Home Świat CHARLEBOIS: Jak spór pracowniczy na kolei może zachwiać globalnym bezpieczeństwem żywnościowym

CHARLEBOIS: Jak spór pracowniczy na kolei może zachwiać globalnym bezpieczeństwem żywnościowym

38
0


Treść artykułu

„Potencjalny ogólnokrajowy strajk kolejowy grozi zakłóceniem kanadyjskiego łańcucha dostaw żywności i produktów rolnych, narażając zarówno krajowe bezpieczeństwo żywnościowe, jak i rynki globalne zależne od kanadyjskiego eksportu. Trwająca niestabilność podkreśla pilną potrzebę zrównoważonego podejścia, które chroni podstawowe usługi, takie jak transport żywności, jednocześnie szanując prawa pracownicze”.

Reklama 2

Treść artykułu

Na horyzoncie widać ogólnokrajowy spór pracowniczy na kolei, który może rozpocząć się już w czwartek. Już teraz sprawa ta przykuła uwagę amerykańskich mediów.

Spór grozi zakłóceniem sieci kolejowej rozciągającej się przez cały kontynent — od Atlantyku do Pacyfiku, od Arktyki do Zatoki Meksykańskiej. Sieć ta ma kluczowe znaczenie dla kanadyjskiej gospodarki rolno-spożywczej, a zakłócenie obejmujące ponad 9300 inżynierów, konduktorów i pracowników stoczni może mieć poważne konsekwencje dla całego łańcucha dostaw żywności.

Szczególne zaniepokojenie budzi odpowiedź rządu federalnego, a raczej jej brak. Federalny minister pracy Steven MacKinnon odrzucił wniosek Canadian National Railway o narzucenie wiążącego arbitrażu, ponieważ negocjacje zbliżają się do terminu.

Treść artykułu

Reklama 3

Treść artykułu

Podczas gdy prawo pracy i prawa pracownicze są kamieniami węgielnymi kanadyjskich wartości, potencjalne zamknięcie systemu logistycznego, który wspiera nasz sektor rolno-spożywczy, stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa żywnościowego. Jest to szczególnie alarmujące, ponieważ rolnicy są w trakcie zbiorów i polegają na sieci kolejowej, aby dostarczać swoje produkty na rynek. Opóźnienia mogą wpłynąć na jakość ziarna, co doprowadzi do znacznych strat finansowych dla rolników.

Kanadyjskie koleje transportują rocznie towary warte ponad 360 miliardów dolarów, co stanowi ponad połowę całkowitego eksportu kraju, zgodnie z Railway Association of Canada. Rolnictwo jest jedną z najbardziej dotkniętych branż, ponieważ około 95% wszystkich zbóż jest transportowanych koleją. Podczas gdy ciężarówki mogłyby tymczasowo pokryć niektóre luki, wyższe koszty i ograniczona dostępność ciężarówek oznaczają, że nie mogą one w pełni zrekompensować potencjalnych zakłóceń.

Reklama 4

Treść artykułu

Raporty wskazują, że koszty transportu już rosną dla kupujących lub sprzedających produkty rolne. Od piątku ubiegłego tygodnia kolej nie przyjmuje już żadnych krajowych kontenerów chłodniczych do swoich terminali, co ma wpływ na łańcuch chłodniczy, który głównie transportuje żywność z Vancouver do Saint John w Nowym Brunszwiku i dalej do Laredo w Teksasie.

Wpływ na koszty żywności będzie odczuwalny w całym łańcuchu dostaw. Podczas gdy zbiorowe negocjacje są podstawowym prawem, ryzykowanie integralnością naszej gospodarki rolno-spożywczej i źródłami utrzymania niezliczonych gospodarstw rolnych i firm spożywczych jest ryzykiem, na które nie możemy sobie pozwolić.

Stawki wykraczają daleko poza granice Kanady. Jako jeden z wiodących spichlerzy świata, Kanada odgrywa kluczową rolę w globalnym bezpieczeństwie żywnościowym. Długotrwałe zakłócenia w naszym systemie kolejowym mogą nie tylko zagrozić zaopatrzeniu Kanady w żywność, ale także mieć poważne reperkusje na rynkach światowych. Wiele krajów jest zależnych od kanadyjskiego zboża, roślin oleistych i innych produktów rolnych.

Reklama 5

Treść artykułu

Wąskie gardło w naszej sieci transportowej może doprowadzić do niedoborów na rynkach światowych, co przełoży się na wzrost cen żywności i nasilenie głodu w regionach narażonych na kryzys.

Według Canadian Manufacturers and Exporters, 77% kanadyjskich producentów uważa, że ​​strajki negatywnie wpływają na postrzeganie Kanady przez zagranicznych inwestorów. W związku z co najmniej czterema głównymi sporami pracowniczymi w Kanadzie, które wpłynęły na nasz łańcuch dostaw żywności w ostatnich latach, nasza międzynarodowa reputacja cierpi.

W dłuższej perspektywie te powtarzające się spory pracownicze stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa żywnościowego i stabilności gospodarczej Kanady. Częstotliwość i skutki tych zakłóceń podważają zaufanie do naszej zdolności do utrzymania stabilnych dostaw żywności, zarówno w kraju, jak i za granicą.

Reklama 6

Treść artykułu

W pewnym momencie należy podjąć kluczowe decyzje, aby chronić integralność naszego łańcucha dostaw żywności. Jeśli związki zawodowe lub firmy muszą opóźnić dostawę samochodów i koszulek, niech tak będzie. Ale żywność jest inna. Chodzi o przetrwanie. Trzymanie całej gospodarki żywnościowej — zaczynając od rolników — jako zakładników jest nie do utrzymania, frustrujące i musi się skończyć.

Długoterminowe implikacje tej trwającej niestabilności są głębokie. Jeśli nie zostanie to rozwiązane, może to doprowadzić do trwałych zmian w sposobie działania naszego łańcucha dostaw żywności, przy czym więcej firm będzie chciało całkowicie ominąć kolej lub zainwestować w kosztowne alternatywy, takie jak prywatne floty ciężarówek.

To jeszcze bardziej podniosłoby ceny żywności, co utrudniłoby Kanadyjczykom i ludziom na całym świecie zakup niezbędnych dóbr. Ponadto niepewność mogłaby zniechęcić do przyszłych inwestycji w nasz sektor rolno-spożywczy, osłabiając naszą pozycję na rynkach globalnych.

Ostatecznie potrzebne jest zrównoważone podejście — takie, które szanuje prawa pracowników, a jednocześnie zapewnia, że ​​podstawowe usługi, takie jak transport żywności, pozostaną nieprzerwane. Stawka jest zbyt wysoka, zarówno dla Kanady, jak i dla świata, aby pozwolić na kontynuowanie tych sporów bez jasnej, długoterminowej strategii ochrony naszego bezpieczeństwa żywnościowego i przyszłości gospodarczej.

Treść artykułu



Source link