Home Styl życia Ten startup skupiający się na badaniach nad sztuczną inteligencją musi teraz stawić...

Ten startup skupiający się na badaniach nad sztuczną inteligencją musi teraz stawić czoła Google i OpenAI

50
0


Kiedy byłem w szkole podstawowej, musiałem wiedzieć, kto jest sekretarzem stanu, aby odrobić pracę domową. Dzisiaj możesz to po prostu wyszukać w Google. Wtedy trzeba było być bardziej pracowitym.

Mój ojczym, zawsze chętny do udzielania lekcji, powiedział mi, żebym zadzwonił do biblioteki i poprosił o bibliotekarza, który powie mi, że to Sekretarz Stanu — i tak zrobił. Przeczytałem z jego ruchu warg i krzyknąłem: „Warren Christopher!”, ale i tak kazał mi zadzwonić do biblioteki, myśląc, że uczę się cennej umiejętności życiowej.

Rolę bibliotekarza referencyjnego może wkrótce przejąć generatywna sztuczna inteligencja, a dokładniej badania zasilane przez generatywną sztuczną inteligencję. To dziedzina, która przyciąga całą uwagę ciężkich wag AI.

Zarówno gigant wyszukiwania Google, jak i twórca ChatGPT OpenAI mają własne wizje przyszłości wyszukiwania, nazywane odpowiednio AI Overviews i SearchGPT. Starają się udzielać bardziej bezpośrednich odpowiedzi za pośrednictwem streszczeń generowanych przez AI. W idealnym przypadku odpowiedzi są udzielane szybciej niż podczas przewijania. Od czerwca przeglądy AI automatycznie pojawiały się na górze około 8% wszystkich wyników wyszukiwania Google. Tymczasem SearchGPT jest testowany przez około 10 000 użytkowników.

Istnieje również startup o nazwie Perplexidade.aitak szybko wywołało fale w sektorze technologicznym z jego nowatorskim połączeniem AI i wyszukiwania. W swojej analizie mój kolega Imad Khan powiedział, że wykorzystanie przez Perplexity otwartej sieci i możliwość eksploracji platform mediów społecznościowych, takich jak Reddit i X, czynią ją konkurencyjną alternatywą dla Gemini i ChatGPT 3.5 firmy Google. Powiedział jednak, że model Claude firmy Anthropic zajmującej się AI „wydaje się lepiej dostrojony do dostarczania bardziej zniuansowanych odpowiedzi z większą syntezą informacyjną”.

Ostatecznie wszystkim tym firmom zależy na tym samym: udziale w rynku wyszukiwarek. Zaprojektowany, aby osiągnąć 430 miliardów dolarów do 2032 roku.

„Doskonały model językowy do podsumowań”

Perplexity z siedzibą w San Francisco określa siebie jako silnik odpowiedzi AI. Zamiast klikać na linki jak w tradycyjnym wyszukiwaniu, Perplexity znajduje to, co nazywa autorytatywnymi źródłami, identyfikuje istotne fakty z tych źródeł i łączy je w odpowiedzi z cytatami ze stron internetowych, z których pochodzą informacje, ułatwiając weryfikację faktów.

Jest bardzo podobny do SearchGPT firmy OpenAI, ale dyrektor ds. biznesowych Dmitrij Shevelenko woli uważać, że SearchGPT jest inspirowane przez Perplexity, które zostało udostępnione publicznie w grudniu 2022 r. (OpenAI uruchomiło SearchGPT dopiero w lipcu, kilka miesięcy po kłopotliwym wprowadzeniu przeglądów sztucznej inteligencji przez Google).

Rozróżnia te dwa, zauważając, że Perplexity koncentruje się na odpowiadaniu na pytania, podczas gdy SearchGPT koncentruje się na czacie. Ale to może być sześć z tuzina i pół innego.

Trzech z czterech współzałożycieli Perplexity ma doktoraty. Według Shevelenko, to doświadczenie pochodzi z akademii, „gdzie monetą królestwa są cytowania”.doprowadziło do Perplexity w jego obecnej formie.

„Pomysł wykorzystania dużego modelu języka nie jako źródła informacji, lecz jako syntezatora i podsumowywacza informacji, a następnie wykorzystania wysokiej jakości, autorytatywnych źródeł w Internecie w czasie rzeczywistym jako bazy wiedzy, był dla nich momentem olśnienia” – powiedział Shevelenko.

(Duży model języka to model AI, który wykorzystuje uczenie maszynowe do rozumienia tekstu. Jest on trenowany do przewidywania przyszłych słów na podstawie poprzednich słów. (Uczenie maszynowe to gałąź AI, która wykorzystuje dane i algorytmy do naśladowania sposobu uczenia się ludzi.))

Aby to zrobić, Perplexity stworzyło własny indeks sieciowy i system rankingowy. Shevelenko powiedział, że używa 50 sygnałów danych, aby określić wiarygodność i reputację domen. (Dla porównania, Google co najmniej 200 (znaki klasyfikacyjne.)

„Rzeczami, które zawsze będą miały dobrą reputację (są) organizacje informacyjne” – dodał. „Fakty zawarte w ich artykułach zawsze będą miały pierwszeństwo, a to odzwierciedla się w wielu sygnałach danych, które obserwujemy”.

Startup miał burzliwe relacje z tymi organizacjami informacyjnymi. Na początku tego roku Wired i Forbes stwierdziły, że Perplexity używa ich treści bez pozwolenia. Dyrektor generalny Perplexity, Aravind Srinivas, zaprzeczył tym oskarżeniom. Miesiąc później startup przedstawił inicjatywę Programem Wydawniczym Perplexity Publishers’ Program, który obejmuje część przychodów dzielonych między partnerów medialnych, takich jak Time, Der Spiegel i Fortune.

Perplexity oferuje dwa plany dla konsumentów. Wersja bezpłatna pozwala na wykonywanie nieograniczonej liczby wyszukiwań „Quick” i pięciu wyszukiwań „Pro” dziennie. Plan Pro za 20 USD miesięcznie pozwala na wykonywanie ponad 300 wyszukiwań Pro dziennie.

Według wpis na blogu PerplexityWersja Pro, która ukazała się w lipcu, potrafi odpowiadać na bardziej złożone zapytania, wykonywać zaawansowane zadania matematyczne i programistyczne, a także generować bardziej szczegółowe odpowiedzi oparte na badaniach.

Perplexity oferuje również subskrypcje korporacyjne i API — których deweloperzy mogą używać do tworzenia nowych aplikacji opartych na technologii Perplexity — i planuje uruchomić reklamy w trzecim kwartale. Startup opracowuje jednostkę reklamową o nazwie Sponsored Questions, która umożliwi markom sponsorowanie pytań uzupełniających w wynikach wyszukiwania.

„Przewidujemy, że w ciągu najbliższych, powiedzmy, 18 miesięcy, stanie się to naszym największym źródłem dochodu” – powiedział Shevelenko o reklamie.

Odmówił podania liczby użytkowników, ale powiedział, że Perplexity odpowiedziało na 250 milionów pytań w lipcu. To wciąż kropla w morzu w porównaniu do wiesz-kogo.

Google nie udostępnia danych dotyczących liczby wyszukiwań, ale szacowany Gigant wyszukiwania otrzymuje 8,5 miliarda wyszukiwań dziennie, co daje 255 miliardów wyszukiwań miesięcznie.

Skąd wzięło się określenie „święta krowa”?

Podczas pisania tego tekstu rozmawiałem ze znajomym specjalistą od SEO o sygnałach rankingowych i powiedział mi, że oficjalna liczba Google wynosi 200, ale przeciek Wewnętrzne dokumenty z początku tego roku sugerowały, że może ich być aż 8000.

„Wow” – powiedziałem. I wtedy zastanawiałem się, skąd wzięło się to zdanie. Następnie poszedłem do Perplexity.

Wycena firmy przeprowadzkowej Square Cow Moversmiejsce reakcji Jak to działa i serwis informacyjny Indyjski ekspresPerplexity powiedział mi, że fraza ta pochodzi co najmniej z 1913 r., kiedy komentatorzy baseballowi używali jej, aby uniknąć przekleństw. Jednak Perplexity kontynuował, że może to być również odmiana „Holy Christ!” i/lub wpływ irlandzkich imigrantów, którzy mówili „Holy cathu”. Słowo cathu odnosi się do smutku w języku gaelickim i brzmi jak krowa w języku angielskim.

Z kolei przegląd sztucznej inteligencji Google’a powołał się na Wikipedię i ten sam artykuł w Indian Express, a także Wideo z YouTube od twórcy o nazwie English with Jackie. On pierwszy podkreślił wyjaśnienie cathu.

W standardowym wyszukiwaniu w Google, wpis w Wikipedii jest pierwszym wynikiem wyszukiwania tej frazy, ale zaraz za nim plasują się Square Cow Movers, serwis społecznościowy Reddit, serwis z pytaniami i odpowiedziami Quora, HowStuffWorks i Indian Express.

Szczerze mówiąc, byłem zaskoczony, widząc tak duże nakładanie się dostaw.

Kiedy zapytałem „Kiedy grają Braves dziś wieczorem?”, zarówno Perplexity, jak i Google powiedzieli mi, że zagrają z Los Angeles Angels o 9:38 rano czasu wschodniego. Perplexity zacytowało stronę internetową sieci. CBSSports.compodczas gdy strona internetowa o baseballu MLB.com zajmuje pierwsze miejsce w rankingu Google, a za nią plasują się New York Times i CBSSports.com.

Wyszukiwanie przepisów na bazie pomidorów być może ilustruje ograniczenia wyszukiwarki Perplexity, która wyróżniała tylko jeden przepis na panzanellę, podczas gdy Google oferował znacznie więcej możliwości wyboru.

Perplexity zamierza w przyszłości dodać więcej elementów wizualnych do wyników wyszukiwania – powiedział Shevelenko.

Firma zebrano 165 milionów dolarów do tej pory, w tym 63 miliony dolarów w czwartej rundzie na początku tego roku.

Shevelenko potwierdził, że Perplexity zebrało „ponad 100 milionów dolarów” i „nie ma konkretnych planów” na pozyskanie większej kwoty.