- Według ABI typowy kierowca płaci obecnie 612 funtów rocznie za ubezpieczenie samochodu
Składki na ubezpieczenie samochodu spadły o 2 procent w okresie od lipca do września 2024 r., a przeciętny kierowca płaci obecnie 612 funtów rocznie za ubezpieczenie.
Ostatni spadek składek następuje po kolejnym Spadek o 2 proc Według organizacji branżowej Stowarzyszenia Brytyjskich Ubezpieczycieli między kwietniem a czerwcem 2024 r.
Nie przyniesie to jednak niewielkiej ulgi kierowcom, którzy nadal płacą za ubezpieczenie samochodu o ponad 40 procent więcej niż dwa lata temu – latem 2022 r. typowa składka wynosiła 436 funtów.
ABI stwierdziło, że pomimo niedawnego spadku cen składki pozostały wysokie ze względu na wysokie koszty roszczeń i ogólną inflację cen dla ubezpieczycieli i warsztatów.
Wszystko się składa: wysokie koszty ubezpieczenia samochodu zwiększają ból związany z ogólnym wzrostem rachunków
W sumie ubezpieczyciele wypłacili 2,9 miliarda funtów z tytułu roszczeń z tytułu ubezpieczeń komunikacyjnych w trzecim kwartale 2024 r., co oznacza wzrost o 14% w porównaniu z 2,5 miliarda funtów wypłaconych w tym samym okresie ubiegłego roku.
Chociaż średnia wypłacona kwota odszkodowania utrzymywała się na stałym poziomie od drugiego kwartału 2024 r. do trzeciego kwartału 2024 r. i wyniosła 4800 funtów, była ona o 8% wyższa niż w trzecim kwartale 2023 r.
Koszty napraw wyniosły w tym kwartale 2 miliardy funtów, czyli o 26 procent więcej niż w trzecim kwartale 2023 roku.
Średnia liczba roszczeń z tytułu kradzieży pojazdu spadła w trzecim kwartale 2024 r. o 7 procent w porównaniu z trzecim kwartałem 2023 r. do 12 200 funtów, ale kradzież pojazdu wzrosła o 17 procent do 3000 funtów.
Według konsultantów EY ubezpieczyciele samochodowi wypłacili w 2023 r. 1,13 funta odszkodowań za każdego funta zebranego składki.
Krytycy twierdzą jednak, że podwyżki składek zaprzeczają faktowi, że największy pojedynczy koszt, jaki ponoszą składki na ubezpieczenie samochodu – roszczenia z tytułu obrażeń ciała – to rzut.
Powyższa kwota 1,13 funta nie uwzględnia środków pieniężnych ubezpieczycieli uzyskanych z inwestycji, które mogą być znaczne.
Dyrektor ds. ogólnej polityki ubezpieczeniowej ABI, Mervyn Skeet, powiedział: „Chociaż nasze najnowsze dane pokazują drugi z rzędu kwartalny spadek średnich składek na ubezpieczenie komunikacyjne, wiemy, że branża w dalszym ciągu stoi przed znaczną presją kosztową, a cena ubezpieczenia pozostaje obciążeniem dla finansów gospodarstw domowych.
„Jesteśmy zdeterminowani, aby zrobić wszystko, co w naszej mocy, aby wesprzeć kierowców”.
W zeszłym miesiącu Rząd zażądał odpowiedzi w sprawie rosnących kosztów ubezpieczenia samochodu.
A Przegląd pracy przepytuje ubezpieczycieli o osoby najbardziej dotknięte rosnącymi kosztami, w tym mniejszości etniczne, osoby o niższych dochodach oraz starszych i młodych kierowców.
Grupa zadaniowa zajmująca się tą kwestią składa się z grup branżowych i liderów konsumenckich, takich jak Stowarzyszenie Brytyjskich Ubezpieczycieli (ABI), Citizens Advice, Which? i Porównaj rynek, a także organy regulacyjne zajmujące się ubezpieczeniami.