Home Biznes Jak luksusowe firmy modowe straciły swój blask, gdy superbogaci odczuwają niedobór

Jak luksusowe firmy modowe straciły swój blask, gdy superbogaci odczuwają niedobór

56
0


W ciągu ostatniego roku największe firmy luksusowe świata straciły prawie 100 miliardów funtów.

Tego lata świat mody zdominowały doniesienia o wypadkach samochodowych, które wywołały poruszenie w całym sektorze.

Katastrofalne wyniki giełdowe dotknęły m.in. takie firmy jak LVMH, Hermes, Prada, Kering (właściciel Gucci) oraz brytyjskie marki Burberry i Mulberry.

Ciężki to był również czas dla Essilor Luxottica, włosko-francuskiej firmy Rayban, notowanej na giełdzie w Nowym Jorku firmy Tapestry, właściciela marki Coach, oraz spółki Richemont, będącej właścicielem Cartier.

Według analizy platformy inwestycyjnej AJ Bell dla Daily Mail, w ciągu ostatnich 12 miesięcy wartość tych firm spadła o około 98,6 mld funtów.

Straty: LVMH, największy na świecie konglomerat luksusowy, do którego należą takie marki jak Givenchy, Celine, Stella McCartney i Louis Vuitton, stracił 81 mld funtów w ciągu roku

Igrzyska Olimpijskie w Paryżu powinny były przygotować grunt pod wspaniałe lato, gdy turyści tłumnie przybywali do Europy na zakupy. Jednak grupy z wyższej półki ostrzegały przed niższymi zyskami i musiały obniżyć ceny.

Muzyka nastrojowa stała się ponura, odkąd kilka lat temu po pandemii „wydatki z zemsty” straciły impet.

Chiny, druga co do wielkości gospodarka świata, odczuły skutki kryzysu zadłużenia w sektorze nieruchomości, a konsumenci w Wielkiej Brytanii odczuli skutki inflacji.

LVMH, największy na świecie konglomerat luksusowy, odpowiada za większość spadku ze względu na swoje gigantyczne rozmiary. W ciągu roku stracił 81 mld funtów – nieco mniej niż jedną czwartą tego, co był wart w zeszłym roku.

Francuska grupa, do której należą takie marki jak Givenchy, Celine, Stella McCartney i Louis Vuitton, we wrześniu ubiegłego roku straciła pozycję największej firmy w Europie na rzecz Novo Nordisk, producenta leku na odchudzanie Ozempic.

Szczególnie niepokojące są ciosy, jakie spadły na brytyjskie marki zajmujące się ochroną dziedzictwa kulturowego.

Burberry, które produkuje swoje trencze w Castleford, w zachodnim Yorkshire, jest warte o 5,4 mld funtów mniej niż w zeszłym roku. Akcje spadły o 65 procent.

Trwa misja naprawcza, po tym jak prezes Jonathan Akeroyd został odsunięty od władzy tego lata. Producent torebek Mulberry zastąpił Thierry’ego Andrettę na stanowisku byłego szefa Ganni, Andreę Baldo.

Błysk: amerykańska gwiazda popu Taylor Swift w sukni Gucci

Błysk: amerykańska gwiazda popu Taylor Swift w sukni Gucci

Wartość spółki spadła o 58 procent, co oznacza spadek o 84 miliony funtów.

Okazja cenowa obu brytyjskich domów mody wywołała obawy, że mogą to być kolejne firmy przejęte z londyńskiej giełdy przez rekiny z branży private equity.

Obie marki stanowczo domagają się, aby rząd zniósł znienawidzony podatek turystyczny, aby ożywić popyt na towary luksusowe w Londynie.

Ich prośby o pomoc trafiły w próżnię wśród konserwatystów, ponieważ to były premier Rishi Sunak wycofał zachętę w postaci zwrotu kosztów podróży dla turystów.

Podczas gdy Burberry i Mulberry borykają się z poważnymi problemami, nie wszystkie grupy luksusowe borykają się z tym samym problemem.

Hermesowi udało się w tym roku mniej więcej utrzymać wycenę na poziomie 180 miliardów funtów.

Najnowsze wyniki za kwartał kwiecień-czerwiec pokazały, że firma przełamała ponury nastrój panujący gdzie indziej. Subtelne projekty, w tym jej firmowe torby Birkin za 12 000 funtów, pomogły jej kontynuować sprzedaż towarów w Chinach.

„Chińska klientela jest bardzo wyrafinowaną klientelą, która szuka wysokiej jakości produktów, niekoniecznie z logo. To nam pomaga”, powiedział prezes Axel Dumas.

Superbogaci nadal uważają markę Hermes za „must-have”.

Aarin Chiekrie, analityk kapitałowy w Hargreaves Lansdown, powiedział: „Podaż jest celowo utrzymywana na poziomie znacznie niższym od popytu, co tworzy poczucie nieuchwytności. Zwiększa to pożądanie dla superbogatych, którzy postrzegają posiadanie tak trudnej do zdobycia torby jako symbol statusu”.

Jelena Sokolova, starsza analityczka ds. akcji w Morningstar, powiedziała: „Generalnie rzecz biorąc, trend zmierza w kierunku „cichego luksusu” w przeciwieństwie do produktów opartych na logo, co jest efektem sukcesu programów telewizyjnych takich jak Succession, influencerów na Instagramie, takich jak Gstaad Guy, i prawdopodobnie mniejszej chęci obnoszenia się z bogactwem w bardziej stonowanym otoczeniu gospodarczym”.

Ale Gucci i Burberry borykają się z problemami z powodu „drzwi obrotowych” na szczycie i większego zainteresowania ambitnymi klientami, którzy nie są superbogaci.

PLATFORMY INWESTYCYJNE DIY

Łatwe inwestowanie i gotowe portfele

AJ Dzwon

Łatwe inwestowanie i gotowe portfele

AJ Dzwon

Łatwe inwestowanie i gotowe portfele

Bezpłatne pomysły na inwestowanie i zarządzanie funduszami

Hargreaves Lansdown

Bezpłatne pomysły na inwestowanie i zarządzanie funduszami

Hargreaves Lansdown

Bezpłatne pomysły na inwestowanie i zarządzanie funduszami

Inwestowanie z opłatą ryczałtową od 4,99 GBP miesięcznie

interaktywny inwestor

Inwestowanie z opłatą ryczałtową od 4,99 GBP miesięcznie

interaktywny inwestor

Inwestowanie z opłatą ryczałtową od 4,99 GBP miesięcznie

Otrzymaj 200 funtów zwrotu opłat transakcyjnych

Saksofon

Otrzymaj 200 funtów zwrotu opłat transakcyjnych

Saksofon

Otrzymaj 200 funtów zwrotu opłat transakcyjnych

Bezpłatne transakcje i brak opłat za prowadzenie konta

Handel 212

Bezpłatne transakcje i brak opłat za prowadzenie konta

Handel 212

Bezpłatne transakcje i brak opłat za prowadzenie konta

Linki partnerskie: Jeśli wybierzesz produkt This is Money może zarobić prowizję. Te oferty są wybierane przez nasz zespół redakcyjny, ponieważ uważamy, że warto je wyróżnić. Nie wpływa to na naszą niezależność redakcyjną.

Porównaj najlepsze konto inwestycyjne dla siebie

Niektóre linki w tym artykule mogą być linkami afiliacyjnymi. Jeśli na nie klikniesz, możemy zarobić niewielką prowizję. Pomaga nam to finansować This Is Money i zachować jego bezpłatne użytkowanie. Nie piszemy artykułów w celu promowania produktów. Nie pozwalamy, aby jakiekolwiek relacje komercyjne wpływały na naszą niezależność redakcyjną.



Source link