Agencja Moody’s Ratings prognozuje znaczny wzrost wydatków odsetkowych Nigerii, szacując wzrost produktu krajowego brutto (PKB) w 2024 r. o 1%.
Prognoza ta pojawia się w momencie, gdy zaostrzone warunki pieniężne podwyższają rządowe stopy procentowe dla pożyczek w walucie lokalnej, która pozostaje głównym źródłem finansowania ze względu na ograniczone środowisko finansowania zewnętrznego.
Według Moody’s najnowsze prognozy dla Nigeriiten wzrost stóp procentowych, ze średnio 12,8% w 2023 r. do 19,7% w pierwszych pięciu miesiącach 2024 r., sprawi, że wydatki odsetkowe pochłoną 36% dochodów budżetowych.
Stwierdzono: „Zaostrzone warunki monetarne powodują, że rządowe stopy procentowe pożyczek w walucie lokalnej osiągają wyższy poziom, ze średnio 12,8% w 2023 r. do 19,7% w okresie od stycznia do maja 2024 r.
„Ponieważ rząd zaciąga pożyczki głównie na rynkach krajowych, będzie to miało znaczący wpływ na wydatki odsetkowe, które, jak oczekujemy, wzrosną o 1 procent PKB w 2024 r. i pochłoną 36% dochodów budżetowych”.
Agencja ratingowa podkreśliła kilka zagrożeń dla planów konsolidacji fiskalnej Nigerii, w tym wyższy koszt dotacji do ropy naftowej i potencjalne wprowadzenie dodatkowych środków w celu wsparcia osób najbardziej dotkniętych szokiem inflacyjnym.
Czynniki te stwarzają zagrożenie dla stabilności gospodarczej kraju, powodując stale rosnące wydatki odsetkowe.
Deficyt budżetowy osiągnie 7% PKB
Agencja Moody’s spodziewa się ponadto, że deficyt budżetowy Nigerii znacznie wzrośnie do około 7% PKB w 2024 r. ze względu na liczne przeszkody dla konsolidacji fiskalnej.
Zauważyło że słabości instytucjonalne i zwiększone ryzyko społeczne, pogłębione przez inflację dotykającą ludność o wysokim wskaźniku ubóstwa i ograniczonym dostępie do podstawowych usług, stanowią krytyczne ograniczenia kredytowe.
Chociaż nowa administracja stara się poprawić przestrzeganie przepisów podatkowych w celu zwiększenia dochodów, Moody’s sugeruje, że jest mało prawdopodobne, aby te wysiłki zrównoważyły utrzymującą się presję wydatkową.
Agencja ratingowa zauważyła: „Oczekujemy, że deficyt budżetowy znacznie się zwiększy w 2024 r. do około 7% PKB w obliczu licznych przeszkód dla rządowych planów konsolidacji fiskalnej. Co więcej, głównymi ograniczeniami kredytowymi są słabości instytucjonalne i zwiększone ryzyko społeczne, ponieważ inflacja wpływa na ludność charakteryzującą się wysokim wskaźnikiem ubóstwa i ograniczonym dostępem do podstawowych usług. Chociaż nowa administracja pracuje nad podniesieniem bardzo niskiego poziomu przestrzegania przepisów podatkowych, jest mało prawdopodobne, aby wyższe wpływy w pełni zrównoważyły utrzymującą się presję wydatkową”.
Ponadto ponowne wprowadzenie znacznych dopłat do paliw, wynikające z dewaluacji nairy bez towarzyszącej temu podwyżki cen pomp, oraz zaproponowany budżet uzupełniający w wysokości NOczekuje się, że kwota 6,7 biliona (2% PKB) przeznaczona na zaradzenie wpływowi wysokiej inflacji na sektory zdrowia, opieki społecznej, rolnictwa i energetyki jeszcze bardziej nadwyręży zasoby fiskalne.
Niepewne perspektywy fiskalne
Moody’ego dalej maluje niepewne perspektywy fiskalne dla Nigerii. Chociaż dewaluacja nairy może zwiększyć wartość wydobycia ropy naftowej w rachunkach rządowych, przyszła produkcja ropy jest nadal obciążona płatnościami z tytułu różnych pożyczek zabezpieczonych ropą zaciągniętych przez państwową NNPC, co ogranicza potencjalne zyski.
- Wydatki na dopłaty do paliw prawdopodobnie pozostaną znaczne, choć będą stopniowo spadać.
- Agencja prognozuje nieznaczną poprawę deficytu budżetowego o 0,5% PKB w 2025 r. w związku z oczekiwanymi reformami poboru dochodów zwiększającymi dochody poza ropą naftową.
- Jednakże przy utrzymującej się inflacji pozostaje ryzyko, że wyższe koszty pożyczek rządowych i dodatkowa presja na wydatki socjalne mogą osłabić zaufanie i płynność rynku, prowadząc do spiralnego wzrostu stóp procentowych.
- Moody’s doszedł do wniosku, że ratingi Nigerii można podnieść, jeśli skutecznie ograniczy się ryzyko związane z wyższą inflacją i trudnościami fiskalnymi wynikającymi ze zwiększonych kosztów pożyczek rządowych i niższych dochodów z ropy naftowej oraz jeśli konsolidacja fiskalna będzie wspierać wysiłki zacieśnienia polityki pieniężnej mające na celu kontrolę inflacji.
- I odwrotnie, obniżenie ratingu może nastąpić, jeśli inflacja się pogorszy, a dostęp rządu do finansowania pozostanie bardzo ograniczony, co doprowadzi do kryzysu płynności charakteryzującego się gwałtownym wzrostem stóp procentowych i płatności.