Home Biznes 70% podatku bankowego od niespodziewanych zysków w Nigerii: nagradzanie wysiłku, opodatkowanie szczęścia

70% podatku bankowego od niespodziewanych zysków w Nigerii: nagradzanie wysiłku, opodatkowanie szczęścia

8
0


W 2023 roku prezydent Nigerii Bola Tinubu wprowadził znaczące reformy gospodarcze, obejmujące m.in. zniesienie dopłat do paliw i liberalizację rynku walutowego.

Chociaż działania te miały na celu wzmocnienie nigeryjskiej gospodarki, ich wpływ był różny w poszczególnych sektorach.

Sektor bankowy, korzystający na liberalizacji rynku walutowego, odnotował wzrost wartości aktywów walutowych, co przełożyło się na wzrost zysków.

Natomiast sektory takie jak rolnictwo i produkcja stanęły w obliczu rosnącej inflacji i kosztów pożyczek. Biorąc pod uwagę nieoczekiwane zyski sektora bankowego, podatek od nieoczekiwanych zysków nałożony na banki jest postrzegany jako uzasadniony środek przywracający równowagę gospodarczą, pozwalający rządowi na przechwytywanie zysków napędzanych zmianami polityki, a nie innowacjami lub zwiększoną produktywnością.

Czym jest podatek Windfall? Dlaczego Target Banks?

Koncepcja podatku od zysków nieoczekiwanych jest prosta: gdy pewne sektory lub firmy czerpią nieproporcjonalnie duże zyski z czynników zewnętrznych — takich jak polityka rządowa lub zmiany na rynku globalnym — rozsądne jest, aby wpłacały więcej do funduszy publicznych. W przypadku Nigerii zyski nieoczekiwane banków wynikały głównie z liberalizacji kursu walutowego przez rząd, co skutkowało znacznymi zyskami z ponownej wyceny ich zasobów walutowych.

Podatek od nieoczekiwanych zysków w Nigerii nałożony na banki nie jest ani bezprecedensowy, ani wyjątkowy. Na całym świecie rządy coraz częściej nakładają podobne podatki na sektory, które osiągnęły nadzwyczajne zyski z powodu wstrząsów zewnętrznych lub zmian w polityce. Na przykład kraje europejskie niedawno nałożyły podatki od nieoczekiwanych zysków na firmy energetyczne, które odnotowały rekordowe zyski z powodu rosnących cen energii, w dużej mierze spowodowanych sankcjami związanymi z wojną na Ukrainie. Ponadto bardziej subtelne podatki od nieoczekiwanych zysków, takie jak podatki od spadków i wygranych na loterii, są narzędziami równoważącymi odpowiedzialność fiskalną z równością społeczną, zapewniając, że osoby korzystające w sposób nieproporcjonalny ze zmian rynkowych lub politycznych wnoszą wkład w społeczeństwo.

W każdym z tych przypadków wprowadzono podatki od zysków nieoczekiwanych, aby rozwiązać problemy z zakłóceniami rynku i redystrybuować zyski, które nie były spowodowane ulepszeniami lub wydajnością w całym sektorze, ale zmianami zewnętrznymi. Sytuacja Nigerii z jej bankami jest podobna. Liberalizacja rynku walutowego doprowadziła do gwałtownej rewaluacji zasobów walutowych banków, generując zyski nieoczekiwane. Logika na poziomie sektora jest prosta: gdy sektor nieproporcjonalnie korzysta z czynników zewnętrznych, powinien pomóc złagodzić szerszy wpływ społeczny tych czynników.

Podatek, o którym mowa, będzie dotyczył wyłącznie zrealizowanych zysków, czyli zysków, które banki faktycznie osiągnęły, a nie tylko ich papierowych zysków. Na przykład, jeśli bank udzielił pożyczki w walucie obcej, gdy kurs nairy wynosił około 435 N/$, a dłużnik spłaca ją teraz po 1600 N/$, zrealizowane zyski będą różnicą między spłatami pożyczki dokonanymi po pierwotnym kursie wymiany a spłatami dokonanymi po nowym kursie wymiany.

Skupienie się na bankach nie jest przypadkowe. Istnieje bezpośredni związek między zyskami banków, dewaluacją kursu walutowego i wyzwaniami sektora realnego. Na każde aktywo pożyczkowe, którego wartość nagle wzrosła dla banków, przypadało odpowiadające mu zobowiązanie dla innych podmiotów sektora prywatnego w gospodarce, które zaciągnęły takie pożyczki, przy czym większość tego ciężaru spadła na kluczowe branże, takie jak produkcja i rolnictwo. Ponadto, biorąc pod uwagę koncentrację pożyczek walutowych w zorganizowanym sektorze prywatnym, ta szybka redystrybucja bogactwa nastąpiła nie tylko od obywateli do bogatych, ale konkretnie z produktywnych sektorów gospodarki do sektora finansowego, który w zdrowej gospodarce służy przede wszystkim jako kanał przepływu kapitału.

Odpowiedzialne rozwiązywanie luk fiskalnych

Rząd Nigerii zmaga się ze znacznym deficytem fiskalnym, pogorszonym przez stagnację dochodów z ropy naftowej i szybko rosnące poziomy zadłużenia. Zniesienie dotacji do paliw i liberalizacja rynku walutowego miały na celu rozwiązanie tych wyzwań fiskalnych, ale wprowadziły również dodatkowe naciski społeczne i ekonomiczne. Baza dochodów rządu nie nadąża za jego żądaniami wydatków, zwłaszcza gdy stara się chronić najbiedniejszych Nigeryjczyków przed wpływem tych reform.

Podatek od zysków niespodziewanych oferuje uczciwe rozwiązanie, ponieważ jest skierowany do sektora, który najbardziej skorzystał na ostatnich zmianach polityki. Zyski te są przekierowywane na finansowanie wysiłków rządu w celu złagodzenia obciążeń innych wrażliwych sektorów, zarówno bezpośrednio, jak i poprzez złagodzenie presji fiskalnej. Nie chodzi o karanie banków za zyski, ale o zapewnienie bardziej sprawiedliwego podziału korzyści z polityki.

Podatek od zysków nieoczekiwanych nałożony na banki jest jedną z najsprawiedliwszych metod pozyskiwania krytycznych przychodów. W przeciwieństwie do podatków od towarów i usług, które nieproporcjonalnie dotykają ubogich, jest on ukierunkowany głównie na zyski uzyskane w wyniku wdrażania polityki, zapewniając rządowi dochód bez obciążania zwykłych Nigeryjczyków.

Sektor bankowy, ze względu na swoją centralną rolę w gospodarce, historycznie odnosił korzyści jako pośrednik finansowy. Podczas recesji gospodarczej banki mają łatwiejszy dostęp do walut obcych i kredytów niż przeciętni obywatele lub małe firmy. Liberalizacja rynku Forex wzmocniła te zalety, tworząc nadzwyczajne zyski i jeszcze bardziej poszerzając lukę między sektorem finansowym a realną gospodarką.

Podatek od zysków niespodziewanych zapewnia, że ​​sektor, który najbardziej skorzystał z ostatnich reform, wnosi sprawiedliwy wkład w rozwiązywanie szerszych skutków społecznych i ekonomicznych. Promuje uczciwość, odpowiedzialność i bardziej sprawiedliwy podział korzyści z polityki. Co ważne, banki mają również osobisty interes w powodzeniu reform rynku forex, zapobiegając powrotowi do nieprzejrzystych, restrykcyjnych kontroli kapitału.

Pragmatyczny krok w kierunku równowagi gospodarczej

Podatek od nieoczekiwanych zysków nałożony na nigeryjskie banki nie jest karą, ale pragmatyczną odpowiedzią na nierównowagę gospodarczą spowodowaną liberalizacją rynku walutowego. Podczas gdy banki odniosły nadzwyczajne zyski z tej jednorazowej zmiany polityki, szersza gospodarka, a w szczególności sektory podatne na zagrożenia, stanęły w obliczu poważnych wyzwań i zmagań.

Opodatkowując zyski nieoczekiwane, rząd rozwiązuje problemy fiskalne i rosnące nierówności w Nigerii. Ten podatek umożliwia kluczowe inwestycje publiczne w kluczowe sektory gospodarki, a także umożliwia zapewnienie programów socjalnych, pomagając złagodzić wpływ reform na zwykłych obywateli. Na całym świecie Nigeria stosuje dobrze ugruntowaną praktykę stosowania podatków nieoczekiwanych, aby zapewnić, że osoby korzystające w sposób nieproporcjonalny ze zmian w realizacji polityki przyczyniają się bardziej proporcjonalnie do gospodarki.

Istotą podatku od zysków nieoczekiwanych jest promowanie sprawiedliwości, odpowiedzialności fiskalnej i równości społecznej — zasad, których każdy kraj powinien przestrzegać w okresach transformacji gospodarczej.



Source link