Wadliwa technologia, brak prowadzenia pojazdu przez miesiąc i brakujące e-maile to tylko niektóre z powodów, dla których kierowcy nagle anulowali ubezpieczenie samochodu oparte na telematyki – wynika ze skarg.
Wielu ubezpieczycieli samochodowych korzysta z oprogramowania telematycznego do monitorowania sposobu jazdy kierowców i odpowiedniego ustalania składek, oferując duże zniżki za bezpieczne korzystanie z dróg. Śledzenie to opiera się na „czarnej skrzynce” zamontowanej w samochodzie, technologii znajdującej się w smartfonie kierowcy lub kombinacji obu.
Na takie ubezpieczenia najczęściej decydują się młodzi kierowcy, którzy mogą przeznaczyć na nie 10 procent swojej pensji na ubezpieczeniu samochodu ponieważ ubezpieczyciele postrzegają je jako bardziej ryzykowne.
Jednak wielu kierowców przykuło uwagę drobnym drukiem, co może prowadzić do niespodziewanego anulowania polis.
Luka pokoleniowa: młodsi kierowcy chętniej akceptują monitorowanie umów ubezpieczenia telematycznego w zamian za niższe składki, ponieważ w przeciwnym razie mogą być nieopłacalne
Ma to nieproporcjonalny wpływ na młodych kierowców, ponieważ muszą oni informować przyszłych ubezpieczycieli o odwołaniu przejazdu, co może jeszcze bardziej podnieść ich składki.
Kierowcy zgłaszają, że ich polisy telematyczne zostały anulowane z pozornie drobnych powodów, takich jak nieprowadzenie pojazdu przez 28 dni, brak e-maila z ostrzeżeniem, wyłączenie Bluetooth w telefonie, niski poziom naładowania baterii telefonu i nieprawidłowe działanie technologii telematycznej.
Przypadki te przedstawiono w decyzjach wydanych w 2024 r. przez Rzecznika ds. Usług Finansowych (FOS) w sprawie nieuzasadnionych anulowań, z czego 35 zostało podtrzymanych na korzyść konsumenta.
Dlaczego zasady dotyczące telematyki są anulowane?
W jednym przykładzie ubezpieczyciel Advantage anulował polisę kierowcy panny T., ponieważ jej samochód nie zarejestrował żadnych przejazdów przez 28 dni.
Advantage jest ubezpieczycielem, którego właścicielem jest broker ubezpieczeniowy Hastings i którego firma Hastings Direct wykorzystuje w swojej polisie telematycznej YouDrive.
Klauzula 28-dniowego okresu jest powszechnym wymogiem wielu polis telematycznych, ponieważ ubezpieczyciele twierdzą, że długie okresy braku danych mogą świadczyć o prowadzeniu samochodu bez włączonej funkcji rejestracji, a także nie zapewniać możliwości ubezpieczenia ryzyka. Okres wypowiedzenia w wielu przypadkach wynosi zaledwie siedem dni.
Jednakże w przypadku pani T. po prostu podróżowała za granicę bez samochodu, który stał nieruchomo.
Anulowanie było szokiem, ponieważ Advantage polegała wyłącznie na wysyłaniu e-maili, które nieprzeczytane trafiły do folderu ze śmieciami.
Utrzymywała, że została pozbawiona ubezpieczenia, co stanowi „plamę na jej charakterze” i że teraz będzie musiała zapłacić więcej za ubezpieczenie. Powiedziała też, że aby się poruszać, musi korzystać z transportu publicznego.
FOS stwierdził, że Advantage zachowała się nieuczciwie i powinna była bardziej się postarać o komunikację przed anulowaniem polisy. Rzecznik nakazał ubezpieczycielowi usunięcie wszystkich zapisów dotyczących anulowania ubezpieczenia i wypłacenie 250 funtów odszkodowania.
Drugi przykład, także z Advantage, dotyczył kierowcy pana K. anulowania umowy ubezpieczenia samochodu z powodu klauzuli 28-dniowej. Powtórzę raz jeszcze: po prostu nie jeździł zbyt często samochodem i FOS stanął po jego stronie.
W innym przykładzie stwierdzono, że spółka West Bay Insurance niesłusznie anulowała polisę telematyczną ze względu na „nadmierną prędkość”, która w rzeczywistości była błędem technologicznym.
Ubezpieczyciel nagrał kierowcę, pana F, jadącego z prędkością do 280 km/h, i podarł jego polisę.
Ale te nagrania nie mogą być dokładne.
Po pierwsze, jego samochód miał tylko 1-litrowy silnik i według producenta rozwijał prędkość maksymalną 150 km/h. Po drugie, odnotowano również, że samochód pana F. pokonywał dystans do 57 mil z prędkością poniżej 16 mil na godzinę, co jest nieprawdopodobnie niską prędkością.
West Bay rozpoznał, że rejestruje nieprawidłowe prowadzenie pojazdu przez pana F. w lutym 2024 r., kiedy zarejestrował jego przekroczenie prędkości 300 km/h, ale w marcu i tak anulował polisę.
FOS nakazał spółce West Bay anulowanie zaległych opłat pana F., dokonanie częściowego zwrotu kosztów, zapłatę odszkodowania w wysokości 250 funtów oraz usunięcie wszelkich zapisów dotyczących anulowania.
Inny przykład dotyczy sytuacji, w której ubezpieczyciel Ageas odrzucił roszczenie z tytułu polisy telematycznej, ponieważ uważał, że kierowca, pan A, jechał bez podłączonej czarnej skrzynki telematycznej.
Polityka ta wymagała od pana A zainstalowania na swoim telefonie aplikacji, która powinna łączyć się z fizyczną skrzynką telematyczną zamontowaną na stałe w pojeździe.
Polityka wymagała również, aby podczas każdej podróży jego telefon był naładowany do poziomu co najmniej 10 procent i miał włączoną funkcję Bluetooth, co jest wspólną cechą wielu umów ubezpieczenia telematycznego.
Rzecznik zdecydował, że „Generalnie jestem raczej przekonany niż nie, że wystąpił problem z działaniem urządzenia telematycznego Ageas” i zwrócił się do ubezpieczyciela o wypłatę odszkodowania.
Co mówią ubezpieczyciele i brokerzy
Rzecznik Advantage powiedział: „Jeśli klient nie zastosuje się do warunków polisy – wyraźnie określonych podczas zakupu i wprowadzenia na pokład – może zostać anulowana polisa.
„Jedną z najczęstszych przyczyn odwoływania rezerwacji przez klientów jest prowadzenie pojazdu i korzystanie z telefonu komórkowego. Komunikujemy się z klientami na wiele różnych sposobów (e-mailem, SMS-em i listem), aby powiadomić ich i omówić z nimi wszelkie przypadki anulowania rezerwacji, jednak przyznajemy, że w niektórych przypadkach podtrzymanych przez FOS nasza komunikacja mogła być lepsza.
„Zawsze staramy się ulepszać obsługę naszych klientów, a niektóre z naszych procesów zostały ulepszone od czasu tych przypadków”.
Rzecznik Ageas powiedział: „Obecna oferta ubezpieczeń telematycznych Ageas jest sprzedawana za pośrednictwem brokerów, ponieważ nie sprzedajemy ani nie serwisujemy urządzeń objętych polisą telematyczną. Obecnie współpracujemy z naszymi partnerami-brokerami, aby przyjrzeć się poruszonym tutaj kwestiom, aby mieć pewność, że ubezpieczający rozumieją, co muszą zrobić, aby mieć pewność, że ich polityka telematyczna jest ważna.
Rzecznik West Bay powiedział: „West Bay Insurance bardzo poważnie podchodzi do obsługi klienta i zawsze jesteśmy zaniepokojeni, gdy dowiadujemy się, że klient miał złe doświadczenia. Badamy, co wydarzyło się w tym przypadku, ponieważ chcemy mieć pewność, że ubezpieczający otrzymają najlepszą obsługę.
Niektóre linki w tym artykule mogą być linkami partnerskimi. Jeśli je klikniesz, możemy otrzymać niewielką prowizję. Pomaga nam to finansować This Is Money i zapewniać swobodę korzystania z niej. Nie piszemy artykułów promujących produkty. Nie pozwalamy, aby jakiekolwiek relacje handlowe wpływały na naszą niezależność redakcyjną.