Kierowcy pod egidą Połączonego Związku Nigeryjskich Przewoźników korzystających z aplikacji (AUATON) nawołują rząd stanu Lagos do przyjęcia układu zbiorowego mającego na celu uregulowanie działalności w zakresie transportu pasażerskiego w tym stanie.
Przewodniczący strefy południowo-zachodniej AUATON, Kolawole Aina, stwierdził to w wywiadzie, zauważając, że celem porozumienia jest zapewnienie członkom regulacji i dobrej opieki.
Apel kierowców o interwencję sugeruje, że polityka takich platform jak Uber, Bolt i InDrive nie była dla nich korzystna.
Według Ainy dokument opracowany dla państwa ma na celu między innymi rozwiązanie kwestii niskich cen, wysokich prowizji oraz dowolnej aktywacji i dezaktywacji kierowców przez firmy korzystające z aplikacji.
Porozumienie zaakceptowane na szczeblu federalnym
Odnotowując, że przed utworzeniem związku zawodowego w 2023 r. miała miejsce seria agitacji wśród różnych grup kierowców, a wiele firm korzystających z aplikacji zarzucało maltretowanie, dyrektor AUATON powiedział:
„Jako związek widzieliśmy problemy, stworzyliśmy rozwiązania i przedstawiliśmy je rządowi. Został on zaakceptowany przez federalne ministerstwa transportu i pracy, ale rząd stanu Lagos nie wysłuchał nas.
„Dokument, który nazywamy układem zbiorowym, dotyczy sposobu, w jaki rząd, firmy korzystające z aplikacji, kierowcy i pasażerowie mogą sprawiedliwie podzielić się obowiązkami w branży.
„Będzie to system, w którym wszystkie cztery społeczności będą mogły monitorować każdy przejazd, a każda społeczność będzie mogła odnieść obopólne korzyści”.
Ubezpieczenie i bezpieczeństwo
W ramach propozycji kierowanych do rządu kierowcy zabiegają także o obowiązkowe ubezpieczenie i zapewnienie bezpieczeństwa swoim członkom.
„Kwestie ubezpieczeń i bezpieczeństwa stały się bardzo ważne. Nie pamiętam, ilu kierowców zginęło w pracy tylko w tym roku lub straciło majątek na rzecz swoich klientów lub pasażerów” Powiedziała Aina.
Ubolewał, że wiceprezes stowarzyszenia zmarł w tym roku ze zmęczenia w swoim samochodzie, zauważając także, że „klienci o nastawieniu przestępczym czasami zamawiają przejazdy, a podczas przejazdu zabijają kierowcę, kradną samochód i sprzedają go”.
„W tym miejscu pojawia się ubezpieczenie. Wszystkie podróże będą ubezpieczone; ubezpieczeni będą kierowca, pasażerowie, mienie znajdujące się w samochodach oraz sam samochód” powiedziała Aina.
Potępił zarządzanie algorytmami zamiast zarządzania ludźmi w firmach opartych na aplikacjach, twierdząc, że maszyny podejmują decyzje, które powinni podejmować ludzie.
Co powinieneś wiedzieć
- AUATON jest zarejestrowanym związkiem zawodowym podlegającym Ministerstwu Pracy i Zatrudnienia oraz członkiem stowarzyszonym Nigeryjskiego Kongresu Pracy.
- Do jej członków należą kierowcy korzystający z usług e-mailingu lub transportu online, pracownicy zajmujący się dostawą żywności na rowerach i rowerach oraz dostawami kurierskimi (dystrybucja), pracownicy zajmujący się pasażerami rowerowymi korzystający z aplikacji oraz pracownicy zajmujący się pasażerami autobusowymi korzystający z aplikacji w internetowym podsektorze transportu w Nigerii przemysł.
- Kierowcy zrzeszyli się w związkach zawodowych w zeszłym roku, kiedy rząd federalny pismem od Służb Związkowych i Departamentu Stosunków Przemysłowych Federalnego Ministerstwa Pracy i Zatrudnienia zatwierdził rejestrację związku.
- Według założyciela firmy, sekretarza generalnego Ibrahima Ayoade, walka o uzwiązkowienie kierowców korzystających z aplikacji rozpoczęła się w 2016 r., kiedy Uber obniżył przychody kierowców do 40% bez konsultacji z nimi ani nawet ich o tym nie informując.