Home Świat Jak luksusowy jacht Mike’a Lyncha zatonął w ciągu kilku minut u wybrzeży...

Jak luksusowy jacht Mike’a Lyncha zatonął w ciągu kilku minut u wybrzeży Sycylii

51
0


Treść artykułu

Była godzina 3 w nocy w poniedziałek, a kapitan Karsten Börner i jego załoga już się obudzili i przygotowywali na nadchodzącą burzę tuż przy wybrzeżu Sycylii.

Reklama 2

Treść artykułu

Za ich szkunerem zacumowany był luksusowy jacht, na którym płynął technologiczny potentat Mike Lynch oraz grupa przyjaciół, rodzina i doradcy. Zbudowany, aby wytrzymać huragany, Bayesian miał 56 metrów (184 stopy) długości i był wart około 30 milionów funtów (53,3 miliona dolarów kanadyjskich), co czyniło go jednym z najbardziej sprawnych luksusowych żaglowców.

W pewnym momencie między 4 rano a 4:30 rano pogoda się popsuła. Börner i jego załoga ciężko pracowali, aby utrzymać statek, Sir Robert Baden Powell, w pionie. Pomimo zakotwiczenia, nadal musiał uruchomić silnik na pełnej mocy, aby utrzymać go w równowadze. Był gwałtowny podmuch wiatru i ulewny deszcz, co Börner uznał za tornado.

Nagle Bayesian zniknął. „Zniknęła” – powiedział Börner. Na początku on i jego załoga zastanawiali się, czy jacht po prostu odpłynął. Pierwszy oficer Börnera upierał się, że zatonął. „Powiedziałem, że to bzdura. To taki duży statek. Nie mogę w to uwierzyć”.

Reklama 3

Treść artykułu

Trzy dni później włoscy nurkowie wciąż walczyli wewnątrz wraku Bayesiana, około 50 metrów pod powierzchnią. Spośród 22 osób na pokładzie, jedna została uznana za zmarłą, a sześć nadal zaginęło — w tym Lynch, jego 18-letnia córka i przewodniczący Morgan Stanley International Jonathan Bloomer.

Statek Bayesian płynął wzdłuż północnego wybrzeża Sycylii, po czym zacumował na obrzeżach portu Porticello, małej wioski rybackiej na wschód od Palermo.

Podróż miała być świętem, rodzinnym świętem, które miało zakończyć burzliwy okres dla Lyncha. Zaledwie kilka miesięcy przed katastrofą 59-latek mógł trafić nawet na 25 lat do więzienia w USA.

Przedsiębiorca zmagał się z oskarżeniami, że oszukał Hewlett Packard Co., aby przepłacił za swoją firmę programistyczną Autonomy Corp. W czerwcu ława przysięgłych w San Francisco uznała go za niewinnego. Lynch nadal walczył z gigantem z Doliny Krzemowej w sprawie cywilnej w Londynie, ale czuł, że dostał „drugie życie”.

Treść artykułu

Reklama 4

Treść artykułu

Tego ranka, kiedy Bayesian zatonął, miejscowy rybak Fabio Cefalù wyruszył w morze. Postanowił jednak zawrócić i wrócić do portu. Woda stawała się zbyt wzburzona. Pół godziny później sztorm uderzył w Porticello.

Załadunek...

Przepraszamy, ale nie udało się załadować tego filmu.

„Całe miasto było do góry nogami, wszystkie stoły i restauracje były do ​​góry nogami” – powiedział Giuseppe Cefalù, brat Fabio, który pozostał na brzegu. „Śmietnik został zepchnięty na środek ulicy”. Ekstremalne zdarzenie trwało od 10 do 12 minut, powiedzieli.

Około 4:20 rano Bayesian wystrzelił flarę, powiedział Fabio. Jacht zatonął w ciągu około 60 sekund, według tego, co zobaczył i nagrania z kamery bezpieczeństwa. Rybacy z Porticello rozpoczęli trzygodzinną akcję ratunkową na prośbę władz portu około 20 minut później, dodał Cefalù. Znaleźli materace, meble łodzi i to, co uważają za jeden z czterech elementów radarowych statku.

Reklama 5

Treść artykułu

Obok miejsca, w którym zatonął Bayesian, Börner najpierw zobaczył szczątki części statku, a następnie migające światło, które przyciągnęło ich do tratwy ratunkowej. Znajdowało się w niej 15 osób, w tym dziecko. Cztery z nich zostały ranne.

Załoga Börnera zabrała uratowanych z powrotem na statek i dała im suche ubrania i ręczniki, herbatę, kawę i trochę jedzenia. Słońce wzeszło, gdy lokalna straż przybrzeżna przybyła, aby zabrać rannych. Żona Lyncha, Angela Bacares, nie chciała iść, powiedział Börner. Przypuszczał, że nadal była w szoku. „Została na naszej łodzi”, powiedział.

Jacht, zbudowany przez włoskiego stoczniowca Perini Navi, został zwodowany w 2008 r. i ostatni raz remontowany w 2020 r. Według broszury miał drugi co do wysokości maszt żaglowy na świecie, o wysokości 72 metrów. Goście spali w luksusowych kabinach skupionych wokół środka jachtu. Był w stanie pokonywać ogromne odległości, z zasięgiem do 3600 mil morskich (4140 mil).

Reklama 6

Treść artykułu

Polecane przez Editorial

Prokuratorzy na Sycylii wszczęli dochodzenie w sprawie zatonięcia. Funkcjonariusze zbadają, czy kil został podniesiony, co uczyniłoby statek bardziej podatnym na przechylanie się, zanim został zalany wodą, powiedziała osoba zaznajomiona ze sprawą. Prokuratorzy odmówili komentarza.

„Kil zapobiegłby części przechylania się, a jego ciężar został zaprojektowany tak, aby utrzymać łódź w pionie” — powiedział Jae Jones, który był głównym inspektorem w brytyjskim Marine Accident Investigation Branch, czyli MAIB. „Działa również jako hamulec i zmniejsza kołysanie nawet na kotwicy”.

Reklama 7

Treść artykułu

Ponieważ jacht był statkiem pływającym pod banderą Wielkiej Brytanii, MAIB wysłało czterech inspektorów na Sycylię, aby przeprowadzili wstępną ocenę, powiedział rzecznik Departamentu Transportu. Przybyli na miejsce zdarzenia w poniedziałek i rozmawiali z lokalnymi władzami i załogami służb ratunkowych, aby ustalić, czy potrzebują własnego dochodzenia.

Zjawisko pogodowe, które uderzyło w statek, nazywa się trąbą wodną. Zazwyczaj o szerokości od 2 do 3 metrów, nie są rzadkością we Włoszech późnym latem, napędzane ciepłymi wodami Morza Śródziemnego. Jones opisał to jako „jak wirująca masa wiatru i wody przechodząca przez pokład”.

Włochy doświadczają ponad 100 „tornad” rocznie, powiedział Andrew Pedrini, meteorolog z Atmospheric G2. Jednak morskie trąby powietrzne często nie są zgłaszane. W rejonach przybrzeżnych silny wiatr może się wzmagać, a następnie słabnąć w ciągu kilku sekund, bez większego ostrzeżenia, według innego kapitana superjachtu, który poprosił o zachowanie anonimowości, omawiając te tragiczne wydarzenia.

Reklama 8

Treść artykułu

Komentując, czy tragedię można było przewidzieć, Salvo Cocina, szef Sycylijskiej Agencji Ochrony Ludności, powiedział, że można było przewidzieć jedynie poziom prawdopodobieństwa. Nie można było obliczyć, kiedy i gdzie taka pogoda wystąpi, powiedział. Ocieplenie mórz zwiększyło skalę takich zdarzeń, dodał Cocina.

Na razie w Porticello trwają próby ratunkowe. Lokalne media poinformowały w środę, że małe zespoły nurków były w stanie dostać się do wewnętrznych sekcji łodzi.

Na lądzie prezenterzy telewizyjni z całego świata rozłożyli się na molo z widokiem na jedną z baz operacji ratunkowych, tuż pod pomnikiem Matki Boskiej, który ma chronić marynarzy.

Börner, kapitan szkunera, był zaniepokojony, że część bayesowska była otwarta, co mogłoby wyjaśnić, jak statek zatonął tak szybko. Było to jedno z jego pierwszych pytań do jednego z uratowanych członków załogi. „Powiedział, że był zamknięty” — powiedział Börner. „Sam był naprawdę zaskoczony, że statek zatonął tak szybko”.

— Z pomocą Flavii Rotondi, Alarica Nightingale’a i Juliana Lee.

Treść artykułu



Source link