podatku dla każdej fazy programu. W obecnej fazie kwota odpowiada około 20% wolumenu sprzedanego w okresie i przynosi korzyści firmom ze skonsolidowaną historią importu.

Z perspektywy czasu widać, że zmiana podatku została przywrócona, gdy tylko stało się jasne, że wolumeny zelektryfikowanego importu mogą znacznie wzrosnąć od 2024 r. Obecnie pojawia się pytanie, czy stopniowy wzrost stawki powinien zostać przyspieszony, np. osiągając maksimum w styczniu 2025 r.

W przypadku pojazdów BEV, najbardziej dotkniętej trasy technologicznej, oznaczałoby to 14% wzrost kosztów importowanych pojazdów, przy czym każda marka decydowałaby, ile przerzucić na cenę końcową. W przypadku pojazdów HEV i PHEV wzrost wyniósłby odpowiednio 12% i 8%.

Stopniowy wzrost podatku importowego wprowadzono, aby dać producentom wystarczająco dużo czasu na otwarcie fabryk w kraju. Chińskie marki odpowiedzialne za znaczny wzrost wolumenu importu przedstawiły już konkretne plany inwestycji i lokalnej produkcji, zaczynając od montażu CKD, a następnie przechodząc do stopniowej lokalizacji.

Nie należy zapominać, że dostępność lokalnych treści będzie początkowo ograniczona ze względu na brak dostępności lokalnych dostawców niektórych technologii, a ponadto wzrośnie podatek importowy.

Czy powinniśmy spodziewać się wzrostu podatków? Czy to oczekiwanie oznacza jakąkolwiek redukcję wolumenu importowanych pojazdów elektrycznych? Zdaniem ekspertów Bright Consulting wolumeny pozostaną praktycznie niezmienione, a nowe marki pokryją dodatkowe koszty w ramach swoich planów inwestycyjnych.

Wzrost importu w 2024 r. wyniesie około 24%, ponieważ import przyspieszył w drugiej połowie 2023 r. Innymi słowy, utrudni to firmom inwestowanie w Brazylii bez żadnych korzyści dla firm, które już tu produkują. Ponadto będzie to zmiana zasad gry, która została zgłoszona przez wszystkie firmy jako krytyczne zachowanie w Brazylii.

Branża nieustannie domaga się przewidywalności. Musimy ją utrzymać pod każdym względem. Zmiana podatków importowych już trwa i okazała się wystarczającą barierą dla sprzedaży tutaj tanich i tanich pojazdów. W przypadku pojazdów premium 35% podatek importowy nie uniemożliwił sprzedaży pojazdów spalinowych.

Niech obecne podwyżki stawek podatkowych zostaną utrzymane i skoncentrujmy się na celach programu Mover, który już teraz wspiera inwestycje w prace badawczo-rozwojowe, a teraz musi określić cele dotyczące efektywności i bezpieczeństwa, które zawsze przynosiły korzyści zarówno branży, jak i konsumentom.

Cassio Pagliarini, dyrektor ds. marketingu w Bright Consulting, pierwotnie opublikował ten tekst w News Letter tej firmy konsultingowej z branży motoryzacyjnej.



Source link