Rząd zdecydował o przedłużeniu tymczasowego mechanizmu wsparcia dla profesjonalnego diesla do 31 grudnia, co oznacza około ośmiu milionów euro miesięcznie, jak ogłosiło Ministerstwo Infrastruktury i Mieszkalnictwa w oświadczeniu z początku tego tygodnia. Jednak od 31 sierpnia mechanizm będzie stopniowo ograniczany, aby spełnić „europejskie zobowiązania”.
Zgodnie z oświadczeniem Rady Ministrów z czwartku, rząd „zatwierdził dekret-ustawę, który przedłuża ważność mechanizmu częściowego zwrotu podatku ISP (podatku od produktów naftowych i energetycznych) od nadzwyczajnego oleju napędowego dla kwalifikowanych dostaw obsługiwanych przez przedsiębiorstwa transportu towarowego w imieniu osób trzecich, które mają miejsce między 1 lipca a 31 grudnia 2024 r.”.
Jednakże „od 31 sierpnia mechanizm będzie dostosowywany tak, aby stopniowo zmniejszać częściowy zwrot ISP, biorąc pod uwagę zobowiązania europejskie, wymogi środowiskowe i ustanie nadzwyczajnych warunków, które warunkowały jego utworzenie”
W nocie Ministerstwa Infrastruktury z 1 lipca rząd podkreślił, że „w ramach działań mających na celu złagodzenie wzrostu cen paliw” utrzyma „mechanizm częściowego zwrotu podatku od produktów naftowych i energetycznych (ISP), wspieranego przez firmy transportujące towary w imieniu innych”.
Środek ten, który oznacza „miesięczne wsparcie w wysokości około ośmiu milionów euro”, został określony na rok 2022 „jako odpowiedź na wzrost cen paliw spowodowany konfliktem na Ukrainie” – przypomniał.
„Ponieważ powody uzasadniające kwestionowany środek pozostają częściowo niezmienne, przepisy mające na celu spełnienie szczególnych warunków tego sektora transportu zostaną rozszerzone, obejmując kwalifikowane dostawy, które mają miejsce między 1 lipca a 31 sierpnia 2024 r.”, podkreśliło ministerstwo tego dnia. Jednak kilka dni później Rada Ministrów zdecydowała, że w końcu od tej daty mechanizm będzie „dostosowywany w celu stopniowego zmniejszania częściowego zwrotu ISP, biorąc pod uwagę zobowiązania europejskie, wymogi środowiskowe i ustanie nadzwyczajnych warunków, które dyktowały jego utworzenie”.
Minister Infrastruktury Miguel Pinto Luz, cytowany w nocie swojego ministerstwa z 1. dnia, chciał podkreślić „zaangażowanie rządu i organu nadzorczego w dekarbonizację”.
Uważa jednak, że „decyzja ta jest odpowiedzią na presję, jaką rosnące koszty nadal wywierają na łańcuchy wartości”.