Z nowego badania wynika, że kierowcy w Wielkiej Brytanii co roku wyrzucają setki milionów funtów, popełniając jeden prosty błąd w swoich samochodach, którego naprawienie zajmuje tylko kilka minut.
Według The Motor Ombudsman kierowcy jeżdżący na niedopompowanych oponach marnują co najmniej 112 milionów funtów rocznie, szybciej spalając gumę i nieumyślnie zwiększając przy tym rachunki za paliwo.
Niedopompowane opony zwiększają również ryzyko przebicia i pęknięcia opony, a osobna analiza wykazała, że jest to obecnie najczęstsza przyczyna awarii autostrad w Wielkiej Brytanii.
Brytyjskie Stowarzyszenie Producentów Opon szacuje, że w 57% samochodów w Wielkiej Brytanii ciśnienie w oponach jest o 10% niższe od zalecanego. W związku z tym kierowcy niszczą gumę znacznie szybciej, niż powinni, co kosztuje co najmniej 112 milionów funtów na wymianę opon
Brytyjskie Stowarzyszenie Producentów Opon (BTMA) i organizacja charytatywna TyreSafe szacują, że w 57 procentach samochodów w Wielkiej Brytanii ciśnienie w oponach jest o 10 procent niższe niż zalecane przez producentów pojazdów. Przy około 33 milionach silników na drogach oznacza to około 19 milionów silników o słabszej jakości gumy.
Najpopularniejszym rozmiarem opon do samochodów w Wielkiej Brytanii jest 16 cali. Średni koszt wymiany jednego z nich wynosi 85 funtów, twierdzi BTMA.
Uważa się, że kierowcy, którzy nie sprawdzają, czy w oponach napompowano ciśnienie zgodne z zaleceniami producenta, są równoznaczne z rzecznik praw obywatelskich, co oznacza możliwą do uniknięcia roczną utratę 1,3 miliona opon.
Biorąc pod uwagę, że Brytyjczycy spalają gumę znacznie szybciej, niż powinni, rachunek za przyspieszone zużycie opon wynosi co najmniej aż 112 milionów funtów rocznie.
Dzieje się tak, jeśli tylko jedna opona jest niedopompowana; jeśli ciśnienie w każdym rogu samochodu będzie niższe od sugerowanego, przedwcześnie zniszczona guma może kosztować kierowców czterokrotnie więcej.
Istnieje również dodatkowe obciążenie finansowe związane z oszczędnością paliwa.
Niedopompowane opony ostatecznie zwiększają opór toczenia i dlatego stanowią dodatkowe obciążenie dla silnika samochodu. W rezultacie będzie musiał pracować ciężej podczas przyspieszania.
Philip Gomm, rzecznik fundacji RAC Foundation zajmującej się bezpieczeństwem drogowym, wyjaśnia: „Nieprawidłowo napompowane opony mogą mieć szkodliwy wpływ na bezpieczeństwo, ale mają także wpływ na oszczędność paliwa.
„Jeśli ciśnienie jest zbyt niskie, zużycie paliwa spada nawet o dziesięć procent z powodu dodatkowego oporu na drodze”.
![Eksperci ostrzegają, że niedopompowane opony mogą zmniejszyć wydajność pojazdu nawet o 10%. Dla przeciętnego właściciela samochodu rodzinnego może to oznaczać marnowanie 137 funtów paliwa rocznie](https://i.dailymail.co.uk/1s/2024/06/11/14/78102495-13517611-Experts_warn_that_underinflated_tyres_can_reduce_a_vehicle_s_eff-a-12_1718111688548.jpg)
Eksperci ostrzegają, że niedopompowane opony mogą zmniejszyć wydajność pojazdu nawet o 10%. Dla przeciętnego właściciela samochodu rodzinnego może to oznaczać marnowanie 137 funtów paliwa rocznie
W przypadku rodzinnego samochodu benzynowego zużywającego 40 mil na galon (mpg) roczny koszt paliwa (na podstawie aktualnej ceny benzyny bezołowiowej wynoszącej 146,4 pensów, według RAC Fuel Watch) pozwalający na pokrycie średniego krajowego przebiegu wynoszącego 7400 mil rocznie wynosi 1231 funtów.
Jednak przy niedopompowaniu opon zmniejszających zużycie paliwa nawet o 10 procent, powoduje to zmniejszenie zużycia paliwa do 36 mpg i roczny rachunek za paliwo wzrośnie o 137 funtów do 1368 funtów, jak wynika z obliczeń This is Money.
Continental Tyres szacuje, że każde 4,3 PSI (funtów na cal kwadratowy) poniżej zalecanego ciśnienia powoduje dodatkowe 1,5% zużycia paliwa.
Jednym z głównych powodów, dla których kierowcy popełniają ten błąd, jest to, że ponad jedna trzecia nie czuje się pewnie, pompując opony.
Szokujące jest to, że około 37 procent respondentów w ankiecie przeprowadzonej wśród 1000 kierowców stwierdziło, że nie ma pewności, jak wpompować powietrze do opon, a ponad połowa (51 procent) nie wie, jak prawidłowo zmierzyć głębokość bieżnika, aby zapewnić pewność gumy. przekracza minimalny wymóg prawny wynoszący 1,6 mm.
![Dane National Highways pokazują, że 47,6% awarii pojazdów na autostradach i drogach krajowych w ciągu ostatnich trzech lat było spowodowanych przebiciem lub pęknięciem opony](https://i.dailymail.co.uk/1s/2024/06/12/09/86013751-13517611-image-a-9_1718182756904.jpg)
Dane National Highways pokazują, że 47,6% awarii pojazdów na autostradach i drogach krajowych w ciągu ostatnich trzech lat było spowodowanych przebiciem lub pęknięciem opony
Bill Fennell, główny rzecznik praw obywatelskich, powiedział: „Niedopompowane opony niosą ze sobą szereg zagrożeń i kosztów.
„Unikanie niepotrzebnych wydatków jest szczególnie istotne w obliczu obecnej presji finansowej, na jaką narażeni są kierowcy w kraju”.
Stuart Lovatt, przewodniczący TyreSafe, dodał: „Niedopompowanie pogarsza osiągi opon i pojazdów, a ostatecznie może drogo kosztować kierowców i właścicieli pojazdów, jak wyraźnie wykazało badanie Rzecznika ds. Motoryzacji.
„Zdecydowanie wzywamy kierowców do przestrzegania poziomów ciśnienia zalecanych przez producentów pojazdów. Dzieje się tak dlatego, że zostały one obliczone z absolutną precyzją, aby ostatecznie zapewnić użytkownikom pojazdów bezpieczeństwo na drodze.
Opony są najczęstszą przyczyną awarii na autostradach
Nowa analiza wykazała, że prawie połowa wszystkich awarii zgłoszonych na autostradach i drogach krajowych w ciągu ostatnich trzech lat była spowodowana problemami z oponami.
Dane National Highways udostępnione firmie ds. zarządzania roszczeniami i regulowania roszczeń (CMA) w następstwie wniosku o wolność dostępu do informacji ujawniły, że 47,6 procent kierowców utkniętych na poboczach ruchliwych dróg jest wynikiem przebicia lub pęknięcia opony.
W 2021 r. na strategicznej sieci drogowej (SRN) miały miejsce 5934 incydenty związane z oponami, liczba ta wzrosła do 7095 w 2022 r. i 7762 w 2023 r., w tym wybuchy opon, które doprowadziły do poważnych kolizji.
Philip Swift, dyrektor techniczny w CMA, twierdzi, że prawdziwa skala częstotliwości problemów z oponami jest „szokująco oczywista” i dodaje: „Wzrastają one z roku na rok od 2021 r. i obecnie są przyczyną około połowy wszystkich awarii na autostradach”.
![CMA twierdzi, że zwraca uwagę na niepokojący wzrost liczby roszczeń związanych z „zboczeniem z drogi w celu uniknięcia”, gdy kierowcy starają się ominąć wyrzucone opony na autostradach. Jeśli do wypadku doszło z powodu gruzu, który powinien zostać uprzątnięty, zamiast przyjąć do wiadomości winę, może zaistnieć podstawa do złożenia „czerwonego roszczenia” z tytułu uszkodzenia pojazdu, mówi](https://i.dailymail.co.uk/1s/2024/06/12/09/86013753-13517611-image-a-10_1718182762709.jpg)
CMA twierdzi, że zwraca uwagę na niepokojący wzrost liczby roszczeń związanych z „zboczeniem z drogi w celu uniknięcia”, gdy kierowcy starają się ominąć wyrzucone opony na autostradach. Jeśli do wypadku doszło z powodu gruzu, który powinien zostać uprzątnięty, zamiast przyjąć do wiadomości winę, może zaistnieć podstawa do złożenia „czerwonego roszczenia” z tytułu uszkodzenia pojazdu, mówi
Swift mówił dalej: „Zamknięcia jezdni powodują ogromne zakłócenia, a także mogą prowadzić do znacznych roszczeń ubezpieczeniowych obejmujących koszty naprawy infrastruktury.
„W przeciwieństwie do braku paliwa, w przypadku problemów z oponami należy zadać sobie pytanie: kto dopuścił się zaniedbania?
„Od lat zwracamy uwagę na niepokojący wzrost liczby zgłoszeń dotyczących „zboczenia z drogi”, aby uniknąć” i „pęknięcia opony”. Jeżeli wypadek został spowodowany przez gruz, który powinien zostać usunięty, zamiast przyjąć do wiadomości winę, może zaistnieć podstawa do złożenia „czerwonego roszczenia” z tytułu uszkodzenia pojazdu.
„Kontrahent, którego spotkaliśmy, był tępy; Działania mające na celu zmniejszenie liczby przejazdów przez pracowników na jezdniach niestety doprowadziły do wzrostu ilości śmieci.
„Kolejnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę, jest duża liczba pojazdów wyposażonych obecnie w system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS). Obecnie często istnieją niezbite dowody, na podstawie których można albo odeprzeć roszczenie przeciwko kierowcy, albo, w stosownych przypadkach, zwrócić się do odpowiedniego organu.
„To niedoceniany obszar ubezpieczeń komunikacyjnych, na którym kierowcy, operatorzy flot i ubezpieczyciele powinni się skupić”.
![Poniżej znajdują się nasze cztery krótkie wskazówki dotyczące ciśnienia w oponach oraz częstotliwość ich sprawdzania](https://i.dailymail.co.uk/1s/2024/06/11/14/85973347-13517611-image-a-11_1718111646764.jpg)
Poniżej znajdują się nasze cztery krótkie wskazówki dotyczące ciśnienia w oponach oraz częstotliwość ich sprawdzania
Niektóre linki w tym artykule mogą być linkami partnerskimi. Jeśli je klikniesz, możemy otrzymać niewielką prowizję. Pomaga nam to finansować This Is Money i zapewniać swobodę korzystania z niej. Nie piszemy artykułów promujących produkty. Nie pozwalamy, aby jakiekolwiek relacje handlowe wpływały na naszą niezależność redakcyjną.