Home Biznes Nigeryjski urząd celny zgadza się na połączenie z systemem elektronicznym ECOWAS dotyczącym...

Nigeryjski urząd celny zgadza się na połączenie z systemem elektronicznym ECOWAS dotyczącym tranzytu towarów w korytarzu Abidżan-Lagos

14
0


Dyrektorzy generalni ds. ceł z Nigerii, Ghany i trzech sąsiednich krajów afrykańskich zgodzili się na podłączenie do elektronicznego połączonego systemu zarządzania towarami tranzytowymi ECOWAS (SIGMAT) w odniesieniu do towarów przewożonych korytarzem Abidżan-Lagos.

Umowa ma na celu ułatwienie handlu na korytarzu, m.in. poprzez elektroniczną wymianę informacji o towarach w tranzycie, w odróżnieniu od ręcznej dokumentacji na granicach.

Informacja ta została ujawniona w oświadczeniu opublikowanym na stronie ECOWAS strona internetowa w sobotę.

Dyrektorzy generalni służb celnych państw członkowskich korytarza Abidżan-Lagos (Beninu, Wybrzeża Kości Słoniowej, Ghany, Nigerii i Togo) spotkali się w Lomé w Togo, aby sfinalizować wdrożenie systemu SIGMAT w ramach swoich operacji.

Wdrożenie systemu SIGMAT w korytarzu Abidżan-Lagos

Zgodnie z oświadczeniem dyrektorzy generalni służb celnych państw członkowskich korytarza Abidżan-Lagos omawiali wdrożenie SIGMAT w celu zbadania sposobów i środków usuwania przeszkód w handlu towarami na wspomnianym korytarzu.

Spotkanie jest częścią realizacji zaleceń spotkania ministerialnego Grupy Zadaniowej ECOWAS Trade Liberalization Scheme (ETLS), które odbyło się w Kotonu w dniach 3–5 października 2023 r.

W swoim przemówieniu otwierającym spotkanie przewodniczący ETLS, dr Mohammed Ibn Chambas, powiedział, że ECOWAS powstało w oparciu o podwójną obietnicę swobodnego przemieszczania się i integracji gospodarczej, mając na celu osiągnięcie pokojowego i zamożnego regionu.

Podkreślił, że system SIGMAT przyspieszy mobilizację dochodów odpowiednich zainteresowanych stron.

„Dlatego też, w imieniu Grupy Zadaniowej ETLS, powitał inicjatywę SIGMAT, która jest odpowiedzią na troskę o bezpieczeństwo tranzytu między państwami członkowskimi, a jednocześnie przyczynia się do mobilizacji dochodów celnych, niezbędnych do finansowania rozwoju naszych państw.

„Potwierdził zaangażowanie Zespołu Zadaniowego we współpracę z administracjami celnymi w celu pełnego wdrożenia SIGMAT w całym regionie” – czytamy w oświadczeniu.

Na zakończenie spotkania powiedziano, że uczestnicy zgodzili się na przyjęcie e-hubu SIGMAT do września 2024 r.

W oświadczeniu czytamy częściowo,

„Po 48 godzinach szczerych rozmów administracje celne zdecydowały o podłączeniu do e-hub SIGMAT do końca września 2024 r. oraz zorganizowaniu działań podnoszących świadomość i szkoleniowych w zakresie SIGMAT dla swoich partnerów i administracji.

„Uczestnicy zaprosili również Komisję ECOWAS do podjęcia niezbędnych kroków w celu podłączenia pozostałych państw członkowskich ECOWAS do SIGMAT e-Hub do końca września 2024 r. oraz do utworzenia strony internetowej SIGMAT, która będzie służyć jako narzędzie komunikacji i informacji, aby zapewnić przejrzystość w funkcjonowaniu rozwiązania tranzytowego”.

Co powinieneś wiedzieć

System SIGMAT został uruchomiony przez ECOWAS w marcu 2019 r., ale po latach wiele państw członkowskich nie uwierzyło w niego ze względu na obawy dwustronne i handlowe.

System łączy ze sobą systemy informatyczne służb celnych państw ECOWAS i umożliwia zainteresowanym stronom śledzenie przepływu towarów różnymi korytarzami drogowymi, eliminując w ten sposób liczne punkty kontrolne i przerwy w dostawach na granicach państwowych.

Od 2023 roku administracje celne Beninu, Burkina Faso, Wybrzeża Kości Słoniowej, Ghany, Gwinei, Mali, Nigru, Senegalu i Togo zaakceptowały wdrożenie systemu SIGMAT.

W dniach 8 i 9 czerwca 2023 r. administracje celne Beninu, Burkina Faso, Wybrzeża Kości Słoniowej, Ghany, Gwinei, Mali, Nigru, Senegalu i Togo zostały poproszone o współpracę w celu wdrożenia systemu SIGMAT w korytarzu Abidżan-Lagos.

Korytarz łączy stolicę handlową Wybrzeża Kości Słoniowej – Abidżan – z Lagos w Nigerii, łącząc Ghanę (Akrę), Togo (Lome) i Benin (Kotonu).

Według Afrykańskiego Banku Rozwoju korytarz Abidżan-Lagos ma długość około 1080 kilometrów, a jego koszt szacuje się na 15,6 miliardów dolarów.

Po ukończeniu budowy planowana jest budowa połączenia między największymi i najbardziej dynamicznymi gospodarczo miastami Afryki, w tym Abidżanem, Akrą, Kotonu, Lomé i Lagosem.

Obejmuje również znaczną część ludności Afryki Zachodniej i łączy ruchliwe porty morskie obsługujące kraje śródlądowe, takie jak Burkina Faso, Mali i Niger.

Osiem miesięcy temu prezes Afrykańskiego Banku Rozwoju (AfDB), dr. Akinwumi Adesina, poinformował, że korytarz autostradowy Abidżan-Lagos skutecznie pozyskał 15,5 miliardów dolarów inwestycji.



Source link