Oprócz Strajk pracowników CP zwołane przez kilka związków na ten piątek (do północy), kolejne zwołane przez Związek Maszynistów (SMAQ) odbędzie się od 27 czerwca do 14 lipca, „częściowe” i na „specyficzne usługi”. Przerwy powodują „zakłócenia w ruchu i możliwość odwołania” regularnych kursów, ale także tych uznawanych za specjalne, takie jak program turystyczny Pociągu Historycznego Douro.
W piątek wieczorem spółka wysłała oświadczenie, w którym poinformowała o zawieszeniu kursów tym pociągiem w dniach 29 i 30 czerwca.
O Zabytkowy pociąg Douroktóry powrócił na tory 15 czerwca, zabiera turystów w 36-kilometrową podróż między stacjami Régua i Tua (w obie strony z przystankiem w Pinhão).
Pociągiem porusza się lokomotywa parowa zbudowana w 1925 r. i pięć zabytkowych wagonów — Środy, soboty, niedziele —, z łącznie 51 wyjazdami zaplanowanymi do 27 października. Program specjalny, który obejmuje kieliszek wina porto, wodę i słodycze marki Régua oraz rozrywkę muzyczną, ma podstawową cenę 54 euro.
Według CP każdy, kto zarezerwował wyjazd na weekend, e-mailon musi „złóż wniosek o zwrot pieniędzy, wypełniając formularz kontaktowy online „Zwrot pieniędzy za opóźnienie lub anulowanie”, wysyłając skan oryginalnego biletu”. W e-mailklient zostaje przekierowany na stronę strona z CP, gdzie można złożyć wniosek o zwrot pieniędzy ( połączyć wspomniano zawarte w e-mail nie wydaje się działać poprawnie, ale formularz do wypełnienia online tak Tutaj).
Prawie 75% pociągów zostało stłumionych
Jak wynika z danych przesłanych przez spółkę do Lusy, strajk doprowadził do odwołania 934 pociągów z 1247 rozkładowych (74,9%) w godzinach 00:00–22:00. Minimalne usługi przewidziane dla ruchu 318 pociągów, z czego 313 faktycznie kursowało. W przypadku pociągów dalekobieżnych odwołano 58 z 76 rozkładów jazdy (76,3%), natomiast w pociągach regionalnych 236 z 311 rozkładów jazdy (75,9%).
Planowano uruchomienie 574 pociągów miejskich w Lizbonie, ale zrealizowano tylko 147 z nich. W Porto zrealizowano 65 z 254 zaplanowanych pociągów. W przypadku pociągów miejskich w Coimbrze zrealizowano osiem z 32 zaplanowanych pociągów.
Sekretarz generalny Fectrans, José Manuel Oliveira, podkreślił dziś wieczorem agencji informacyjnej Lusa, że strajk „praktycznie sparaliżował firmę we wszystkich sektorach działalności”. „Zarówno te, które są widoczne dla opinii publicznej, jak i te, które nie są, jak warsztaty, sektor techniczny i administracyjny, również były praktycznie sparaliżowane lub mało aktywne” – podkreślił lider związkowy.
Związki zawodowe mają nadzieję, że po strajku zostanie zaplanowane nowe spotkanie negocjacyjne, podkreślając, że skutki strajku powinny skłonić opiekę i administrację CP do „przemyślenia”. Również dzisiaj minister infrastruktury i mieszkalnictwa Miguel Pinto Luz powiedział, że sposobem na uniknięcie strajków w CP – Comboios de Portugal, takich jak dzisiejszy, jest dialog, stwierdzając, że odbędzie się spotkanie ze związkami zawodowymi.
W czwartek CP ostrzegała, że należy spodziewać się zakłóceń w obiegu, zwłaszcza do soboty. A decyzja sądu w sprawie tego strajku oraz kolejnego, który odbędzie się między 27 czerwca a 14 lipca, oprócz tradycyjnych minimalnych usług w pociągach pomocowych oraz w transporcie towarów niebezpiecznych i łatwo psujących się, ujęto również listę pociągów, które muszą zostać zabezpieczone.