- Do Forda i General Motors dołączy nowy gracz
- Ogromny producent dołączy do sieci od 2026 r.
Toyota jest gotowa dokonać jednej z największych zmian w australijskim sporcie motorowym w 2026 roku, stając się trzecim producentem, który dołączy do mistrzostw Supercars po tym, jak przez prawie półtora roku utrzymywała tę informację w tajemnicy.
Japoński gigant motoryzacyjny, który dominuje w sprzedaży pojazdów w Australii, ogłosił w środę swoją decyzję o dołączeniu do serii przed konferencją dealerów samochodowych Złote Wybrzeże.
Informacja ta pojawia się po latach spekulacji na temat udziału Toyoty w tym sporcie. Dzięki niej Toyota zostanie pierwszym producentem poza Fordem i General Motors, który weźmie udział w zawodach od 2019 roku.
Sean Hanley, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu Toyoty, powiedział, że firma od lat rozważała wzięcie udziału w mistrzostwach Supercars i prawie zdecydowała się na ten krok w 2000 r., w związku z premierą modelu Avalon.
„Uznaliśmy wówczas, że ta kategoria jest odrobinę zbyt plemienna” – powiedział.
„W końcu to się dzieje. Spełniamy marzenie, marzenie, które wielu z nas w Toyocie pielęgnuje od ponad 20 lat”.
Hanley powiedział, że Toyota zadebiutuje w konkursie modelem GR Supra, który będzie miał przeprojektowany design i będzie wyposażony w pięciolitrowy silnik V8. Pełnowymiarowy model pojazdu zostanie publicznie zaprezentowany podczas wyścigu Bathurst 1000 w przyszłym miesiącu.
Dodał, że Toyota Australia zamierza wystawić cztery pojazdy w mistrzostwach Supercars 2026 i zobowiązała się do udziału w wyścigu przez co najmniej pięć lat.
Na zdjęciu: zdjęcie promocyjne przedstawiające standardową Toyotę Suprę (po lewej) i model, który mniej więcej przedstawia, jak samochód będzie wyglądał na starcie w 2026 roku (po prawej)
Toyota zapewnia, że wejście do najsłynniejszej serii wyścigowej w Australii nie jest chwytem reklamowym i że firma jest gotowa na długoterminową współpracę
Dyrektor naczelny Supercars, Shane Howard, ujawnił, jak stronom udało się tak długo utrzymać w tajemnicy tak ogromną inwestycję.
„Szczerze mówiąc, byłem absolutnie zdumiony” – powiedział Wiadomości Corp zapytany o tę decyzję, zachował milczenie.
Ta rozmowa trwa już 15 miesięcy.
„Wszyscy byliśmy objęci umowami o zachowaniu poufności (NDA), w tym nasza rada nadzorcza, a także bardzo mała grupa w Supercars, składająca się z działu technicznego, kadry kierowniczej i naszego personelu, nie mieli o tym pojęcia”.
Za kierownicą dwóch Supr zasiądą Chaz Mostert i Ryan Wood z Walkinshaw Andretti United, który będzie partnerem homologacyjnym Toyoty.
„To prawdopodobnie najważniejsza wiadomość w historii naszego zespołu wyścigowego” – powiedział dyrektor WAU Ryan Walkinshaw.
Podczas gdy w tle trwają prace nad samochodem wyścigowym dla Toyoty, zespół nadal będzie walczył o tytuły mistrzowskie, ścigając się Mustangami w latach 2024 i 2025. Mostert zajmuje obecnie drugie miejsce w tegorocznej klasyfikacji.
Chevrolety Camaro, których kierowcy, tacy jak Will Brown i Scott Pye (na zdjęciu podczas tegorocznego wyścigu Sandown 500) oraz Fordy Mustangi, będą miały w 2026 roku poważną konkurencję
Toyota będzie trzecim producentem samochodów reprezentowanym w sporcie motorowym po tym, jak Nissan wycofał się z rywalizacji w 2019 roku.
Dyrektor naczelny Supercars, Shane Howard, powiedział, że wejście Toyoty do tego sportu przyciągnie uwagę fanów wyścigów na całym świecie.
„Trzy globalne marki, Toyota, Ford i GM, rywalizujące na tej samej stawce, wyniosą Supercars na nowy poziom” – powiedział.
„To potężne marki w świecie motoryzacji”.
Mimo że Toyota jest nowym nabytkiem w mistrzostwach Supercars, nie jest ona nowicjuszem w wyścigach samochodów turystycznych w Australii.
Puchar GR, w którym biorą udział samochody coupe Toyota 86, jest kategorią pomocniczą w wyścigach Supercars od 2016 roku.
Marka bierze również udział w wielu imprezach sportów motorowych na całym świecie, m.in. w NASCAR i Formula Drift w Stanach Zjednoczonych, Super GT i Super Formula w Japonii oraz Formule 3 w Europie.