Wiceprezes wykonawczy SAIC, spółki macierzystej MG, powiedział, że producent samochodów rozpocznie wprowadzanie technologii akumulatorów ze stałym elektrolitem (SSB) do swojej oferty już w przyszłym roku.
W swoim przemówieniu na targach motoryzacyjnych w Chengdu w ubiegłym tygodniu Yu Jingmin omówił nową technologię akumulatorów ze stałym elektrolitem, która została opracowana przez firmę i ma zostać wprowadzona w kilku nadchodzących modelach pojazdów elektrycznych marek SAIC, w tym w produktach premium marki IM oraz tańszej, masowej marce Wuling w Chinach.
Jeśli projekt okaże się sukcesem, wprowadzenie SSB na rynek nastąpi aż 12 miesięcy przed pierwotnym harmonogramem firmy, co pozwoli MG, a także innym wcześniej wspomnianym markom, wyprzedzić konkurencję.
Na przykład Toyota wcześniej powiedziała, że ma nadzieję wprowadzić podobną technologię na rynek do 2028 r., podczas gdy Volkswagen nawiązał współpracę z amerykańską firmą badawczą QuantumScape. Obie firmy powiedziały, że osiągnęły porozumienie w sprawie industrializacji technologii, ale nie ustalono żadnego konkretnego harmonogramu.
Niestety, Yu Jingmin nie podał szczegółów dotyczących specyfikacji akumulatora, ale jego siostrzana firma IM Motor zaprezentowała nowy model L6 Saloon, w którym wykorzystano wczesny przykład badań firmy nad akumulatorami ze stałym elektrolitem.
Firma IM Motors twierdzi, że jej technologia charakteryzuje się dwukrotnie większą gęstością energii niż obecne akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe, co oznacza, że producentowi udało się wyposażyć model L6 w akumulator o mocy 133 kWh bez ograniczania przestrzeni we wnętrzu pojazdu i bez zwiększania całkowitej masy własnej.
W rezultacie powstał samochód, który może przejechać 673 mile w chińskim cyklu testowym pojazdów lekkich (CLTC), a przy użyciu szybkiego ładowania o dużej mocy może zwiększyć zasięg o imponujące 249 mil w zaledwie 12 minut.
Chociaż nie ma oficjalnych szczegółów na temat składu chemicznego MG, prawdopodobnie będzie on podążał podobnym schematem, jak ten stosowany przez IM Motor. Wprowadzenie technologii do szerszego portfolio SAIC oznacza, że firma może skorzystać z ekonomii skali i pomóc utrzymać niską cenę sprzedaży bardzo przystępnych cenowo modeli MG.
Czym jest technologia baterii ze stałym elektrolitem?
Obecne generacje akumulatorów litowo-jonowych, w tym te wykorzystujące technologię litowo-żelazowo-fosforanową, wykorzystują ciekły elektrolit pomiędzy elektrodami.
Chociaż ta technologia jest powszechnie stosowana w nowoczesnych pojazdach elektrycznych, ma ograniczenia. Przede wszystkim gęstość energii jest stosunkowo niska, akumulator jest ciężki, a płynny elektrolit jest stosunkowo lotny i w niektórych przypadkach może powodować pożary i wybuchy.
Baterie ze stałym elektrolitem zawierają stałą anodę litowo-metalową i stały elektrolit ceramiczny, co eliminuje potrzebę lotnych elektrolitów ciekłych. To odpowiada pakietowi baterii, który oferuje większą gęstość energii, zmniejszając całkowitą wagę pojazdu elektrycznego i zapewniając znacznie większą wydajność.
Baterie ze stałym stanem są również uważane za znacznie bezpieczniejsze, ponieważ mają znacznie wyższą stabilność termiczną i mogą tolerować bardziej ekstremalne zakresy temperatur. To z kolei pozwala na ładowanie baterii w znacznie szybszym tempie, co jest dobrodziejstwem dla właścicieli pojazdów elektrycznych, którzy mają dość czekania na stacjach ładowania.
Jednak nie wszystko idzie gładko. Zarówno badacze, jak i producenci samochodów, którzy ich finansują, odkryli, że produkcja technologii baterii ze stałym elektrolitem jest skomplikowana i droga. Polegają one również bardziej na litowo niż ich odpowiedniki LFP, co nie jest dobre dla planety ani dla wyniku finansowego firmy.
Ponadto wielu badaczy odkryło, że największą przeszkodą jest potencjalna trwałość tych nowych pakietów. Technicznie rzecz biorąc, wiele szybkich ładunków może powodować gromadzenie się dendrytów na elektrodach litowych.
Podobnie jak płytka nazębna, nagromadzenie tych zanieczyszczeń może ostatecznie doprowadzić do zwarcia w układzie i ostatecznie do całkowitego rozładowania akumulatora.
Co gorsza, wiedza na temat recyklingu baterii SSB jest nadal bardzo ograniczona. Oznacza to, że trzeba włożyć w tę dziedzinę wiele badań i funduszy, jeśli chcemy uniknąć nagromadzenia się martwych baterii w ciągu pięciu do dziesięciu lat.