Home Świat Google i Apple zapłacą miliardy kar i podatków po odrzuceniu odwołania

Google i Apple zapłacą miliardy kar i podatków po odrzuceniu odwołania

13
0


Treść artykułu

LONDYN — Google przegrało ostatnią próbę uchylenia kary antymonopolowej nałożonej przez Unię Europejską po tym, jak najwyższy sąd Unii wydał we wtorek niekorzystny dla niego wyrok w sprawie, która wiązała się z ogromną grzywną i zapoczątkowała erę wzmożonej kontroli dużych firm technologicznych.

Reklama 2

Treść artykułu

Najwyższy sąd Unii Europejskiej odrzucił apelację Google’a od kary w wysokości 2,4 miliarda euro (2,7 miliarda dolarów) nałożonej przez Komisję Europejską, najważniejszy organ ochrony konkurencji w 27 państwach członkowskich, za naruszenie przepisów antymonopolowych w związku z korzystaniem z porównywarki cenowej.

Również we wtorek Apple przegrało sprawę o nakaz zwrotu 13 miliardów euro (14,34 miliarda dolarów) zaległych podatków Irlandii, po tym jak Europejski Trybunał Sprawiedliwości wydał osobną decyzję popierającą Komisję w sprawie dotyczącej niezgodnej z prawem pomocy państwa dla globalnych korporacji.

Obie firmy wyczerpały już swoje apelacje w sprawach sięgających poprzedniej dekady. Łącznie orzeczenia sądowe są zwycięstwem komisarz UE Margrethe Vestager, która ma ustąpić w przyszłym miesiącu po 10 latach pełnienia funkcji najwyższego urzędnika nadzorującego konkurencję w komisji.

Treść artykułu

Reklama 3

Treść artykułu

Kara pieniężna była jedną z trzech ogromnych kar antymonopolowych nałożonych przez komisję na Google, co łącznie zapoczątkowało obecną falę zintensyfikowanych wysiłków na rzecz regulacji działalności firm technologicznych.

„Dzisiejszym wyrokiem Trybunał Sprawiedliwości oddala apelację i tym samym podtrzymuje wyrok Sądu Pierwszej Instancji” – poinformował sąd w komunikacie prasowym podsumowującym jego decyzję.

W 2017 r. komisja ukarała giganta z Doliny Krzemowej za niesprawiedliwe kierowanie użytkowników do własnej usługi Google Shopping ze szkodą dla konkurencji.

„Jesteśmy rozczarowani decyzją Sądu, która odnosi się do bardzo konkretnego zestawu faktów” – stwierdził Google w krótkim oświadczeniu.

POLECANY FILM

Załadunek...

Przepraszamy, ale nie udało się załadować tego filmu.

Firma poinformowała, że ​​wprowadziła zmiany, aby dostosować się do decyzji komisji, która wymagała od niej równego traktowania konkurentów. Rozpoczęła organizowanie aukcji na listy wyszukiwania zakupów, które miała licytować wraz z innymi usługami porównywania zakupów.

Reklama 4

Treść artykułu

„Nasze podejście sprawdza się z powodzeniem od ponad siedmiu lat i wygenerowało miliardy kliknięć dla ponad 800 serwisów porównywania cen” – oświadczył Google.

Google przegrało już wcześniej apelację do Sądu Ogólnego UE, niższej izby trybunału. Doradca Trybunału Sprawiedliwości zalecił również odrzucenie apelacji na początku tego roku.

Europejska organizacja konsumencka BEUC przyjęła decyzję sądu z zadowoleniem, stwierdzając, że pokazuje ona, że ​​unijne prawo konkurencji „nadal ma ogromne znaczenie” na rynkach cyfrowych.

„To dobry wynik dla wszystkich europejskich konsumentów na koniec dnia” – powiedział w wywiadzie dyrektor generalny Agustin Reyna. „Oznacza to, że wiele mniejszych firm lub konkurentów będzie mogło korzystać z różnych witryn porównujących ceny. Nie muszą polegać na Google, aby dotrzeć do klientów”.

Reklama 5

Treść artykułu

Google nadal odwołuje się od dwóch innych spraw antymonopolowych w UE: grzywny z 2018 r. w wysokości 4,125 mld euro dotyczącej systemu operacyjnego Android oraz kary z 2019 r. w wysokości 1,49 mld euro za platformę reklamową AdSense.

Te trzy przypadki zapowiadały zwiększone wysiłki regulatorów na całym świecie, aby rozprawić się z branżą technologiczną. UE wszczęła od tego czasu więcej dochodzeń w sprawie dużych firm technologicznych i opracowała nowe prawo, aby zapobiec ich zdominowaniu rynków internetowych, znane jako Digital Markets Act.

Komisarz Europejska i wiceprzewodnicząca wykonawcza Margrethe Vestager powiedziała, że ​​sprawa handlu detalicznego była jedną z pierwszych prób uregulowania działalności cyfrowej i zainspirowała podobne działania na całym świecie.

„Sprawa była symboliczna, ponieważ pokazała, że ​​nawet najpotężniejsze firmy technologiczne mogą zostać pociągnięte do odpowiedzialności. Nikt nie jest ponad prawem” – powiedziała Vestager na konferencji prasowej w Brukseli.

Reklama 6

Treść artykułu

Vestager powiedziała, że ​​komisja będzie nadal otwierać sprawy dotyczące konkurencji, nawet gdy będzie egzekwować Digital Markets Act. DMA to obszerny zbiór zasad, który zmusza Google i innych gigantów technologicznych do dawania konsumentom większego wyboru poprzez przestrzeganie zestawu zasad, które należy i których nie należy robić.

Google zmaga się obecnie ze szczególną presją ze strony UE i Wielkiej Brytanii w związku ze swoim dochodowym biznesem reklamy cyfrowej, które prowadzą odrębne dochodzenia, a także ze Stanami Zjednoczonymi, gdzie Departament Sprawiedliwości pozwał firmę do sądu federalnego w związku z jej domniemaną dominacją na rynku technologii reklamowych.

Również we wtorek Apple nie podołało swojej ostatniej próbie uniknięcia zapłaty irlandzkich podatków po tym, jak Trybunał Sprawiedliwości podtrzymał orzeczenie sądu niższej instancji przeciwko firmie, w sporze trwającym od 2016 r.

Reklama 7

Treść artykułu

Vestager, która przyznała, że ​​była przygotowana na porażkę, nazwała ją przełomowym zwycięstwem „sprawiedliwości podatkowej”.

Było to zaskakujące zwycięstwo komisji, która wcześniej oskarżyła Amazon, Starbucks i Fiata o orzeczenia podatkowe, które później zostały uchylone w wyniku apelacji. Były one częścią wysiłków UE mających na celu wyeliminowanie „słodkich umów”, które pozwalają firmom płacić niewielkie podatki lub nie płacić ich wcale, w walce, która uwypukliła debatę na temat tego, czy korporacje międzynarodowe płacą swoją uczciwą część na całym świecie.

Sprawa wywołała oburzenie Apple, gdy została otwarta w 2016 r., a dyrektor generalny Tim Cook nazwał ją „totalnym politycznym gównem”. Ówczesny prezydent USA Donald Trump ostro skrytykował Vestager, która przewodziła kampanii mającej na celu wykorzenienie specjalnych umów podatkowych i rozprawienie się z dużymi amerykańskimi firmami technologicznymi, jako „panią od podatków”, która „naprawdę nienawidzi USA”

Treść artykułu



Source link