- Jak nie stać się celem oszustów, którzy obierają sobie za cel pasażerów dojeżdżających do pracy
Czy zdarzyło Ci się kiedyś jechać pociągiem lub autobusem i zauważyć, że współpasażer zerka na to, co robisz na swoim telefonie?
Czy zauważyłbyś, gdyby ktoś patrzył ci przez ramię, co robisz?
Prawie trzy czwarte pasażerów komunikacji miejskiej twierdzi, że obawia się zagrożeń cyberbezpieczeństwa w trakcie podróży, mimo że większość z nich i tak naraża się na te zagrożenia.
Biorąc pod uwagę, że średni czas podróży wynosi 59 minut dziennie, a około 2,2 miliona osób codziennie dojeżdża do pracy komunikacją publiczną, osoby dojeżdżające do pracy mogą nieświadomie narażać się na zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem.
Kto podsłuchuje? Dyskusja na temat spraw zawodowych w transporcie publicznym może ujawnić zbyt wiele informacji osobom znajdującym się w pobliżu
Oszustwa typu shoulder surfing polegają na tym, że oszuści obserwują, co robisz, aby zbierać hasła, kody PIN i dane osobowe, które mogą być następnie wykorzystane do oszukiwania ludzi. Wcześniej w tym roku Szef działu oszustw w Santanderze ostrzegał przed nowoczesnym podejściem do podrywania klientów przez ramię wówczas Twój telefon zostaje skradziony, a oszuści wykorzystują go do opróżniania kont.
I nie chodzi tu tylko o Twoje życie osobiste, ale także o Twoją pracę.
Jak wynika z danych firmy zajmującej się cyberbezpieczeństwem, Kaspersky, mimo że ludzie często zdają sobie sprawę z ryzyka, aż 66 procent z nich przyznało, że chętnie pisze służbowe e-maile w środkach transportu publicznego, podczas gdy jedna trzecia korzysta z oprogramowania do przetwarzania tekstu w obecności innych pasażerów.
Kaspersky ostrzega jednak, że w ten sposób pasażerowie narażają się na ryzyko zetknięcia z cyberprzestępcami, którzy wykorzystują ich nieostrożność.
Co być może najbardziej niepokojące, Kaspersky ostrzega, że przestępcy prawdopodobnie będą stosować metody ukierunkowane, gdy znajdą potencjalną ofiarę.
Choć istnieje oczywiste ryzyko odblokowania telefonu lub aplikacji bankowej w obecności przypadkowego przestępcy, niebezpieczeństwo może pojawić się również w formie ukierunkowanych ataków na pasażerów posiadających wiedzę na temat poufnych informacji biznesowych lub finansowych lub mających z nimi związek.
„Ukierunkowani napastnicy prowadzą rozpoznanie” – powiedział David Emm, badacz ds. bezpieczeństwa w firmie Kaspersky, w wywiadzie dla This is Money.
„Dane wywiadowcze (pochodzące od atakujących) mogą wskazywać, że ktoś będzie podróżował konkretną linią kolejową, być może dlatego, że prowadzi ona do miejsca, w którym znajduje się dana firma. Mogą też wiedzieć, kim są te osoby, ponieważ przeprowadzili odpowiednie badania”.
Firmy często stosują fizyczne bariery bezpieczeństwa, takie jak przepustki do wejść, a także cyfrowe zabezpieczenia systemów komputerowych. Jednak w związku z tym, że pracownicy coraz częściej oczekują, że będą „zawsze dostępni”, istniejące środki ostrożności stają się bezużyteczne, gdy praca jest wykonywana w domenie publicznej.
Emm powiedział: „Jeśli cofniemy się nawet o 20 lat, nie mieliśmy takiej kultury ciągłej dostępności, jaką mamy teraz… Doszliśmy do punktu, w którym jako pracownicy oczekuje się od nas, że będziemy dostępni 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, a mamy technologię, która to umożliwia”
„Wiele ataków zaczyna się od hakowania ludzi” – powiedział. „Nie sądzę, żeby firmy zastanawiały się nad potencjalnymi skutkami, częściowo dlatego, że nie ma papierowego śladu, który prowadziłby od słów wypowiedzianych w pociągu lub odznaki, którą noszę, do (firmy) ponoszącej konsekwencje ekonomiczne”.
Ostrzeżenie: David Emm twierdzi, że cyberprzestępcy atakują przede wszystkim pasażerów
Osoby podróżujące z wizualnymi wskazówkami dotyczącymi miejsca, w którym pracują, mogą nieświadomie paść ofiarą tego rodzaju ataków.
Ponad połowa ankietowanych stwierdziła, że podczas jazdy środkami transportu publicznego widziała identyfikatory służbowe, dowody osobiste i podpisy w wiadomościach e-mail zawierające imiona i nazwiska oraz informacje dotyczące miejsca pracy.
Nieuczciwi gracze mogą wykorzystać te informacje, by namierzyć pasażerów, którzy ich zdaniem mogą ujawnić poufne informacje firmowe podczas pracy lub prowadzenia rozmów telefonicznych w środkach transportu publicznego.
Choć około 43 proc. osób podejmuje działania mające na celu ochronę swojej prywatności, tylko 38 proc. stwierdziło, że ich pracodawcy udzielili im wskazówek dotyczących korzystania z urządzeń w trakcie podróży.
Emm powiedział: „Pomyśl o II wojnie światowej, kiedy zrywano znaki drogowe i usuwano mapy, a plakaty głosiły: „rozwiązłe usta, zatapiaj statki”. Ludzie przyzwyczaili się do tej świadomości bezpieczeństwa”.
„Musimy pomyśleć o tym, że faktycznie mogą być ludzie podsłuchujący w ten czy inny sposób, którzy mogą być zainteresowani tym, co mówimy. Trochę dyskrecji prawdopodobnie jest dobrym pomysłem”.
OSZCZĘDŹ PIENIĄDZE, ZARABIAJ PIENIĄDZE
Wzrost inwestycji
Wzrost inwestycji
5,09% na gotówkę dla inwestorów ISA
Cash One przy 4,92%
Cash One przy 4,92%
Zawiera 0,88% premii na jeden rok
Darmowa oferta akcji
Darmowa oferta akcji
Brak opłat za prowadzenie konta i bezpłatne transakcje akcjami
4,84% gotówka Isa
4,84% gotówka Isa
Elastyczne konto ISA, które teraz akceptuje przelewy
Zwrot opłaty transakcyjnej
Zwrot opłaty transakcyjnej
Otrzymaj 200 funtów zwrotu opłat transakcyjnych
Linki partnerskie: Jeśli wybierzesz produkt This is Money może zarobić prowizję. Te oferty są wybierane przez nasz zespół redakcyjny, ponieważ uważamy, że warto je wyróżnić. Nie wpływa to na naszą niezależność redakcyjną.