Młodzi ludzie w mediach społecznościowych pokazują swoje 12-letnie butelki na wodę, swetry ze szkoły średniej z łatanymi dziurami i ściereczki kuchenne zrobione z pociętych starych koszulek.
Wszystko to wpisuje się w trend, który w ostatnich miesiącach szturmem zdobył media społecznościowe i nazywa się „underconsumption core” (podkonsumpcja). Użytkownicy chwalą się, że nadal wykorzystują rzeczy, które już posiadają, i ponownie wykorzystują domowe przedmioty zamiast kupować nowe, oszczędzając przy tym pieniądze.
„Ten niedostateczne spożycie „To naprawdę odświeżające, bo pokazuje, jak najlepiej wykorzystać to, co się ma” — powiedziała Christine Lan, mieszkająca w Montrealu twórczyni treści, która prezentuje swój styl życia skupiony na niedostatecznej konsumpcji i zrównoważonym rozwoju środowiska.
„(Lubię) doceniać wszystko, co mam, w pełni i upewniać się, że gdy już coś kupuję, jest to wykonane z dobrej jakości materiału i będzie trwałe”.
Lan odniosła początkowo sukces w mediach społecznościowych, gdy zamieściła post o tym, jak samodzielnie wykonuje kosmetyki, zamiast wydawać krocie w sklepach z kosmetykami.
Eksperci twierdzą, że tendencja do niedostatecznej konsumpcji jest w zasadzie nową wersją minimalizmu, której korzenie tkwią w obecnych warunkach gospodarczych i wysokim poziomie bezrobocia, który szczególnie dotknął ludzi młodych.
„Jeśli nie masz pracy lub zmagasz się z problemami finansowymi, to z pewnością trudno jest przesadzić z konsumpcją” – powiedział François Côté, dyrektor generalny firmy pożyczkowej Fig Financial.
Wiadomości i spostrzeżenia finansowe
dostarczane na Twój adres e-mail w każdą sobotę.
Otrzymuj cotygodniowe wiadomości o pieniądzach
Otrzymuj opinie ekspertów, sesje pytań i odpowiedzi na temat rynków, rynku nieruchomości, inflacji i informacji o finansach osobistych dostarczane w każdą sobotę.
Côté powiedział, że wielu Kanadyjczyków od jakiegoś czasu praktykuje trend niedostatecznej konsumpcji, ale media społecznościowe nagłośniły i znormalizowały to zachowanie.
Stopa bezrobocia w Kanadzie stale rośnie, osiągając 6,4 procent w lipcu, jak pokazują dane Statistics Canada, ponieważ wysokie stopy procentowe spowalniają gospodarkę. Jednak młodzi ludzie zostali szczególnie mocno dotknięci, a stopa bezrobocia wśród młodzieży osiągnęła 14,2 procent w lipcu.
Jak wynika z raportu BMO Economics, mimo że stopa bezrobocia wśród młodzieży jest zawsze wyższa niż w całej populacji, obecna jest najwyższą wartością bezrobocia od ponad dekady, niezwiązaną z pandemią.
Emily Gardner, wiceprezes działu produktów konsumenckich w Spring Financial, powiedziała, że coraz więcej młodych dorosłych skupia się na tym, co jest dla nich ważne i wydaje pieniądze bardziej rozważnie.
„Rdzeń niedostatecznej konsumpcji, ten hashtag może zostać przeniesiony” – powiedział Gardner.
„Jednak wierzę, że podstawowa idea świadomego wydawania pieniędzy i konsumpcji będzie się nadal rozwijać, a nie stanie się tylko chwilową modą”.
Dodała: „W obliczu utrzymujących się wyzwań gospodarczych ludzie chętniej przyjmują praktyki niedostatecznej konsumpcji — sposoby na bardziej zrównoważone i długoterminowe życie, a nie tylko krótkotrwały trend”.
Jennifer Wang, farmaceutka i twórczyni treści, od lat mówi o odpowiedzialnych zakupach i skupia się na edukowaniu swoich obserwatorów na temat tego, jak określać jakość ubrań. Opis jej profilu TikTok brzmi: „kupuj mniej, ale kupuj dobrze”.
Wang powiedział, że tendencję niedostatecznej konsumpcji należy traktować jako normalną konsumpcję.
„Nadmierna konsumpcja, którą widzimy, zwykle pochodzi od influencerów, którzy promują produkty” – powiedziała Wang. Ale przeciętna osoba nie konsumuje w takiej skali, dodała.
Wang powiedział, że coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, że nie musi wydawać pieniędzy na rzeczy, których nie zużyje przez długi czas.
Ale trudno jest powstrzymać impuls do zakupów. Wang powiedziała, że często zatrzymuje się i zadaje sobie kilka pytań kontrolnych, gdy rozważa zakup przedmiotu — „Czy mam już coś podobnego? Czy dobrze wykorzystam ten przedmiot?”
Dodała, że unikanie zakupów online i kupowanie w sklepach stacjonarnych pomaga jej również podejmować lepsze decyzje dotyczące zakupów.
Omar Fares, wykładowca w Ted Rogers School of Management na Toronto Metropolitan University, powiedział, że panuje błędne przekonanie co do tego, na czym tak naprawdę polega bycie zdrowym konsumentem.
„Nieporozumienie, że minimalizm w istocie oznacza: »Cóż, tak naprawdę nie kupuję i żyję bardzo oszczędnie. Ledwo zaspokajam swoje potrzeby«” – powiedział. „W dłuższej perspektywie powoduje to cierpienie emocjonalne”.
Fares powiedział, że należy zachować równowagę między wydatkami na cele użytkowe a nie pozbawianiem się podstawowych dóbr pod pretekstem minimalizmu lub niedostatecznej konsumpcji.
Realistyczny budżet może pomóc osiągnąć tę równowagę, twierdzi Côté z Fig Financial.
Podchodź do swojego życia osobistego jak do „mini-biznesu” – powiedział.
„Utworzenie budżetu, zrozumienie wydatków i opracowanie planu to pierwsze kroki prowadzące do zrównoważonej konsumpcji” – powiedział Côté.
Jak wyjaśnił, łatwiej wpaść w pułapkę skrajności — głównie nadmiernej konsumpcji — gdy nie ma się budżetu, i wpaść w pozornie niekończący się cykl niezapłaconych rat karty kredytowej.
© 2024 Prasa Kanadyjska