Home Rozrywka Reżyser „Stranger Eyes” Yeo Siew Hua opowiada o nadzorze — Wenecja

Reżyser „Stranger Eyes” Yeo Siew Hua opowiada o nadzorze — Wenecja

18
0


Po zostaniu pierwszym singapurskim filmowcem, który zdobył Złotego Lamparta w Locarno za Wyobrażona kraina, Yeo Siew Hua znów wyznaczy nowe granice dzięki tajemniczemu thrillerowi Obce oczyktóry jest pierwszy Singapur premiera filmu w konkursie Wenecja Festiwal filmowy.

Singapur-Tajwan– Francusko-amerykańska koprodukcja z udziałem tajwańskiej obsady z legendarnym aktorem-reżyserem Lee Kang-Shengiem, Wu Chien-Ho, Annicą Panną i Verą Chen. W filmie występują również malezyjski aktor Pete Teo i singapurska aktorka Xenia Tan.

Yeo wymyślił Obce oczy projekt ponad 10 lat temu, ale on i doświadczony producent z Akanga Film Asia, Fran Borgia, napotkali kilka „ślepych zaułków” w kwestii finansowania.

„Postanowiliśmy, że spróbujemy czegoś innego i przedstawimy inne projekty, więc tak właśnie Wyobrażona kraina „To się wydarzyło” – opowiedział Yeo Deadline.

Wyobrażona krainaDrugi film fabularny Yeo również zdobył nagrody za najlepszy scenariusz oryginalny i najlepszą oryginalną muzykę filmową na Taipei Golden Horse Film Awards w 2019 roku.

“Po Wyobrażona kraina odniósł sukces, postanowiliśmy przyjrzeć się temu ponownie Obce oczy„powiedział Yeo. Tym razem finansowanie przyszło o wiele łatwiej i Yeo zaczął prowadzić warsztaty Obce oczy w kilku laboratoriach od 2020 do 2022 r., w tym w Southeast Asia Fiction Film Lab, Produire au Sud i Nipkow Programm.

Oprócz Borgii do projektu dołączyli także Stefano Centini (Volos Films), Jean-Laurent Csinidis (Films de Force Majeure) i Alex C. Lo (Cinema Inutile) jako producenci.

Nadzór i obraz

Obce oczy opowiada historię młodej pary, która otrzymuje dziwne nagrania podczas badania tajemniczego zaginięcia swojej córeczki. Uświadamiają sobie, że ktoś filmuje ich codzienne życie, w tym najbardziej intymne chwile. Policja zakłada nadzór wokół ich domu, aby złapać podglądacza, ale napięcia w rodzinie rosną, gdy sekrety wychodzą na jaw pod czujnym okiem obserwujących ich ze wszystkich stron.

Ponowne odwiedziny Obce oczy po dekadzie Yeo wprowadziła znaczące zmiany w filmie, zwłaszcza w celu odzwierciedlenia, w jaki sposób dyskurs na temat nadzoru zmienił się od czasu pandemii. Obce oczy został nakręcony w Singapurze i Malezji.

„Jesteśmy już (w) pewnego rodzaju państwie nadzoru, ale w trakcie pandemii coś się zmieniło. Przestaliśmy mówić o naruszeniach prywatności, a zaczęliśmy mówić o czymś innym, o tym, jak samonadzór jest moralną odpowiedzialnością w czasie pandemii” — powiedział Yeo. „Nie kwestionujemy już nawet tego, czy jesteśmy obserwowani. Zamiast tego rozmawiamy o tym, jak współistnieć z obserwowaniem przez państwo, duże korporacje i siebie nawzajem”.

Yeo dodał, że ważne jest, aby bohaterowie jego filmu mieszkali w singapurskich mieszkaniach komunalnych (nazywanych „mieszkaniami HDB”), powszechnie występujących na całej wyspie.

„Coś w tym filmie powstało, gdy mieszkasz w HDB, mieszkaniu, w którym nieustannie obserwujesz swoich sąsiadów, a oni prawdopodobnie patrzą na ciebie, a jednocześnie wiesz, że państwo obserwuje ciebie, gdy obserwujesz kogoś innego. Istnieje taka gra polegająca na obserwowaniu siebie nawzajem i myślałem o tym, jak mogę przełożyć to na film poprzez grę subiektywności i zmianę perspektyw”.

Singapurski reżyser podkreślił również, że bardzo interesuje go zbadanie roli obrazów i „ekranów w ekranach” w filmie.

„Kino kocha podglądaczy, ponieważ możemy zajrzeć w życie innych ludzi” – powiedział Yeo. „Myślałem o tym, co oznacza bycie obrazem w czasach, w których żyjemy, w których coraz częściej stajemy się obrazami do oglądania przez innych i w których obrazy stały się tak ważną częścią naszej tożsamości. Obraz stał się nawet bardziej realny niż to, kim czasami jesteśmy”.

Współpracownicy międzynarodowi

Dzięki wsparciu TAICCA Yeo udało się także obsadzić w rolach kilku czołowych tajwańskich aktorów Obce oczyw tym Lee Kang-sheng, filar twórczości filmowej Tsai Ming-lianga przez ponad 30 lat.

Yeo powiedział, że styl gry Lee idealnie pasował do roli Lao Wu, „cichego podglądacza” w Obce oczy. „Dorobek Lee jest bardzo skąpy w dialogach, więc ma on prawdziwą biegłość w mowie ciała. Jest naprawdę dobry w wykorzystywaniu mocy swojego spojrzenia i sposobu poruszania się” – powiedział Yeo. „Jest bardzo skromną i cichą osobą i naprawdę myśli o swojej roli i swoich postaciach. Trafił w sedno i nie było ani jednego momentu, w którym byłbym rozczarowany, pracując z moimi bohaterami”.

Yeo współpracował także z francuskim redaktorem Jeanem-Christophe Bouzym, który pracował nad nagrodzonym Złotą Palmą filmem Tytanoraz montażysty dźwięku Tu Duu-Chih.

Tu jest znany ze swojej pracy nad filmami Tsai Ming-lianga, Wong Kar-waia, Edwarda Yanga i Hou Hsiao-hsiena.

„Był zaangażowany w filmy wszystkich i nadal to robi, więc dla mnie było bardzo ekscytujące móc pracować z kimś z takim doświadczeniem” – powiedział Yeo. „Kiedy mówimy o perspektywach i subiektywnościach, widzisz to wizualnie, ale wiele dzieje się również w sposobie, w jaki zaprojektowaliśmy dźwięk, aby to przedstawić i wydobyć te elementy”.

Yeo przyznał, że praca z nowymi międzynarodowymi współpracownikami była ekscytująca i odświeżająca, ale zadbał też o dalszą współpracę z kilkoma swoimi stałymi partnerami, w tym z operatorem Hideho Uratą (Wyobrażona krainaJaponia Plan 75) a także scenograf James Page i projektantka kostiumów Meredith Lee.

„Zawsze świetnie jest pracować z nowymi konfiguracjami współpracowników, ale jednocześnie zadbałem o to, aby pracować z niektórymi moimi stałymi współpracownikami. Praca z zespołem, z którym już się zapoznałem, była bardzo wygodna i uziemiająca”.



Source link