Home Biznes Projekt kolei Kano-Niger spowoduje przesiedlenie 12 695 domów i 2 064 aktywów...

Projekt kolei Kano-Niger spowoduje przesiedlenie 12 695 domów i 2 064 aktywów w Nigerii – raport

21
0


Według raportu Environmental Resources Management (ERM) i EnvAccord Limited, budowa linii kolejowej Kano-Niger doprowadzi do znacznych przesiedleń.

Raport zlecony przez Africa Finance Corporation (AFC) ujawnia, że ​​projekt ten doprowadzi do utraty 12 695 domów mieszkalnych i 2064 dodatkowych aktywów w wielu stanach w północnej Nigerii.

Szczegółowe ustalenia przedstawiono w ocenie należytej staranności w zakresie środowiska i społeczeństwa (ESDD) przeprowadzonej dla proponowanej linii kolejowej.

Co najmniej 19 238 osób dotkniętych problemami ekonomicznymi

Według raportu przesiedlenia dotkną 19 238 osób pod względem ekonomicznym i doprowadzą również do przesiedlenia wielu społeczności wzdłuż trasy kolejowej.

Zauważono: „Projekt obejmie 122 społeczności w 25 LGA w trzech stanach Nigerii oraz 11 społeczności w trzech gminach w Republice Nigru. Ponadto, zgodnie z raportem uzupełniającym RAP, przesiedlenia fizyczne i ekonomiczne będą wiązać się z utratą 12 695 domów mieszkalnych, utratą 2 064 aktywów uzupełniających i 19 238 przesiedleń ekonomicznych.

Oddziaływanie projektu na środowisko i społeczeństwo uznano za znaczące, co czyni go inwestycją kategorii A w ramach systemów kategoryzacji ryzyka Międzynarodowej Korporacji Finansowej (IFC) i Equator Principles 4 (EP4).

Ocena obejmuje trasę kolejową o długości 393 kilometrów, która przebiega przez stany Kano, Jigawa i Katsina w Nigerii i sięga do Maradi w Republice Nigru.

Oczekuje się, że projekt, który obejmuje budowę 13 stacji i kilku budynków pomocniczych, poprawi infrastrukturę transportową między Nigerią a Nigrem.

Jednakże skala przesiedleń opisana w raporcie wzbudziła obawy dotyczące wpływu projektu na społeczeństwo, zwłaszcza w społecznościach nim dotkniętych.

Mimo tych wyzwań raport wskazuje, że negatywne skutki można złagodzić poprzez odpowiednie zabezpieczenia społeczne i planowanie przesiedleń, choć nadal pozostaje wiele do zrobienia, aby dostosować praktyki w zakresie odszkodowań i przesiedleń do standardów międzynarodowych.

Słabe odszkodowanie

Kluczowym aspektem projektu podkreślonym w raporcie jest kwestia przejmowania gruntów i przymusowych przesiedleń.

Ocena wykazała rozbieżności między stawkami odszkodowań za grunty w Nigerii a standardami wymaganymi na mocy międzynarodowych wytycznych.

W raporcie wskazano konkretnie, że odszkodowanie za utratę budynków, upraw i drzew jest ustalane na podstawie stawek rządowych, bez uwzględniania inflacji i zgodności z ustawą o użytkowaniu gruntów.

W rezultacie pokrzywdzona została znaczna liczba osób, zwłaszcza w społeczności Jiba w samorządzie lokalnym Sandanmu w stanie Katsina, gdzie odszkodowania początkowo wypłacono niewłaściwym osobom, co może świadczyć o bezprawnym zachowaniu w trakcie procesu.

Ponadto w raporcie wskazano, że osoby nielegalnie zamieszkałe na tych terenach i osoby nieposiadające formalnych praw do ziemi nie kwalifikują się do odszkodowania, co jest praktyką niezgodną z wymogami IFC.

Zasoby wspólne, którym przysługują prawa zwyczajowe, są również wyłączone z rekompensaty. Raport sugeruje, że ta luka wymaga pilnego przeglądu w ramach kolejnych aktualizacji projektu.

Wyniki wskazują, że problem utraty gruntów i jego wpływu na wrażliwe grupy społeczne, zwłaszcza w kontekście przesiedleń, nadal nie jest odpowiednio rozwiązywany.

Co powinieneś wiedzieć

  • W zeszłym miesiącu ambasador Portugalii w Nigerii, Jorge Adao Martins Dos Santos, ogłosił, że budowa linii kolejowej Kano-Maradi ze stanu Kano do Maradi w Republice Nigru, realizowana przez firmy portugalskie, zostanie ukończona w ciągu dwóch lat.
  • Na początku marca tego roku minister transportu, senator Said Ahmed Alkali ogłosił, że Nigeria pozyskała 1,3 miliarda dolarów finansowania na dokończenie linii kolejowej łączącej Kano, największe miasto regionu północnego, z Maradi w Nigrze.
  • Według Alkali, China Civil Engineering Construction Company (CCECC) sfinansuje 85% projektu, a pozostałe 15% będzie pochodzić z Africa Development Bank (AfDB).



Source link