„Ciesz się życiem”, „bądź szczęśliwy”, „życie jest piękne”, „bądź wdzięczny” – to niektóre z przesłań, które podsumowują filmy o trendach nadziejaktórego celem jest walka z negatywnością Internetu poprzez oferowanie przestrzeni do celebrowania szczęścia, pozytywności i nadziei.
Nadzieja jest połączeniem słów „nadzieja” i „rdzeń”, które jest powszechnie używane do opisu typu estetyki lub stylu. W tym przypadku można to przetłumaczyć jako „styl nadziei” lub „kultura nadziei”.
Dane Google Trends potwierdzają, że ludzie szukają tego szczęścia w mediach społecznościowych. Zainteresowanie tym trendem wzrosło na całym świecie i osiągnęło szczyt wyszukiwań w sierpniu. Na TikToku hashtag #hopecore zgromadził 10 miliardów wyświetleń w ciągu ostatnich 90 dni, według Tubular Labs, platformy do analizy i pomiaru filmów publikowanych w mediach społecznościowych.
W tym hashtag Znajdują się tam krótkie filmy przedstawiające radosne i inspirujące chwile, w których przejawiają się akty dobroci, łagodności, ekscytujące osiągnięcia oraz urocze chwile ze zwierzętami lub dziećmi.
Na przykład jeden z wirusowych filmów tego trendu, z 113 milionami wyświetleń, pokazuje dzieci, które po raz pierwszy mogą zobaczyć. Podświetlony przekaz brzmi: „życie jest piękne”.
W innym filmie, obejrzanym 109 milionów razy, pojawia się fraza „bądź miły” i widać w nim sytuacje, w których ludzie okazują sobie życzliwość.
Według psycholog Karen Vogel trend ten stał się popularny, ponieważ poszukiwanie pozytywnych treści to sposób na zaspokojenie potrzeby przyjemności i dobrego samopoczucia mózgu, zwłaszcza w obliczu zmęczenia wywołanego przez negatywność. w sieci wygenerowane przez więcej wiadomości i mowy nienawiści.
Psychiatra Rodrigo Machado wyjaśnia, że oglądanie filmów z uroczymi dziećmi lub akty altruizmu aktywują układ nagrody w mózgu, a nasz mózg uwalnia szereg substancji chemicznych związanych z przyjemnością i szczęściem, takich jak: dopaminaco sprawia, że czujemy się lepiej.
Pomimo tego, że jest to trend, który fascynuje, promując szczęście, istnieją filmy, które idą pod prąd nadziejaNa TikToku można znaleźć treści z hashtagiem #hopecore, które są powiązane z przygnębiającymi wiadomościami z wizualizacjami delfinów lub jednorożców, którym towarzyszy muzyka Symfoniaautorstwa Clean Bandit z Zarą Larsson, z 2017 roku.
To skojarzenie pojawia się również w Trendach: jednym z głównych wyszukiwań powiązanych z nadzieja na platformie widnieje napis „delfin symfonia”.
Jak w takiej sytuacji zachować zdrową równowagę w konsumpcji? nadzieja? Dla ekspertów, najważniejszą rzeczą przy konsumowaniu tego typu treści z motywującymi przesłaniami, takimi jak „bądź szczęśliwy”, jest nie tworzenie nierealistycznych oczekiwań co do codziennego życia i pamiętanie, że ten trend prezentuje wyidealizowaną wizję szczęścia –nadziejapodobnie jak inne trendy TikToka, prezentuje zredagowany i wyselekcjonowany obraz rzeczywistości.
Vogel, który jest również profesorem w The School of Life, globalnej organizacji będącej punktem odniesienia w zakresie rozwoju i stosowania samopoznania, zaleca oszczędne oglądanie filmów #hopecore.
„Bardzo często korzystamy z mediów społecznościowych, aby uciec od nudy, od uczuć, z którymi nie chcemy się mierzyć. Chociaż pozytywność bądź pięknaważne jest, aby nie zapominać, że cierpienie jest częścią życia. Ale jednocześnie nasze ciało potrzebuje przyjemności, pozytywnych bodźców i dobrych rzeczy”, mówi.
Trzeba uważać, aby ta konsumpcja nie stała się obowiązkiem, który ma nam pomóc w codziennym szczęściu: „Wpływ tych filmów maleje, gdy stanowią one po prostu część naszego dnia, w połączeniu z innymi, równie ważnymi czynnościami, takimi jak spotkanie z kimś, kogo podziwiamy, lub osiągnięcie ważnego celu w pracy” – mówi Machado, który jest również koordynatorem Grupy ds. Uzależnień Technologicznych w Instytucie Psychiatrii USP (Uniwersytet w São Paulo).
PUBLICZNE Wyłącznie/Arkusz z S. Paulo