Home Biznes Ze skutkami 20-procentowej inflacji za trzy lata jeszcze przez jakiś czas będziemy...

Ze skutkami 20-procentowej inflacji za trzy lata jeszcze przez jakiś czas będziemy mieli do czynienia, ostrzega LEE BOYCE

11
0


Radować się. Bank Anglii ujarzmił smoka inflacji i po raz pierwszy od lipca 2021 r. obniżył go do legendarnego celu na poziomie 2 procent.

Jednak analizując dane Urzędu Statystyk Krajowych, z naszej analizy wynika, że ​​od tego czasu inflacja osiągnęła ogółem 20 procent, ponieważ gospodarstwa domowe zmagały się z wyższymi kosztami wszystkiego, kryzysem.

Niektórzy być może byliby w stanie znieść podwyżki cen bez spocenia się, ale wielu innych miało nieszczęście, próbując dotrzymać kroku bestii inflacyjnej.

W dużej mierze dramat inflacyjny był spowodowany skokami cen energii po zakończeniu blokady i globalnym konflikcie – efekt domina dotknął prawie wszystkie firmy, a dodatkowe koszty zostały następnie przeniesione na klientów.

Rachunki, rachunki, rachunki: ostatnie kilka lat było brutalne dla naszych finansów osobistych – łącznie z rosnącymi kosztami cotygodniowego sklepu w supermarkecie

Obecnie na południowym wschodzie trudno jest znaleźć flat white za mniej niż 3,50 funta lub kufel piwa za 6,50 funta, a w całym kraju zmagamy się z wyższymi rachunkami za energię, rosnącymi cenami w supermarketach, firmami telekomunikacyjnymi narzucającymi niebotyczne podwyżki wynikające z inflacji, a to wszystko przed uwzględnieniem podwyżek podatków lokalnych, gwałtownego wzrostu kosztów kredytów hipotecznych i wynajmu, żeby wymienić tylko kilka.

Te wartości nie zaczną nagle spadać. Punkty cenowe zostały ustalone. W wyimaginowanym koszyku 700 towarów i usług, który reprezentuje to, co kupują gospodarstwa domowe, ceny w roku poprzedzającym maj nadal wzrosły o 2 procent.

To jeszcze bardzo daleko, kiedy inflacja osiągnęła najwyższy poziom w październiku 2022 r. i wyniosła 11,1%, najwięcej od 40 lat.

Ale łatwość inflacji nie oznacza, że ​​ceny magicznie spadają. Niektóre produkty w tym koszyku stały się tańsze, ale ogólnie rzecz biorąc, koszyk nadal rośnie – tylko nie tak szybko.

Tak, wzrost płac jest stały – i od połowy ubiegłego roku przewyższa inflację – ale jego znaczna część została wyssana przez ogólnie rosnące rachunki.

Nasze finanse osobiste były gorącym tematem wyborów w przyszłym miesiącu, a wszystkie główne partie polityczne przedstawiają obecnie w swoich manifestach, co planują zrobić i jak według nich mogą to sfinansować (i oczywiście wiele z nich jest niejasnych, mówiąc to delikatnie).

Według ONS do złagodzenia rocznej inflacji przyczynił się „wkład w dół” w ośmiu działach, częściowo skompensowany „wkład w górę” w dwóch.

Największy spadek nastąpił w przypadku żywności i napojów bezalkoholowych, gdzie ceny wzrosły o 1,7 proc. do maja 2024 r. To najniższy wynik od października 2021 r. i oznacza 14 miesięcy łagodzenia polityki pieniężnej, w porównaniu z niedawnym najwyższym poziomem 19,2 proc. w marcu 2023 r.

ONS twierdzi, że główną przyczyną spadku w tej kategorii było połączenie chleba i płatków zbożowych, warzyw, cukru, dżemów, syropów, czekolady i wyrobów cukierniczych. W każdym przypadku ceny spadły w okresie od kwietnia do maja tego roku, w porównaniu z miesięcznym wzrostem rok temu.

Jak jednak wskazuje Jednostka ds. Wywiadu ds. Energii i Klimatu, w ciągu ubiegłych trzech lat koszyk niektórych podstawowych artykułów spożywczych wzrósł o 40 procent.

Mówi, że koszyk towarów – obejmujący ziemniaki, ryż, brokuły i kawę – wzrósł w tym czasie z 23,73 funtów do 33,96 funtów.

Na przykład cena butelki oliwy z oliwek wzrosła od czerwca 2021 r. o 136 procent, z 3,64 funta do 8,60 funta.

Cena worka cukru wzrosła o 72 procent, do 1,19 funta z 69 pensów, a cena ziemniaków wzrosła o 49 procent, co oznacza wzrost o 19 procent od zaledwie grudnia 2023 roku.

Mówi, że 2,5-kilogramowy worek spudów kosztuje obecnie 2,20 funta, w porównaniu z 1,85 funta w ciągu zaledwie kilku miesięcy, po rekordowej mokrej jesieni i zimie, która dotknęła zbiory ziemniaków w Wielkiej Brytanii.

Zauważa: „Chociaż inflacja od początku roku spadła, ceny utrzymują się na rekordowym poziomie, a w przypadku wielu produktów spożywczych nie spadły, odkąd zaczęły gwałtownie rosnąć w drugiej połowie 2021 r.”.

Inne obszary, w których według ONS nastąpiło złagodzenie, to rekreacja i kultura oraz meble i artykuły gospodarstwa domowego.

Transport zapewnił zrównoważenie wzrostu, głównie dzięki wyższym kosztom tankowania samochodu w porównaniu z rokiem ubiegłym – choć odnotował, że ceny samochodów używanych znacznie spadły.

Karalne podwyżki cen artykułów pierwszej potrzeby, takich jak żywność i energia, nastąpiły w związku z gwałtownym wzrostem kosztów wynajmu i kredytu hipotecznego dla większości osób.

Podstawowe pytanie brzmi: czy Bank podejmie działania i zacznie obniżać stopę bazową? Jeżeli domysły rynku są trafne, prawdopodobieństwo, że dzisiaj nastąpi niespodziewana obniżka, jest znikome lub zerowe, podczas gdy w sierpniu szanse wzrosły pomimo osiągnięcia 2%.

Presja na obniżkę stóp procentowych prawdopodobnie wzrośnie, co potencjalnie pomoże w obniżeniu kosztów pożyczek osobistych – ale gwiazdy będą musiały się dopasować, aby przekonać więcej członków RPP do obniżek.

Co ważne, podczas gdy miara inflacji CPI wynosi 2 proc., stopa bazowa – nie uwzględniająca żywności i energii – wyniosła 3,5 proc., a inflacja usług nadal kształtuje się na poziomie 5,7 proc.

Istnieje również ryzyko, że inflacja ponownie wzrośnie od chwili obecnej do końca roku, a najprawdopodobniej przyczyną tego będzie ograniczenie rachunków za energię przez Ofgem – eksperci z Cornwall Insight uważają, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy może to wynieść 1762 funtów. rocznie w porównaniu do 1568 funtów w okresie od lipca do września.

Byłby to typowy wzrost o 12,3 procent, który ponownie odbiłby się na naszych miesięcznych wydatkach.

Smok inflacyjny jest senny – ale nie do końca.

Niektóre linki w tym artykule mogą być linkami partnerskimi. Jeśli je klikniesz, możemy otrzymać niewielką prowizję. Pomaga nam to finansować This Is Money i zapewniać swobodę korzystania z niej. Nie piszemy artykułów promujących produkty. Nie pozwalamy, aby jakiekolwiek relacje handlowe wpływały na naszą niezależność redakcyjną.



Source link