Home Aktualności Globalny Netflix w Indonezji przeżywa boom komiksowy

Globalny Netflix w Indonezji przeżywa boom komiksowy

26
0


JAKARTA (ANN/THE STRAITS TIMES) – W ramach wielkiego osiągnięcia indonezyjskiego sektora kreatywnego, heavymetalowy zespół Voice of Baceprot (VoB) zapisał się w historii jako pierwszy lokalny artysta muzyczny, który wystąpił na prestiżowym festiwalu Glastonbury w Wielkiej Brytanii.

Dzielenie sceny z takimi gwiazdami jak Coldplay i Dua Lipa to spełnienie marzeń dla trzech noszących hidżabów członkiń zespołu VoB, które w 2014 roku założyły zespół.

Ten kamień milowy podkreśla rosnący wpływ Indonezji na arenę światową w takich obszarach, jak telewizja, muzyka, gry i komiksy, wspierany przez inicjatywy rządowe mające na celu wspieranie dynamicznie rozwijającego się sektora kreatywnego.

Gospodarka kreatywna w Indonezji nadal się rozwija i osiągnie wartość 1,3 biliona IDR (67 milionów GBP) w 2023 r., w porównaniu z 1,28 biliona IDR (66 milionów GBP) w 2022 r. i 1,19 biliona IDR (61 milionów GBP) w 2021 r.

W czerwcu gigant streamingowy Netflix uruchomił „Nightmares And Daydreams”, oryginalny serial lokalnego filmowca Joko Anwara.

Ta siedmioodcinkowa antologia opowiadań o zjawiskach nadprzyrodzonych i science fiction szybko stała się hitem nie tylko w Indonezji, ale także w krajach sąsiednich, takich jak Singapur, Malezja i Wietnam.

Krytycy porównują serial do twórczości amerykańskiego producenta Jordana Peele’a („My”, „Uciekaj”) i meksykańskiego reżysera Guillermo del Toro („Kształt wody”, „Labirynt Pana”).

„Twórcy filmowi mają obowiązek tworzyć dzieła odzwierciedlające nasze społeczeństwo” – powiedział Joko na konferencji prasowej przed premierą filmu 14 czerwca.

W czerwcu 2024 r. Netflix wypuścił „Koszmary i sny” – oryginalny serial lokalnego reżysera Joko Anwara. ZDJĘCIE: ANN/SOURCE STRAIT TIMES

Mimo że serial skupia się na nadprzyrodzonych opowieściach science fiction, „historie te są niezwykle istotne w naszym dzisiejszym życiu, poruszają bowiem kwestie będące przedmiotem gorących dyskusji, codzienne doświadczenia i wątki społeczno-polityczne” – stwierdził.

Ponadto dwa inne udane filmy wyprodukowane w Indonezji przez Netflix w 2023 r., dokument „Ice Cold” i dramat historyczny „Cigarette Girl”, również zyskały globalną popularność i zostały obejrzane przez miliony widzów.

Dynamiczny przemysł kreatywny Indonezji obejmuje 17 podsektorów, od mody, sztuki kulinarnej i tworzenia aplikacji mobilnych po projektowanie gier wideo, architekturę, projektowanie wnętrz, telewizję, radio, sztuki widowiskowe oraz produkcję filmów, animacji i wideo.

To osiągnięcie wykracza poza znane sektory telewizji i muzyki, gdyż twórcy z różnych dziedzin wywierają znaczący wpływ.

Źródło doniosło kiedyś w 2023 r. o wzroście liczby gier wideo tworzonych w Indonezji, opartych na lokalnej kulturze, które zostały dobrze przyjęte przez globalną społeczność graczy, a także odegrały rolę we wprowadzaniu indonezyjskiej kultury na świat.

A Space For The Unbound autorstwa Mojiken Studio z Surabai otrzymało pochlebną recenzję od brytyjskiego dziennika The Guardian. Pod koniec 2022 r. otrzymało również nagrodę The Future Division od Computer Entertainment Association of Japan. Ta prestiżowa nagroda docenia doskonałość w grach przyszłości.

Zrzut ekranu z gry A Space for the Unbound autorstwa indonezyjskiego dewelopera Mojiken Studios. Gra, której akcja rozgrywa się w wiejskiej Surabai w latach 90., stała się hitem wśród graczy na całym świecie. ZDJĘCIE: ANN/SOURCE TIME SELAT

W świecie komiksów zespół kierowany przez Bryana Valenzę, artystę zajmującego się kolorami w Marvel Entertainment, zbiera obecnie fundusze na publikację serii zatytułowanej Bandits Of Batavia, inspirowanej indonezyjską kulturą Betawi.

Ten pełen akcji thriller kryminalny, jeden z pierwszych filmów indonezyjskich, koncentruje się na przeszłości Indonezji w XIX wieku i opowiada historię mężczyzny, który spotyka grupę bandytów o zjawiskach nadprzyrodzonych i zostaje uwikłany w konflikt z władzami o wysoką stawkę.

Zespół, który w czerwcu rozpoczął kampanię crowdfundingową, zebrał dotychczas ponad 5000 dolarów i ma nadzieję opublikować swój pierwszy numer we wrześniu.

„Napisanie dobrej historii wymaga poświęcenia, poświęcenia i (wytrwałości). Odkąd wkroczyłem w świat pisania komiksów, ten projekt jest najbardziej wymagający i ambitny” – powiedział Bryan w poście na Instagramie 11 kwietnia. Dodał, że koncepcja historii chodził mu po głowie od 2015 roku.

Doceniając potencjał sektora kreatywnego, rząd aktywnie udziela wsparcia artystom.

Przy wsparciu Ministerstwa Turystyki i Gospodarki Kreatywnej pan Bryan i kilku innych aktorów komiksowych wzięło udział w Singapore Comic Con 2023, w którym wzięło udział tysiące uczestników i stoisk z ponad 450 marek produktów, takich jak komiksy, zabawki, blaty stołowe gry i komiksy.

Według doniesień VoB otrzymało pomoc rządową w przetwarzaniu dokumentów imigracyjnych swoich członków przed ich wyjazdem na Glastonbury. Z powodu problemów z wizą musieli odwołać trasę po Wielkiej Brytanii w 2022 r.

Zespół miał również zapewnione zakwaterowanie w rezydencji ambasadora Indonezji w Wielkiej Brytanii.

Inne niedawne kroki podjęte przez rząd również odzwierciedlają chęć rozwijania przemysłów kreatywnych.

Na przykład Ministerstwo Łączności i Informacji wycofało się w marcu z propozycji szerokich regulacji obejmujących producentów gier wideo po otrzymaniu informacji zwrotnej, że regulacje te mogą utrudniać branżę i ograniczać dostęp do rynku globalnego.

Planowane przepisy będą teraz skierowane wyłącznie do wydawców gier online, a nie do wydawców tradycyjnych gier offline, co wynika z rozmów przeprowadzonych przez urzędników z lokalnymi stowarzyszeniami zajmującymi się grami.

Niedawno, 24 czerwca, prezydent Joko Widodo uruchomił nową usługę licencjonowania cyfrowego, mającą na celu ograniczenie biurokracji i biurokracji przy organizacji wydarzeń artystycznych w kraju.

Pan Widodo powiedział, że niektóre wydarzenia wymagają 13 różnych zezwoleń i listów polecających, co jego zdaniem jest uciążliwe i stanowi przeszkodę w ich organizacji.

Bryan Valenza, artysta kolorowy w Marvel Entertainment, zbiera obecnie fundusze na publikację serii komiksów inspirowanej indonezyjską kulturą Betawi, zatytułowanej Batavian Bandits. ZDJĘCIE: ANN/SOURCE STRAIT TIMES

„Mam nadzieję, że wraz z nadchodzącą cyfryzacją licencjonowania nie będzie to tylko usługa internetowa, ale faktycznie ułatwi przetwarzanie, zapewni pewność, zmniejszy biurokrację, doprowadzi do obniżenia kosztów i będzie bardziej otwarte i przejrzyste” – powiedział.

Chociaż wkład gospodarki kreatywnej w Indonezję rośnie w wartościach bezwzględnych, ekonomiści pokazują, że względny wkład w gospodarkę jako całość zmalał.

Główny ekonomista Permata Bank, Josua Pardede, poinformował źródło, że najnowsze dane pokazują, że sektor ten będzie odpowiadał za 6,54 proc. całkowitej gospodarki Indonezji w 2022 r., w porównaniu z 7,02 proc. w 2021 r.

Pan Josua powiedział, że aby rozwijać kreatywną gospodarkę w Indonezji, rząd musi rozwijać więcej kreatywnych produktów o wysokiej wartości dodanej, takich jak oprogramowanie i gry, usługi architektoniczne, usługi projektowe, muzyka i filmy.

Wyjaśnił, że sektory te mogą także zapewnić lepiej płatne miejsca pracy.

„Rozwój tych sektorów musi być ukierunkowany nie tylko na rynek krajowy, ale także na rynki zagraniczne, gdyż może on także poprawić bilans handlowy Indonezji, zwłaszcza poprzez zwiększenie wartości indonezyjskiego eksportu usług” – dodał pan Josua.