TZastępca gubernatora Bayelsa, pan Lawrence Ewhrudjakpo, ostrzegł urzędników państwowych, że jeśli nie podejdą do swoich obowiązków poważnie, zostaną narażeni na sankcje, w tym zwolnienie z pracy.
Przekazał ostrzeżenie podczas odbioru raportu od Komitetu ds. Redystrybucji Nauczycieli, na którego czele stoi zastępca szefa sztabu gubernatora, pan Irorodamie Komonibo, w czwartek w Pałacu Rządowym w Yenagoa.
Komitet powołany przez zastępcę gubernatora został obarczony odpowiedzialnością za zbieranie, sortowanie i analizowanie dostępnych danych w celu sprawiedliwego rozmieszczenia nauczycieli we wszystkich publicznych szkołach podstawowych na ośmiu obszarach samorządu lokalnego.
Ewhrudjakpo, który uważał nauczanie za poważną sprawę wymagającą poświęcenia i oddania, zauważył, że rząd nie zawaha się podjąć stanowczego działania w stosunku do nauczycieli wagarujących i niepoważnych.
Podkreślił, że sytuacja, w której urzędnicy państwowi bezkarnie odmawiają pójścia do pracy, ale bez żadnych przeszkód pobierają swoje miesięczne pensje, jest kontrproduktywna i antyrozwojowa.
Ewhrudjakpo podkreślił, że pracownicy muszą brać na siebie odpowiedzialność i angażować się w obowiązki.
Jego słowa: „Teraz, gdy ten raport jest już dostępny, spotkam się z różnymi szkołami i liderami społeczności, być może okręg po okręgu, i przekażę im listę nauczycieli, których przydzielono. Muszą monitorować nauczycieli.
„Jeśli któryś z nich nie przyjdzie do pracy przez 15 dni bez żadnego uzasadnionego powodu, nie otrzyma pensji za ten miesiąc. Jeśli nie przyjdziesz przez 3 miesiące, zwolnimy cię.
„Nie możemy tak dalej postępować, wierząc, że odpowiedzialność spoczywa wyłącznie na gubernatorze i jego zastępcy, którzy mają obowiązek przestrzegania i stosowania przepisów.
„Musimy wiedzieć, że społeczeństwo nie jest budowane wyłącznie dzięki wysiłkom liderów. Jest ono również budowane dzięki wysiłkom zwolenników” – powiedział.
Zastępca gubernatora, który wyraził wdzięczność komisji za gruntowne wykonanie pracy, stwierdził, że raport uzasadnia jego przekonanie, iż system publicznych szkół podstawowych w Bayelsa zmaga się głównie z brakiem jednolitości.
Zapewnił, że obecny rząd wdroży wszystkie istotne i niezbędne zalecenia zawarte w raporcie komisji, aby umożliwić rządowi stanowemu osiągnięcie wyznaczonych celów w sektorze edukacji.
Komonibo zalecił rządowi stanowemu opracowanie i przyjęcie jednolitego spisu uczniów, który miałby obowiązywać we wszystkich publicznych szkołach podstawowych w Bayelsa.
Według komisji, w szkołach opracowano już standardowy i niezawodny format listy obecności, który ma ułatwić przyszłe procesy redystrybucji i weryfikacji nauczycieli.
Komitet podkreślił również potrzebę ścisłego monitorowania przez rząd przypadków częstej rotacji nauczycieli w celu rozwiązania problemu nierównego rozmieszczenia nauczycieli.
Według raportu, z łącznej liczby 4037 nauczycieli dostępnych do ponownego przydziału, znajdujących się w nominalnych rejestrach szkół w maju 2024 r., 2405 pozostało w swoich obecnych szkołach.
„Około 966 osób przeniesiono do szkół w obrębie jednostek samorządu terytorialnego, w których nauczają, a 666 przeniesiono do innych jednostek samorządu terytorialnego, które ich potrzebują.
„Konieczne jest przeszkolenie funkcjonariuszy pracujących w instytucjach edukacyjnych, aby byli na bieżąco ze szczegółami dotyczącymi delegowania.
„Redystrybucja i ponowne przydzielanie obowiązków nauczycielom w celu zapewnienia równości i uczciwości, aby zwiększyć odpowiednie i efektywne wykorzystanie nauczycieli w szkołach.
„Akta służbowe wszystkich nauczycieli powinny zostać zaktualizowane, aby uniknąć błędów. Aby to osiągnąć, zaleca się kompleksową ponowną weryfikację wszystkich nauczycieli publicznych szkół podstawowych w celu natychmiastowego podjęcia działań” – dodała komisja.
Zastępczyni sekretarza Komitetu, dr Stella Ugolo, zaapelowała do rządu o zapewnienie, aby powoływanie i delegowanie dyrektorów szkół odbywało się za pośrednictwem stanowej Rady ds. Powszechnej Edukacji Podstawowej (SUBEB), co ma na celu skorygowanie istniejących nieprawidłowości.