Europejskie akcje spółek z branży lotniczej i obronnej straciły ponad 11 miliardów funtów po tym, jak ostrzeżenie o zyskach Airbusa wywołało falę szoku w całym sektorze.
Akcje producenta samolotów spadły o 9,4 procent po obniżeniu prognoz na ten rok i ujawnieniu kwoty 760 milionów funtów nałożonej na borykający się z problemami oddział kosmiczny.
Po aktualizacji ogólnokontynentalny indeks akcji spółek z branży lotniczej i obronnej spadł o prawie 4%.
Silne turbulencje: akcje Airbusa spadły o 9,4% po tym, jak producent samolotów obniżył prognozy na ten rok i ujawnił obciążenie w wysokości 760 mln funtów na przeżywający kłopoty oddział kosmiczny
Analitycy stwierdzili, że ostrzeżenie dotyczące zysków było „oszałamiające”, a obniżenie wytycznych dotyczących dostaw było „prawdziwym zaskoczeniem”.
Spowodowało to spadek udziałów w dostawcach i konkurentach, które rosły wraz z ożywieniem podróży lotniczych po pandemii i napięciami geopolitycznymi, które zmusiły rządy do wzmocnienia swojej obrony.
Akcje firmy Rolls-Royce, której akcje wzrosły w ciągu ostatniego roku o ponad 200 procent, spadły wczoraj aż o 4,9 procent.
Odrobiła większość strat i zakończyła sesję spadkiem o 1,1% przy cenie 466 pensów. Cena akcji Babcocka zakończyła dzień ponad 3-procentowym spadkiem na poziomie 533 pensów.
Akcje notowanej na giełdzie w Londynie firmy Melrose Industries, dostawcy technologii lotniczych i kosmicznych, spadły o 2,3 procent, do 567,8 pensów.
Brytyjski gigant obronny BAE Systems odnotował, że jego akcje spadły o 1,1% do 1337 pensów. Producent materiałów wybuchowych Chemring spadł o 1 procent do 379 pensów.
Kapitalizacja rynkowa indeksu Stoxx Europe Total Market Aerospace and Defence Index spadła z 296 miliardów funtów do 284 miliardów funtów, co oznacza spadek o około 4 procent.
Nastąpiło to po szokującej aktualizacji, w której Airbus oznajmił, że w tym roku zbuduje mniej samolotów.
Firma, której siedziba znajduje się w Holandii, dostarczy zaledwie 770 samolotów zamiast planowanych 800 z powodu problemów z łańcuchem dostaw, które wpłynęły na silniki, konstrukcje samolotów i wyposażenie kabiny.
Firma opóźniła plany zwiększenia produkcji najlepiej sprzedającego się modelu A320neo o rok, do 2027 r.
Prognozę podstawowego dochodu operacyjnego firmy na ten rok obniżono z kwoty 5,5–5,9 mld funtów do 4,6 mld funtów.
Oczekiwania dotyczące wolnych przepływów pieniężnych obniżono z 3,4 miliarda funtów do 2,9 miliarda funtów.
Tymczasem Airbus powiedział, że w pierwszej połowie roku po przeglądzie jednostki kosmicznej poniesie 760 milionów funtów.
Dyrektor naczelny Guillaume Faury powiedział analitykom: „W tej chwili stoimy w obliczu trudności. Musimy przegryźć kulę.
Analitycy Deutsche Bank twierdzą, że gigant lotniczy wydał „ostrzeżenie o oszałamiających zyskach”, po tym jak bank obniżył rekomendację dla akcji spółki do „trzymaj”.
Analityk Deutsche Bank, Christophe Menard, powiedział: „Łańcuch dostaw pozostaje bardzo dziką kartą w Airbusie.
„Jesteśmy zaniepokojeni nagłą zmianą wytycznych firmy dotyczących dostaw. Obniżenie wskazówek dotyczących dostawy jest prawdziwą niespodzianką. Sprawia wrażenie, że Airbus nie ma pełnej kontroli nad łańcuchem dostaw.
PLATFORMY INWESTYCYJNE DIY
AJ Bella
AJ Bella
Łatwe inwestowanie i gotowe portfele
Hargreavesa Lansdowna
Hargreavesa Lansdowna
Bezpłatne pomysły na handel funduszami i inwestycje
inwestor interaktywny
inwestor interaktywny
Inwestowanie ze stałą opłatą od 4,99 GBP miesięcznie
eToro
eToro
Inwestowanie w akcje: społeczność licząca ponad 30 milionów osób
Handel 212
Handel 212
Bezpłatny handel akcjami i brak opłat za prowadzenie konta
Linki partnerskie: Jeśli kupisz produkt This is Money, możesz otrzymać prowizję. Te oferty są wybierane przez naszą redakcję, ponieważ naszym zdaniem warto je wyróżnić. Nie wpływa to na naszą niezależność redakcyjną.