Home Rozrywka Camden International Film Festival ogłasza nagrody dla filmów „Kix”, „Patrice: The Movie”,...

Camden International Film Festival ogłasza nagrody dla filmów „Kix”, „Patrice: The Movie”, „A Fidai Film” i innych

12
0


Os 20o Międzynarodowy Festiwal Filmowy Camden zakończył stacjonarną część wydarzenia na wybrzeżu stanu Maine ogłoszeniem nagród w kilku kategoriach, w tym w jednej, która umożliwi filmowcom udział w wyścigu o Oscara.

KixDokument nakręcony w Budapeszcie na Węgrzech zdobył prestiżową nagrodę Harrell Award CIFF. Bálint Révész i Dávid Mikulán wyreżyserowali film, który śledzi podróż Sanyi od „niegrzecznego” 8-latka do młodego dorosłego potrzebującego drugiej szansy.

„Choć istnieje wiele imponujących filmów, które dają nam panoramiczny obraz upadku instytucji i społeczeństwa, (Kix) pokazało nam, jak to było od samego początku”, napisało jury Harrell, w którego skład weszli Poh Si Teng, Bing Liu i Courtney Sexton. „Było delikatne i surowe, i uchwyciło człowieczeństwo na przestrzeni dziejów”.

Jury przyznało również wyróżnienie specjalne pracy Elizabeth Lo Pani Dozownikktóry miał premierę w USA w Camden po premierze na Festiwalu Filmowym w Wenecji, a następnie trafił na TIFF. Sędziowie chwalili film jako „historię dziwniejszą niż fikcja, opowiedzianą z mistrzowską narracją, przy jednoczesnym zachowaniu subtelnego podejścia do perspektywy każdego bohatera”.

„Film Fidai”

Dzięki uprzejmości CIFF

Nagrodę CIFF Cinematic Vision Award otrzymał Film Na Fidaireżyserii palestyńskiego filmowca Kamala Aljafariego. Jury, w którego skład weszli Jessica Beshir, Nicolas Pereda i Lukas Brašiškis, pochwaliło dokument Aljafariego „za jego kinową konfrontację z wizualnym wymazywaniem palestyńskiej historii. W swoim filmie Aljafari mistrzowsko przekształca palestyńskie materiały archiwalne, zrabowane i przekształcone w nowy kontekst przez armię izraelską, w akt buntowniczego oporu kinematograficznego. Poprzez przemyślany i pomysłowy montaż oraz głębokie zrozumienie historycznego ciężaru materiału, film Aljafariego nie tylko ujawnia przemoc kolonialną, ale także potwierdza prawo narodu palestyńskiego do kontrolowania własnej narracji. Widzimy Film Na Fidai jako ważne przypomnienie o odporności skolonizowanej pamięci i mocy czystego kina, które może ją odzyskać”.

Jury Cinematic Vision przyznało wyróżnienie specjalne filmowi Klary Tasovskiej Nie jestem wszystkim, kim chcę być„emocjonalna eksploracja życia i pracy Libuše Jarcovjakovej w represyjnym reżimie, uchwycająca chwile bezbronności, oporu i autorefleksji. Poprzez wykorzystanie fotografii Jarcovjakovej i narracji jej własnego pamiętnika, Tasovska tworzy wyjątkowy film, który przekracza granice tradycyjnego portretu dokumentalnego. Wykorzystując moc fotografii do konstruowania i kwestionowania pamięci, film rozważa nieustanne poszukiwanie samozrozumienia, nawiązując do tytułu filmu przypominającego, że stawanie się jest zarówno osobiste, jak i polityczne, niedokończone, ale istotne”.

Obydwa Film Na Fidai mi Nie jestem wszystkim, kim chcę być są dostępne dla widzów w USA do streamowania za pośrednictwem wirtualnego festiwalu CIFF od 16 do 30 września. Wirtualny program obejmuje 11 pełnometrażowych filmów z tegorocznej oferty CIFF, a także retrospektywę 23 pełnometrażowych i krótkometrażowych filmów z ostatnich dwóch dekad programu festiwalu.

„Patrice: Film”

Wiadomości ABC/Hulu Studios

Nagrodę Publiczności CIFF otrzymał Patrice: O FilmyReżyserem filmu jest Ted Passon, a producentem Kyla Harris, Innbo Shim i Emily Spivack. Film wyprodukowany przez ABC News Studios jest określany jako „dokument w stylu komedii romantycznej” o „następnej granicy równości małżeńskiej: niepełnosprawności”.

„Byliśmy zaszczyceni mogąc zaprezentować amerykańską premierę Patrice: O Filmy i zachwycony, że otrzymał gromkie i długotrwałe owacje na stojąco”, powiedział Sean Flynn, współzałożyciel Points North Institute, który prezentuje programy CIFF i innych artystów (podczas festiwalu został ogłoszony nowym dyrektorem artystycznym PNI). „To głęboko kochający i szczery film, który pokazuje moc kina non-fiction w tworzeniu wspólnych doświadczeń, które sprawiają, że się śmiejemy i płaczemy, i traktują miłość jako narzędzie wyzwolenia”.

Patrice: O Filmy ukaże się na Hulu 30 września.

Dziennik niebaw reżyserii Lawrence’a Abu Hamdana, zdobył nagrodę CIFF dla najlepszego krótkometrażowego filmu dokumentalnego, co automatycznie kwalifikuje go do Oscara. Sędziowie Elaisha Stokes, Dessane Lopez Cassell i Matthew LaPaglia skomentowali: „Urzekająca sztuka reportażu, Dziennik nieba wydobywa na światło dzienne niuanse życia w cieniu przemocy osadników. Dzięki instynktownemu projektowi dźwiękowemu i oszałamiającym obrazom niepokój wywołany niepokojącą atmosferą jest łagodzony przez uporczywy akt obserwacji.”

Jury filmów krótkometrażowych przyznało specjalne wyróżnienie Nie możesz dostać tego, czego chcesz, ale możesz dostać mniew reżyserii Samiry Elagoz i Z Walsha, którzy nazwali go „Niekonwencjonalną, a jednocześnie głęboko odczuwalną, orzeźwiającą historią miłosną skupioną na radości osób transseksualnych, która jest tak ciepła i intymna, jak naplucie w usta”.

Łydka wygrał Points North Pitch, „wielopokoleniową historię o zdrowiu seksualnym, przyjemności i sprawczości” wyreżyserowaną przez Rileya Hoopera i wyprodukowaną przez Bryn Silverman i Caitlin Mae Burke. „Jedno z najpopularniejszych wydarzeń festiwalu, Pitch jest częścią Points North Fellowship, programu rozwoju filmowców, który wspiera sześć filmów dokumentalnych w fazie rozwoju, prezentowanych przez deNovo Initiative”. Nagroda Points North Pitch obejmuje usługi postprodukcyjne w naturze od Modulus Studios o wartości 10 000 USD.

Panel branżowy złożony z ośmiu czołowych fundatorów filmów dokumentalnych przyznał także specjalne wyróżnienie dokumentowi syryjskiemu Dom nr 7w reżyserii Ramy Abdiego i wyprodukowany przez Hazara Yazji, który wyemitował film zdalnie, ponieważ nie udało mu się uzyskać wizy do Stanów Zjednoczonych.

20. edycja CIFF obejmowała 31 filmów fabularnych, 22 krótkometrażowe i dwa wciągające doświadczenia z 37 krajów na całym świecie. Festiwal zauważa, że ​​60 procent filmów w programie to premiery w USA, Ameryce Północnej lub na świecie, w tym kilka nowych dzieł, które trafiły bezpośrednio do Maine po niedawnych premierach na festiwalach filmowych w Wenecji i Toronto, wraz z laureatami nagród i wyróżniającymi się filmami z Sundance, Berlinale, CPH:DOX, Visions du Réel i innych. Po raz drugi dwa główne konkursy CIFF – konkurs Harrell Award i Cinematic Vision – składają się wyłącznie z filmów, które mają swoją premierę w USA lub Ameryce Północnej na festiwalu.